Earthfall

In het kader van 'beter goed gejat dan slecht bedacht' dacht ontwikkelaar Holospark een leegte te vullen die Valve heeft achtergelaten sinds de release van Left 4 Dead 2. Goed, een complete leegte is het niet, er zijn immers aardig wat ontwikkelaars die hebben geprobeerd horde-achtige coöperatieve first-person shooters te maken, maar vele daarvan wisten geen blijvende indruk te maken. Earthfall is helaas niet anders.

Als je een Earthfall-speler zou vragen wat de game nou precies inhoudt, zal je vaak hetzelfde antwoord krijgen: 'Left 4 Dead met aliens'. Er is ook eigenlijk geen betere manier om het snel te verwoorden, hoewel de toevoeging 'maar dan wat simpeler' zeker niet zou misstaan. En dan heb ik het niet over de moeilijkheidsgraad, Earthfall kan zelfs behoorlijk pittig zijn, maar vooral de uitstraling. Earthfall biedt niet zo veel waarbij je direct denkt: 'Ja, dit is leuk gedaan'.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het tegenovergestelde ook zeker niet het geval is. Uit alles blijkt dat Earthfall degelijk is, maar daar is alles ook wel mee gezegd. In de game is de Aarde slachtoffer van een buitenaardse invasie, en vier overlevenden proberen de aliens terug te dringen. Dat is althans wat ik ervan maak, want qua verhaalvertelling of verschillende persoonlijkheden heeft Earthfall bijzonder weinig te bieden. Dat hoeft ook niet als de gameplay vermakelijk genoeg is dat te doen verbloemen, maar ook daaruit blijkt een soort van zesjescultuur bij Holospark.

Het standaard pistooltje waarmee je spawnt, en overigens het enige wapen met ongelimiteerde ammunitie, klinkt werkelijk als een erwtenschieter zonder enige impact. Enkele grotere primaire wapens weten qua geluid ook niet echt te overtuigen. Spijtig, want met de gunplay zelf is weinig mis. Er is voldoende variatie in de wapens en er is goed nagedacht over de beschikbaarheid van verschillende wapens en hun ammunitie, waardoor het altijd een bewuste keuze is om je proppenschieter of je primaire wapen te gebruiken. Of, in sommige gevallen, een dikke vlammenwerper of minigun die vlak om de hoek ligt. Het maakt het jammer dat veel wapens niet de impact bieden die je wel zou verwachten. Dat, in combinatie met de niet enorm overtuigende graphics, doet de game soms flets en futloos aanvoelen.

Wat Earthfall vooral zou moeten onderscheiden van andere Left 4 Dead-klonen, is het gebruik van 3D-printers. In locaties waar aliens van alle kanten kunnen komen, zal je vaak in een nabij gebouw een 3D-printer kunnen vinden die terplekke een wapen naar keuze voor je zal maken. Dat is uiteraard een belangrijk doel om te verdedigen, dus krijg je zo nu en dan toegang tot barricades, turrets en andere apparatuur om het gespuis buiten te houden. In dit soort situaties blinkt de game het meeste uit, doordat je geforceerd wordt strategisch gebruik te maken van je middelen, en de soms oneindige horde aan buitenaards gedierte levert voldoende spanning.

Met tien verschillende missies, die je ieder iets meer dan een halfuur bezig zullen houden, zit de game ook niet bomvol met content. Het valt de ontwikkelaar wel te prijzen dat de game zonder extra kosten zal worden geüpdatet en zo nieuwe missies, wapens, vijanden en modi zullen worden toegevoegd, maar de vraag is of spelers tegen die tijd nog wel geïnteresseerd zijn. Mooi is het wel dat Earthfall redelijk veel herspeelbaarheid biedt, want iedere keer als je een missie herspeelt zal die niet hetzelfde zijn als de keer daarvoor. De buitenaardse wezens zullen van steeds verschillende kanten komen en in verschillende types en aantallen. Het maakt de game onvoorspelbaar, wat altijd goed is voor een horde shooter.

Maar het is niet voldoende om Earthfall zijn problemen te verbergen. Zo is er lang niet altijd goed nagedacht over het coöperatieve aspect, want aliens lijken wel erg vaak de host van een game liever aan te vallen dan de andere drie spelers. Daarnaast zijn conversaties tussen de vier personages al erg schaars, maar bij de speler die de games host zijn ze vaak helemaal niet te horen. Dat zijn toch kwalijke foutjes in een game die op zijn best is samen met drie vrienden.

Alleen spelen is overigens wel goed mogelijk, je bot-teammaten zijn vaak capabel genoeg om je door het level te loodsen, hoewel het soms wel irritant kan zijn dat ze de zeldzame loot zo voor je neus kunnen wegkapen. Het is typerend voor Earthfall, het bevat veel kleine ergernissen die je ervaring dusdanig beïnvloeden dat je niet snel meerdere missies achter elkaar zal gaan spelen. Dat maakt de game niet slecht, maar de kans is groot dat je meer vermakelijke games in je collectie hebt zitten.

Pluspunten
Minpunten
  • Hoge herspeelbaarheid
  • Soms behoorlijk chaotisch
  • Zelfs shotguns klinken impactloos
  • Inspiratieloos
  • Bugs
Gespeeld op Xbox One X. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.