Sushi Striker: The Way of Sushido

Nintendo kondigde in 2017 Sushi Striker aan voor Nintendo 3DS. Later werd ook bekend dat de game naar Nintendo Switch kwam. De game werd al gauw weggewuifd en raakte snel op de achtergrond. Toch biedt deze actie-puzzelgame snelle en uitdagende gameplay in een leuk jasje.

Sushi  Striker:  The  Way  of  Sushido speelt zich af na een oorlog die bekend staat als de 'Sushi Struggles'. In een wereld waar na deze Sushi Struggles sushi is verbannen, lijdt de wereld honger. Zo ook Musashi, een wees die in een kinderopvang woont. Hij (of zij) is zijn ouders verloren in de Sushi Struggles. Het duurt niet lang voor Musashi wordt geconfronteerd door de Empire, de organisatie die sushi heeft verbannen. Met behulp van Sushi Sprites vecht je terug tegen het regime van de Empire als lid van het Sushi Liberation Front om sushi weer te verspreiden in de wereld.

Sushi Striker overwereld

Een heuse burgeroorlog dus. Het verhaal is even bizar als het klinkt met erg kleurrijke en unieke personages. De presentatie is vlot, er zijn enkele korte cutscènes voor de belangrijke evenementen, en de game is vooral snel snel snel. Snelle actie, snel schakelen tussen levels en snelle dialogen. Voor een actie-puzzelgame is dat wel prettig, want uiteindelijk wil je precies dat doen: puzzelen. In Sushi Striker ben je een, het kan bijna ook niet anders, Sushi Striker. Je vecht duels uit door sushi te eten en de lege borden te gooien naar de tegenstander. Het wordt steeds raarder ...

Toch werkt het wel. Een gevecht speel je met drie Sushi Sprites in je team (mits je die hebt) tegen een tegenstander die ook drie Sushi Sprites heeft. Voor je zie je drie bewegende 'lanen' met daarop verschillende soorten sushi op borden van verschillende kleuren. Er is ook een vierde laan, deze deel je samen met jouw tegenstander. Het doel is simpel: eet zoveel mogelijk sushi en maak een zo lang mogelijke combo van één kleur per keer. Hoe langer de combo, des te meer schade je tegenstander krijgt als je de stapel borden gooit. Verzamel je stapels borden van meerdere kleuren, dan gooi je die uiteindelijk automatisch of je gooit ze handmatig voor een combo.

Sushi Striker Battle

Dat is de basis, maar het gaat natuurlijk wel iets dieper dan dat. Maak je een combo van zeven borden, dan verschijnt er een 'regenboog' bord. Dit bord is te combineren met elke kleur en kan net de schakel zijn om een combo vast te houden. En dan heb je natuurlijk nog de grootste factor: de Sushi Sprites. In feite zijn dit een soort Pokémon met unieke vaardigheden. Er zijn er honderd om te verzamelen in de game, je traint ze door te vechten en uiteindelijk kunnen een aantal van ze evolueren. Vaardigheden zijn erg divers. De één verandert alle sushi in snoepjes om levens te genezen, terwijl een andere de borden van je tegenstander halveert. Weer een andere maakt alle sushi van dezelfde kleur en maakt een gigantische combo mogelijk en weer een andere geeft een schild om jezelf te beschermen. Een goed, gebalanseerd team is het verschil tussen winnen en verliezen en tussen een S-rank en een B-rank, mocht je daarom geven.

Sushi Striekr Sushi Sprite

Sushi Striker biedt ook online- en local multiplayer, waardoor je ook na de verhaallijn rustig verder kan met sushi smijten. Sushi Striker is een simpele puzzelgame, maar biedt wel diepgang en veel actie voor wie dat wil. Het is alleen de vraag hoe lang het leuk blijft. Er is vrij weinig input nodig om de game te spelen en de gameplay wordt niet complexer. Na een kleine twintig uur voelde het toch een beetje aan als 'been there, done that'. Daarmee is het ook voor ieder maar de vraag of het de prijs van 50 euro waard is, daarvoor is het wellicht toch net iets te beperkt. Overigens heb ik de game voornamelijk gespeeld met de Pro Controller, maar in handheld modus is het touchscreen te gebruiken. Persoonlijk werkte dit voor mij minder prettig, omdat ik door mijn grote handen een deel van de sushi niet meer kon zien. Verder werkt het wel erg accuraat.

Een leuke game met een unieke setting, leuke personages en snelle actie. Het enige wat mij persoonlijk tegen zou houden is de prijs. Verder is Sushi Striker een leuke game met leuke gameplay, maar niet voor de lange termijn.

• Unieke setting
  • Balans tussen uitdaging en lol
  • Snelle gameplay