Blu-ray: Downsizing

Overbevolking is misschien wel het grootste morele dilemma ter wereld. Met meer dan 7,6 miljard mensen op onze aardbol en alle problemen die hieruit voortkomen, is het maar de vraag hoe lang de aarde deze groei nog aan kan. Het is een taboe waar niemand zich aan wil wagen, maar regisseur Alexander Payne probeert het overbevolkingsprobleem op een humoristische manier aan te kaarten met zijn nieuwste film Downsizing. Hoewel het concept van de sci-fi komedie zeker interessant en veelbelovend is, weet regisseur Payne helaas niet genoeg vaart in de film te brengen dat deze ook de volledige duur boeiend blijft.

In Downsizing ontdekken Noorse wetenschappers hoe ze als oplossing voor overbevolking mensen kunnen laten krimpen tot een lengte van bijna 13 centimeter. Het plan is om dit in 200 jaar tijd wereldwijd in te voeren. Al snel komen mensen erachter dat ze in een miniatuurwereld meer waar voor hun geld kunnen krijgen. Want: een beetje spaargeld is in Leasureland - de gemeenschap voor minimensen - miljoenen waard. In de hoop op een beter leven besluiten de alledaagse Paul Safranek (Matt Damon) en zijn vrouw Audrey (Kristen Wiig) hun gestreste bestaan in Omaha achter zich te laten om zich klein en fijn te vestigen in een nieuwe miniatuurgemeenschap. Dit blijkt een beslissing te zijn die tot levensveranderende avonturen leidt.

Het scenario van het verkleinen van mensen is mooi bedacht door regisseur Alexander Payne, bekend van Nebraska (2013) en The Descendants (2011), met zijn vaste scenarist Jim Taylor. Payne staat bekend om het afleveren van films met zwarte humor die op een satirische wijze de Amerikaanse gemeenschap afbeelden. Downsizing is hierbij dan ook geen uitzondering. Het verkleinen van mensen wordt op een enorm geestige wijze neergezet die bij het publiek sowieso voor een lach op het gezicht zal zorgen. Gaandeweg blijkt dat Leisureland toch niet zo paradijselijk is als eerst wordt gedacht. Zo blijkt dat politieke tegenstanders van dictatoriale regimes ongewild worden verkleind en naar de miniatuurgemeenschap worden gestuurd, en dat ook de onderklasse wordt opgepakt en hier wordt opgesloten. Klein blijkt dus niet altijd fijn.

downsizing

Bewonderingswaardig is wel dat Payne een belangrijke boodschap wil meegeven aan zijn kijkers, namelijk dat we wat beter moeten passen op onze planeet. In plaats van dat hij deze boodschap door onze strot duwt, brengt hij dit in zijn geheel eigen satirische wijze die meer indruk maakt dan een grimmige opsomming van feiten. Het is echter jammer dat Payne gaandeweg in Downsizing de focus kwijtraakt. Het begin is erg veelbelovend, maar hoe verder we komen in de meer dan twee uur durende speelfilm, des te saaier het wordt. Zo zien we Matt Damon in een nogal suffe rol, blijft de humor achterwegen en kan zelfs de introductie van Christoph Waltz (Inglourious BasterdsDjango Unchained) niet voor een vrolijke noot zorgen.

Het is jammer dat Payne niet dat beetje extra weet te geven dat Downsizing meer zou maken dan een ambitieuze poging tot het humoristisch aankaarten van een mondiaal probleem. Ondanks dit is Downsizing wel zo'n film waar je over blijft praten, ook nadat de aftiteling is afgelopen, en dit is in ieder geval een succes an sich. Verder is de blu-ray uitgave kwalitatief uitstekend met een haarscherpe beeldkwaliteit en heldere geluidskwaliteit. Ook worden de nodige extra's bijgeleverd, waaronder een uitleg over het probleem van overbevolking - en hoe ver we nog zijn verwijderd van een concrete oplossing hiervoor - en een kijkje achter de schermen.