Overcooked 2

De eerste Overcooked is geniaal en heeft heel wat uren plezier, chaos en geschreeuw opgeleverd. En nu is er dan Overcooked 2. De belangrijkste vraag is: hebben de makers zichzelf overtroffen? Ik kan daar kort over zijn en ja zeggen. Het is weer lachen, gieren en brullen (en huilen, boos worden en schreeuwen). Wil je meer weten, lees dan verder.

Kookles
Mocht je de eerste Overcooked niet kennen: Je runt alleen met met maximaal vier spelers een keuken. Je gaat in die keuken rennen om alle orders die langskomen op tijd te maken en uit te sturen. Als voorbeeld wanneer je alleen speelt: je hebt twee chefs die je kunt besturen. Je ziet dat er een salade met sla, komkommer en tomaat gevraagd wordt. Dus een van je chefs laat je de sla snijden, de ander de komkommer. Dan moet de tomaat nog, maar je komt nog een chef voor te kort. Je zou een chef kunnen laten stoppen met wat hij aan het doen is, maar ja, dan komt je eerste opdracht aan die chef niet af. Als een chef eenmaal klaar is laat je hem de tomaat snijden. De andere chef kan ondertussen de sla en de komkommer op een bord doen. Als eenmaal de tomaat gesneden is en op het bord is gelegd dan kun je het bord uitsturen op de lopende band. Elke geleverde order levert punten op. Elk level kun je een, twee of drie sterren halen. Dit was nog een simpel voorbeeld, want al snel zijn er brandjes, monsters, borden af te wassen, roterende keukenvloeren, van alles. Chaos gegarandeerd dus en als je met vrienden speelt wordt dat alleen maar versterkt. Dan is Overcooked ook op zijn sterkst.

Overcooked 2 - Fire (Foto: Team17)

Geavanceerd koken
Overcooked 2 is in de basis niet heel erg anders, het pakt alles van de eerste Overcooked en heeft meer chefs, meer ingrediënten, meer recepten, meer gevaren in de keuken en een compleet nieuw mechanisme. Burgers en salades maken is nogal recht toe, recht aan. Vooral cake is een lastige, omdat je meerdere dingen moet doen met de ingrediënten. Je moet eerst wat verzamelen, sommige spullen moeten gesneden worden, daarna moet het in een mixer. Als die klaar is moet je het cakedeeg in de oven doen en weer wachten. Niet te lang, want het kan verbranden. Als dat klaar is kan het pas op een bord. De toegevoegde recepten leveren dus wat meer werk en time-management op. En chaos, veel chaos.

Kok met goede worp
De grootste verandering in de gameplay in Overcooked 2 is de actie dat je ingrediënten of complete borden kunt gooien. Dat levert naast snelheidswinst ook veel meer gevaarlijke keukens op. Je mag dus plekken verwachten waar je een kloof in een keuken hebt. Dan moet je wel gooien om een ingrediënt naar het bord te krijgen om het uit te serveren. In een van de levels was er een kloof, met daarbij een brug in de keuken. Maar die keuken was behekst, dus die brug verdween zo nu en dan. Je kunt nog door portals, maar je kunt ook gooien. Met een goed team kun je zorgen dat het geen enkel probleem hoeft te zijn. En ja, je kunt eten dat gegooid wordt in de lucht al opvangen, maar het levert geen bonuspunten op. Voedsel op de vloer is overigens geen probleem, want "man, man, man, hier word ik niet vrolijk van" Rob Geus zit niet in het spel.

Overcooked 2 - Island Kitchen (Foto: Team17)

Het gooien in Overcooked 2 wordt natuurlijk al snel een zooitje, maar het kan erger. In een van de levels zijn de teams opgedeeld. Er is een razende rivier, en er zijn twee vlotten. Natuurlijk heeft maar een vlot de ingrediënten, en het andere de snijplanken. Dus het is snijden en gooien geblazen. Het levert wederom een hoop geschreeuw en gelach op, en dat is wat Overcooked zo leuk maakt. Dit keer is er nog een bonus te verdienen als je meerdere borden tegelijk uitserveert, maar ook dat levert weer hilarische taferelen op waar er bijvoorbeeld te veel klaargemaakte borden voor de lopende band liggen waardoor je niet meer bij die band kan. En hup, weer naar elkaar schreeuwen.

Niet helemaal gaar van binnen
Is er dan niets op of aan te merken op Overcooked 2? Jawel, er zijn toch kleine gebreken. Er is dit keer een online feature. Top, je kunt dus ook mixen en bijvoorbeeld met twee spelers op de bank tegen twee andere spelers op een compleet andere bank aan de andere kant van de wereld spelen. Geen probleem. In de Arcade- en Versus-modus zijn er wel minder keukens beschikbaar. Er is geen leaderboard en er wordt ook niet bijgehouden welk team aan het winnen is in een aantal potjes. Niets wereldschokkends, maar er is niet aan gedacht. Wat wel een irritant probleem is dat er geen voice chat is. Er is alleen systeem met emoties, maar dat werkt niet lekker. Overcooked 2 blijft het best op de bank, met z'n allen bij elkaar. Als je dan toch online tegen bekenden gaat spelen, gebruik Skype, Teamspeak, of wat dan ook op je mobiel om alsnog met elkaar te kunnen ouwehoeren.

Overcooked 2 is leuk, en een no-brainer als je een co-op game zoekt. In je eentje is het toch minder leuk omdat je dan alleen jezelf de schuld kan geven als het mis gaat in de keuken. Ook moet je nog meer multitasken, omdat je dan meerdere chefs moet commanderen. Dan is het toch leuker om met meerdere spelers los te gaan in de keuken. Het gooi-mechanisme en de combobonus maken het nog gevarieerder in de keuken. De lastiger recepten maken het chaotischer en daarna is het gewoon afwachten tot het geschreeuw en gepanikeer op de bank de overhand neemt. Online is een welkome toevoeging als je niet steeds mensen over de vloer hebt. Zorg wel voor een eigen op te zetten voice-chat, anders wordt overleg wel erg lastig gemaakt met het ingame communicatiesysteem. Online zijn er nog een paar verbeteringen te bedenken, zoals een leaderboard en een scorebord om te zien hoeveel je gewonnen en verloren hebt in de Versus-mous. Zoek je een partygame, dan is Overcooked 2 een fantastische game. Mijn Switch gaat in ieder geval hier nog een keer mee naar het werk, zodat de pauzes nog leuker worden. Ben je van plan Overcooked 2 alleen te spelen, mja, het is net zoals alleen in een goed restaurant eten: het eten smaakt hetzelfde, maar je mist toch wat.

• Meer recepten, meer dynamiek
  • Met eten gooien
  • Partygame in het kwadraat