Street Fighter 30 Anniversary Collection

Op hoeveel platformen ik Street Fighter 2 en verder wel niet heb gespeeld weet ik niet eens meer. Ik kan me wel mijn eerste kennismaking herinneren: ik was nog een kleine Pheno en er was Street Fighter 2 op een arcademachine op een camping in Zuid-Frankrijk. Mijn ouders vonden het prima als ik 's avonds daar een paar Franse Francs in wierp. Het lijkt wel bijna dertig jaar geleden. En nu ligt er dan Street Fighter 30 Anniversary Collection in de schappen. Slik, ik word oud.

Veel Street Fighter
Twaalf games op een disc. Dat klinkt veel, maar het zijn wel allerlei versies van Street Fighter 2, Street Fighter 3 en Street Fighter Alpha. Zelfs de originele Street Fighter staat er op, maar na het even gespeeld te hebben merk je waarom dat nooit een hit is geworden. Verrassender is dat Street Fighter 2: The World Warrior de tand des tijds aardig doorstaan heeft. Ondanks het gebrek aan supermeter, guard meter, whatever meter werkt het nog prima en was ik al snel weer met mijn persoonlijke favoriete van de Zuid-Franse camping bezig: Blanka. Of is het de nostalgie? Natuurlijk staan de super, turbo en hyper versies van de game ook in de lijst. De beste versie gelukkig ook, Super Street Fighter II Turbo. Daarin heb je alle personages van die tweede serie, er zijn supermeters en er is Akuma. Dan zijn er nog de drie Street Fighter Alpha's en drie versies van Street Fighter 3 toegevoegd aan de collectie.

Street Fighter 30th Anniversary - Selection Screen (Foto: Capcom)

Arcade-perfect
Alle games uit de Street Fighter 30 Anniversary Collection worden in een emulator gedraaid, het zijn de ports van de arcade-versies. Ik heb mijn SNES weer eens aangesloten om te zien of ze echt zo snel bewogen als ze idle stonden bij de start, maar de console-versie is duidelijk trager. Teruggaan naar Zuid-Frankrijk heb ik maar niet gedaan om de snelheid te controleren, die kast zal ondertussen wel verdwenen zijn. Over het algemeen ziet het er allemaal goed uit. Het nadeel van de arcadeversie is vooral te zien bij Street Fighter Alpha 3. Niet in de graphics, maar aan het aantal speelbare personages. Bij de console-versies van de game zijn er veel meer personages uit Street Fighter 2 toegevoegd. Jammer maar begrijpelijk, want nog meer emulatoren maken om allerlei platformen te gaan ondersteunen is waarschijnlijk lastiger. Niet alleen technisch, maar ook qua licenties.

Museum
Wat ik persoonlijk een veel leukere toevoeging vind is het digitale museum. Er is een tijdslijn met allerlei wetenswaardigheden inclusief plaatjes over de franchise. Dan zijn er nog allerlei feitjes her en der te vinden. Zelfs de originele pitch voor de allereerste Street Fighter hebben ze gescand. Er is nog veel meer, zoals artwork, ontwerpen, muziek en muziekeffecten en een uitgebreide optie om de bewegingen van alle personages frame voor frame te bekijken. Erg uitgebreid en leerzaam, tenminste, als je van zulke geschiedenislessen houdt.

Street Fighter 30th Anniversary - Museum (Foto: Capcom)

Online
De ontwikkelaar Digital Eclipse heeft vier games nog extra in de watten gelegd. Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting, Super Street Fighter II Turbo, Street Fighter Alpha 3 en Street Fighter III: Third Strike hebben een training-modus gekregen. Waarom dan zou je kunnen denken? Omdat er ook een online modus voor deze vier games gemaakt is. Het fijne van die lobby is dat je de opdracht kunt geven om een tegenstander te zoeken voor welke van die vier games dan ook. Nu zijn ze nog te vinden ook, maar de vraag is voor hoeveel mensen dit een nostalgische koop is en het over een week of wat niet meer opstarten omdat ze weer verder gaan met Street Fighter V. Er hadden nog wat opties bijgemogen, zoals een filer om de traagste verbindingen van online tegenstanders te tonen en er ook uit te filteren zodat je niet met een bak aan lag aan het spelen bent.

Extra's
Tijdens het spelen heb je allerlei handigheden die je bereikt via het menu. Zo kun je snel alle bewegingen van iemand opzoeken, is het gemakkelijk te vinden hoe je iemand moet unlocken en kun je op elk moment opslaan. Dus mensen die Akuma nooit hebben kunnen vinden omdat je zonder continues moest winnen: vaak opslaan en als je verliest snel weer laden om het potje nog eens te proberen winnen en zo verder te komen. Ja, het is cheaten. Je kunt in het originele beeldformaat spelen, dan zie je artwork in de rand om het scherm heen met het artwork dat ook rondom de arcadekast te vinden was. Je kunt zelfs het niveau van de rasterlijnen selecteren om dat arcadebeeldbuisgevoel op te roepen. Voor de mensen die het niet pixel-perfect willen is er ook een ingezoomd en een widescreen-formaat. Maar dat maakt het arcadegevoel natuurlijk wel minder. Wel fijn is dat er geen laadtijden zijn. Kies je een van de twaalf spellen dan begin je meteen op het start-scherm.

is er voor de fans van de serie. Je krijgt twaalf arcade-games, waarvan enkele echt wel toppers waren maar ook nog steeds zijn. Dat er maar vier games online kunnen is niet erg, het zijn gelukkig de betere in de franchise. Wat deze collectie zo uniek maakt zijn alle wetenswaardigheden in het digitale museum. Daar kun je veel lezen en bekijken over Street Fighter. Een overvolle disc met goodies waar fans van de franchise blij van worden. Nu de arcadehal een uitstervend ras is, is het mooi dat we er thuis toch nog iets mee van krijgen.