Go Vacation

Zelf ben ik niet op vakantie in deze tijd, en met dit weer: waarom zou je? Dus ik heb mijn eigen minivakantie in de tuin na een dag werken. Binnen zitten gamen zoek ik nu ook niet, maar gelukkig is er mijn Switch, zodat ik buiten, in de schaduw, prima kan gamen. Het toeval wil dat Go Vacation is uitgekomen. Nou, dan ga ik maar kijken wat het animatieteam van Bandai Namco voor mij in petto heeft.

Uitzicht op zee
Grafisch lijkt Go Vacation meer een Wii-spel. Natuurlijk is de resolutie wat opgepoetst, maar de Mii's, de hoekige landschappen en het gebrek aan details in textures verraadt al snel dat hier niet al te veel aandacht aan is besteed. De besturing doet me ook denken aan de Sport-spellen die massaal uitkwamen op Wii. De besturing van zo goed als alle sporten die je kunt vinden zijn met twee knoppen te spelen. De acties bij elke sport zijn dan ook beperkt. De ene keer kun je versnellen en remmen, de andere keer is het versnellen en een trick doen. Even een zoektocht en wat blijkt: dit is gewoon een port van de Wii-game Go Vacation. Net zoals vele van die minigame-verzamelingen heb ik die game nooit gespeeld.

Go Vacation - Horse Riding (Foto: Bandai Namco)

Trekpleisters
Gek genoeg hangt er wel een vakantiesfeertje op het eiland Kawawii. Dat eiland is verdeeld over vier gebieden. Daar vind je strand, stad, sneeuw en bergen. Elk gebied heeft weer andere soorten sporten. Bij het strand ga je bijvoorbeeld waterskiën, in de sneeuw ga je op een sneeuwscooter. Overal zijn er minigames te spelen. Een voor- en een nadeel: je moet de sporten eenmaal gevonden hebben. Dus in het begin ben je vooral met veel vakantiegangers en hotelmedewerkers aan het babbelen om de minigames vrij te spelen. In een party-game is het nogal onhandig als je minigames vrij moet spelen op deze manier.

Op rondreis
De grootte van het eiland en de vele dingen die je er kunt doen redt Go Vacation nog een beetje. Als je de sporten hebt vrijgespeeld, dan is er nog genoeg te verkennen. Dat alleen al kun je door verschillende manieren van vervoer te kiezen, zoals een skateboard, ski's, een quad of gewoon lopend. Doe je tricks onderweg dan krijg je nog extra punten ook. Je kunt allerlei soorten dieren zoeken en op de foto zetten, schatkisten zoeken en nog meer ervaringspunten zien te scoren door goed te verkennen naar bijvoorbeeld ballonnen die je lek kunt maken voor extra punten. Dan is er nog de villa die je a la Animal Crossing kunt aankleden met al je gewonnen en gevonden items. Genoeg te doen dus.

Go Vacation - Multiplayer (Foto: Bandai Namco)

Animatieteam stelt teleur
Het grootste probleem van Go Vacation is de basis: de minigames zijn niet leuk genoeg. De besturing is simpel zodat iedereen kan instappen. Maar dat betekent ook dat er compleet geen diepgang te vinden is. Dan speel je een minigame dus eigenlijk maar een keer, want het is saai. Voor de doorzetters zijn er per minigame nog verschillende 'moeilijkheidsgraden' maar ook deze haalde ik in een keer zonder enige moeite. Ik heb het nog geprobeerd met motion controls, maar ook dat maakt het niet veel beter, eerder dat ik weer snel terug ging naar een knoppenbesturing omdat die veel beter reageerde.

Ik weet niet goed wat Go Vacation wil zijn. Het heeft er alle schijn van een party-game te zijn. Voor multiplayer-fun mist het fun omdat alle games zo basic zijn. Er komt geen skill of chaos aan te pas, het mist diepgang. Als singleplayer heeft het dan wel weer alle randzaken zoals collectibles, customization en een enorm eiland om te verkennen, maar de games zijn tegen de AI al helemaal niet uitdagend. Ik had nog de meeste lol met het verkennen van het eiland, wat babbelen met de eilandbewoners en vakantiegangers en er eigenlijk een luie non-sportieve vakantie van te maken. Had de beesten van Animal Crossing op dit eiland gezet, had de typische Animal Crossing-bezigheden erin gestopt en ik had mijn perfecte vakantie, alleen. Nu was het meer een 2-sterren hotel met middelmatige animatie. Kwantiteit garandeert namelijk niet meteen kwaliteit.