Jurassic World Evolution

Wie herinnert zich Jurassic Park: Operation Genesis nog? De simulatiegame kwam uit in 2003 en ik kan me nog goed herinneren hoe grijs ik die game heb gespeeld. Nu Jurassic World een grote hit is – waarbij Fallen Kingdom vandaag in de Verenigde Staten uitkomt – is het wellicht nogal wiedes dat het weer tijd wordt voor een nieuwe dino-parkmanager in de vorm van Jurassic World Evolution. Frontier neemt de taak op zich, de maker van het fantastische Planet Coaster, en werkt ook nog eens samen met Universal, die het bronmateriaal aanlevert. Veel hoge verwachtingen dus van mijn kant, zeker als je dat combineert met een flinke dosis nostalgie.

JWE1

Jurassic World Evolution laat je vijf parken opzetten op de Five Deaths-archipel: vier eilanden die onderdeel uitmaken van de campaign en het legendarische Isla Nublar, dat dient als sandbox. Elk eiland heeft drie verschillende divisies in de vorm van science, entertainment en security en het is jouw taak, naast het verzorgen van dino’s en je gasten vermaken, de balans tussen deze drie facties te bewaren. Je krijgt (veelzijdige) missies van de facties om je reputatie bij hen op te bouwen en wanneer je niet naar ze luistert, kunnen ze besluiten je park te saboteren wat kan resulteren in zieke of loslopende dinosaurussen die een slachtpartij aanrichten. Vooral het saboteren weet de vibe van de films goed over te brengen, iets waar de game sowieso al goed in slaagt.

Het eerste wat je opvalt wanneer je de game opstart zijn de graphics, en hoe prachtig deze eruit zien. Net zoals Planet Coaster maakt Jurassic World Evolution gebruik van de Cobra-engine van Frontier, en het resultaat zijn prachtig gedetailleerde bomen en wateroppervlakten, maar voornamelijk de dino’s zien er zo adembenemend gedetailleerd uit. Nadeel is wel dat alle eilanden een vastgestelde grootte hebben, en die is in de meeste gevallen niet groot – waardoor het soms nog een hele kunst is om gebouwen te plaatsen. Dit wordt niet geholpen door het feit dat de grond in de meeste parken zó oneffen is dat je geen plek hebt om een gebouw te plaatsen, en wanneer je dit probeert op te lossen met landscaping de game je alsnog verbiedt om een gebouw te plaatsen bij het minste heuveltje.

JWE2

Ik ben onder de indruk van het verloop van de campaign: elk eiland heeft “tiers” van beloningen die je vrij kunt spelen, en sommigen zijn alleen vrij te spelen wanneer je op de andere eilanden bent geweest. Om bijvoorbeeld nieuwe dino’s te krijgen moet je expedities naar gebieden met fossielen opzetten, en sommige gebieden met de leukste en gevaarlijkste dinosauriërs zijn alleen bereikbaar wanneer je genoeg expedition centres hebt – waarvan je er slechts een per eiland kan krijgen.

Frontier daagt spelers op een leuke manier uit om de kennis en de ontdekkingen die ze hebben gedaan toe te passen op de eilanden waar ze al een park hebben opgezet om de rating nog wat verder omhoog te krikken: zo speel je Isla Nublar pas vrij wanneer je vier sterren op het eerste eiland hebt, en dat wordt een stuk makkelijker als je al een aantal nieuwe dino’s op het tweede eiland hebt vrijgespeeld. Bovendien speel je ook nieuwe genetische modificaties vrij, waardoor je de rating (hoe leuk je gasten de dino’s vinden) van je bestaande geschubde huisdieren mee omhoog kan krikken. Zo lopen de campaigns op ieder eiland op een leuke manier in elkaar over: het eerste eiland geeft een opzetje voor een nieuwe campaign op het tweede, en het tweede versterkt weer het eerste eiland met nieuwe verbeteringen.

Dan de dino’s zelf - en er zijn genoeg dino’s om je mee te vermaken. Van de plantenetende triceratops en edmontosaurus, tot de velociraptor en de machtige T-rex – er zitten ruim 40 soorten in Jurassic World Evolution en je kan ze ook nog eens naar hartelust aanpassen. Een beetje rommelen met het DNA en je kan ze een ander kleurtje geven, of een genetische boost die hun levensspanne verlengt of ze juist dodelijker maakt. Maar wanneer de dino's los worden gelaten uit het lab kun je pas echt zien hoe briljant Frontier gebruik heeft gemaakt van het bronmateriaal – kleine lichaamsbewegingen zoals snuiven, maar vooral bij de geluidseffecten zoals lopen en brullen vertonen de dino’s sprekende gelijkenissen met hun tegenhangers in de film. Het blijft gaaf om een gigantische dino uit het lab te zien stampen en deze na een korte pauze met zijn gebrul je trommelvliezen te horen teisteren.

