Hereditary

De engste film van dit jaar. Griezeliger dan The Excorsist! De promotie voor Hereditary draaide er in ieder geval niet omheen en creërde succesvol een kleine horrorhype. Afgelopen weekend leidde dit in de VS tot volle zalen. Ook de Horror Night in Nederland werd goed bezocht. Vanaf vandaag draait de film dan in het reguliere bioscoopprogramma. Is de hype terecht?

Als de moeder van Annie overlijdt, is dit het begin van een reeks bovennatuurlijke en angstaanjagende gebeurtenissen voor Annie, haar man Steve en haar kinderen Peter en Charlie. Langzaam maar zeker komt het duistere verleden van deze familie naar de voorgrond. Duistere geheimen worden bekend, terwijl een onbekende macht steeds sterker de touwtjes in handen neemt.

Hereditary fireman

Een plot wat misschien wel wat overeenkomsten met klassiekers als The Shining heeft. Maar laat je niet bedotten: het is nog niet zeker of deze film wel als horror bestempeld zou moeten worden. Er zijn namelijk ook voldoende thrillerachtige aspecten die vooral het eerste deel van de film de overhand nemen. De spanning wordt langzaam opgebouwd en je voelt van nature aan dat er iets niet helemaal klopt. Er worden meerdere hints gegeven maar de puzzelstukjes vallen niet op hun plaats. Helaas blijft het een incomplete puzzel. Gedurende de film worden de vragen groter en de film vager en vooral ook trager. Steeds als de spanning hoger wordt opgevoerd, daalt deze vervolgens weer net zo makkelijk terug tot de status quo. Doordat de film ook vrij lang is (ruim 2 uur) wordt het steeds lastiger stil in de stoel te zitten.

Goed werk is er wel van Toni Collette in de rol van moeder Annie. Wat een fantastisch bereik. Ze weet je, wat er ook gebeurt, continu te overtuigen van de ernst van de situatie. Hoe groot is het contrast met Alex Wolff die als Peter eerder de lachers mee heeft dan de koude rillingen. Gelukkig compenseert Milly Shapiro dit ruimschoots als de dochter die daadwerkelijk voor de bibbers zorgt.

Hereditary sigh

Kort gezegd is het enthousiasme uit de marketing niet af te zien in de kwaliteit van de film. Hij is onnodig lang, ingewikkeld en bevat te weinig horror-elementen om als horror bestempeld te worden. Interessanter zou het geweest zijn als het mysterie rondom de familie beter uitgewerkt zou zijn in thriller-vorm. Een onvoldoende.