F1 2018

 

Voordat ik echter de indruk wek dat F1 2018 een slechte game is: dat is het niet. Het zijn vooral de bijzaken waarbij de game tekort schiet, want het rijden zelf is gewoon weer meer dan prima. Met de controller is de game weer uitstekend te besturen, voor de meer hardcore racers met een racestuur valt er zelfs nog meer te genieten. De Force Feedback is sterk verbeterd, waardoor je weer meer gevoel krijgt in wanneer je auto op zijn limiet zit. Ook wielspin op de achterbanden is makkelijker te detecteren, waardoor je er sneller op kan reageren en je auto weer op het rechte pad kan krijgen.

Het handmatig besturen van je ERS-systeem is een kleine maar nuttige toevoeging die je toestaat de 'party-mode' van je auto te activeren. Zit je vast achter een langzamere concurrent en moet je er echt dit rondje voorbij? Geen probleem, zet de ERS in 'overtake'-mode en met een beetje geluk zet je je bolide ernaast op het eerstvolgende rechte stuk. Je zal er wel tactisch mee moeten omgaan, want als je batterij leeg is zoeft de concurrent het volgende rondje je weer voorbij.

En dan is er nog het vernieuwde R&D-systeem, onderverdeeld in vier onderdelen: motor, aerodynamica, chassis en betrouwbaarheid. Ook hier is tactisch omgaan met je ontwikkelpunten een vereiste, en je zal op een gegeven moment ook een keuze moeten maken tussen het ontwikkelen van je huidige auto, of die van volgend jaar. Het is een leuk systeem waar echter ook weer een keerzijde aan zit. Zoals je zou verwachten hebben alle teams met een Mercedesmotor de hoogste topsnelheid, waardoor op hogesnelheidscircuits zoals Monza, Montréal of Paul Ricard opeens een team als Force India om de overwinning vecht. Logisch natuurlijk dat ze beter presteren, maar in werkelijkheid ligt het allemaal wat genuanceerder.

Toch valt het Codemasters wel te prijzen wat voor gevoel voor detail ze in hun game hebben gestopt. Vooruit, eerder heb ik al benoemd waar ze de plank behoorlijk hebben misgeslagen, maar met onderdelen zoals het voorzichtig omgaan met motoronderdelen, het besparen van brandstof en de nieuwe opties van het ERS-systeem, komt de digitale vorm van de F1-wereld wel steeds dichterbij de werkelijkheid. Zelfs het irritante alarm wanneer een auto door de pitstraat rijdt, is in de game opgenomen.

Bij jaarlijkse sportgames zoals de F1-serie heeft de ontwikkelaar altijd minimaal één van twee missies te voltooien: Voeg nieuwe interessante features toe, of repareer de problemen waaronder de vorige games in de serie leden. Codemasters lijkt met F1 2018 niet zozeer geslaagd te zijn in beide missies. Voor die-hard F1-fans zal dat waarschijnlijk niet zo’n probleem zijn, en die zullen plezier beleven met de nieuwe seizoenscontent en enkele verbeteringen. Voor de casual racefan is het echter moeilijk F1 2018 boven F1 2017 aan te raden.

Pluspunten
Minpunten
  • Prima handling met verbeterde Force Feedback
  • Goed R&D-systeem
  • Tactisch omgaan met je middelen
  • Vele slordigheden
  • Maakt dezelfde fouten als voorheen
  • Irritante reporter
Gespeeld op Xbox One X. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc. Gespeeld met zowel Xbox One Wireless-controller en Thrustmaster TX-racestuur.