Het leukste van de dino’s is het ratingsysteem: je hebt constant het gevoel dat je je dino’s verbetert met nieuwe genetische modificaties of doordat je hun genomen authentieker hebt gemaakt door expedities. Maar het leukste is de combat infamy. Territoriale dino’s gaan elkaar te lijf wanneer er te veel van hun soort in het verblijf zijn, waarbij ze vechten tot de dood erop volgt. De winnaar krijgt de rating van de ander aan zijn rating toegevoegd, waardoor je park beter bezocht wordt. Ik heb me een behoorlijke tijd vermaakt met het opzetten van een soort dinosaurus-thunderdome, en ik kreeg er nog een hoge rating mee ook. Klein minpunt is dat voor veel dino’s geldt dat hun mate van geluk bepaald wordt aan de hand van een groot gebied, dat ook buiten het verblijf kan vallen – waardoor ze soms ongelukkig zijn en proberen uit te breken zonder dat je het in de hand hebt. Ik leerde al snel een aantal dinosoorten te vermijden omdat ze simpelweg moeilijk te onderhouden zijn. Bovendien blijken dino’s snel door hun verblijf te breken als ze dat willen: of het nu beton of staal onder stroom is, een kleine dino breekt door beiden met even groot gemak heen en dat voelt maf.

jwe3

Hoewel het leuk is om met de dino’s te klooien blijft Jurassic World Evolution een park-managementsim, en op dat gebied schiet de game af en toe behoorlijk tekort. Het is makkelijk om al snel een fortuin op een eiland te verdienen, waardoor het steeds moeilijker wordt om dingen te verzinnen om je geld uit te geven – zeker omdat de parkruimte op de meeste maps vrij beperkt is. Hoofdschuldige zijn de winkels, omdat je zelf met een slider kan bepalen welke prijs je wilt hebben voor je merchandise en daar gelijk de feedback van ziet in de winst. Het wordt al snel een kwestie van het meest dure product kiezen en dan het plekje vinden op de slider dat het meeste geld oplevert, en er dan niet meer naar omkijken.

De gasten en personeel hebben eenzelfde probleem. In vergelijking met Operation Genesis hebben de gasten ook geen individuele behoeften meer en zijn ze ontzettend makkelijk te plezieren. Klik gewoon op een viewing gallery – waarmee je gasten dino’s in hun verblijf kunnen zien – kijk waar ze behoefte aan hebben en plemp vervolgens een restaurant of souvenierwinkel neer. Voor het personeel kun je ervoor kiezen om het verzorgen van dino’s individueel te doen inclusief het besturen van je eigen jeep en het richten van verdovingspijlen, maar liever wijs ik gewoon taken aan die ze moeten doen. Het frusterende is dat ze dit niet uit zichzelf doen, en dat er maar een limiet is van maximaal 3 taken die ze op één moment kunnen uitvoeren: wanneer de game toch al geen moeite doet om het proces diepgang te geven, laat me dan in ieder geval de optie hebben om het volledig te automatiseren.

Samenvattend combineert Frontier het bronmateriaal uit de romans en films, en hun ervaring met management-sims, tot een vermakelijke game, met als sterkste punt zonder twijfel de gedetailleerde omgevingen en dinosaurussen. De campaign zit ingenieus in elkaar en wanneer je even klaar bent met de campaign kun je op Isla Nublar helemaal los in de sandbox, waarmee ook mensen die wat creatiever zijn ingesteld aan hun trekken komen. De game kan zeker profiteren van een aantal patches – maak het managen van het park wat uitdagender en zorg ervoor dat mijn dino’s niet op mensenjacht gaan omdat ze de gebieden buiten hun verblijf niet leuk vinden – maar ik heb me toch een flink aantal uren met Jurassic World Evolution vermaakt. Mensen die van Planet Coaster afkomen zullen het gebrek aan creatieve mogelijkheden om je park vorm te geven wellicht een afknapper vinden, maar liefhebbers van de films en dinogekken in het algemeen kunnen uren plezier beleven aan het verzorgen van dinosauriërs groot en klein – todat ze de scenarios uit de film willen nadoen en de dinosauriërs loslaten op hun gasten, natuurlijk.

Pluspunten
Minpunten
  • Grafisch zeer mooi
  • Brongetrouwe dino’s in allerlei soorten en maten
  • Leuke campaign
  • Geen uitdaging in managen van het park
  • Parken te klein, plaatsen van gebouwen irritant
Gespeeld op de pc, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One.