Redbad

Na het succes van Michiel de Ruyter kon een 2e Nederlands epos niet lang uitblijven. Met Redbad geeft regisseur Roel Reiné een vervolg aan de bombast en grootsheid van die film, maar zal de film net zo'n succes worden?

De film vertelt over de Friese volkslegende (knap vertolkt door Gijs Naber) die de strijd aangaat met de Franken, die met hun leger de mensen van het heidense geloof dwingt tot het christelijke geloof. Maar eerst moet Redbad nog terug in het gareel komen met zijn eigen volk, nadat hij verbannen is uit zijn geboortestad. Gelukkig heeft hij de Deense Frea (Loes Haverkort) het hof gemaakt. Het feit dat zij gekozen heeft voor het christelijke geloof compliceert de zaken wel een beetje.

Redbad romance

Kort gezegd: er moet heel veel verteld worden. Daardoor wordt de film log en weet de film geen connectie te maken met het publiek. De film probeert tegelijkertijd veel historie te verwerken, wil daarnaast iets zeggen over godsdienstvrijheid terwijl men ook nog een soort Game of Thrones probeert te zijn. Een overvolle film die door een té lange speelduur (ruim 2,5 uur) te zwaar zal zijn voor het mogelijke doelpubliek. Desalniettemin moet de poging om een dergelijke film met een Nederlands budget (7 miljoen euro) gewaardeerd worden. Hoewel dergelijk spektakel tegenwoordig als vanzelf uit de Hollywood-fabriek rolt, is dit nog erg on-Nederlands.

Als je het kan, moet je het dan ook doen? Want niet alles in deze film is even overtuigend. De acteurs en kostuums zien er meer dan goed uit, evenals een deel van de sets. Echter lijkt veel verdoezeld te worden door fel tegenlicht en veel, heel veel rook. De choreografie van de (vele) gevechten is helaas ook niet goed genoeg om overtuigend te zijn. Doordat veel in slow-motion wordt gebracht valt dit extra op. Een deel van de cast maakt echter een en ander goed. Gijs Naber houdt de film in zijn eentje overeind als het titelpersonage. Ook de overacting van Tibo Vandenborre als bad guy kon mij goed bekoren. Maar laten we het niet hebben over Huub Stapel en Derek de Lint die er niet helemaal 'in' lijken te zijn.

Redbad zeeslag

Is de film een artistieke flop te noemen? Nee, dat zeker niet. Het is echter niet een film die het publiek anno 2018 zal bekoren. Het is noemenswaardig en te respecteren dat de Nederlandse cinema dit kan voortbrengen, maar de invloed van Hollywood moet je niet uitsluiten. Amerikaanse Tv-series doen gevechten zoals in deze film beter en indrukwekkender en ook de karakters weten niet te overtuigen.

Roel Reiné is met Redbad hard op weg zich tot de Nederlandse Michael Bay te laten bombarderen: veel bombarie en stijl, weinig subtiliteit en inhoud.