PixelJunk Monsters 2

De originele PixelJunk Monsters uit 2007 is een van de beste tower defense-games ooit. Die game werd nog uitgebreid met een Encore- en Ultimate-versie, maar een sequel bleef jarenlang uit. Met Monsters 2 is het kroonjuweel van de PixelJunk-serie eindelijk terug.

Net als in het origineel bestuur je in deel twee Tikiman, een soort voodoopop-wezen. Jouw taak is om in 15 verschillende levels een dorp te verdedigen tegen binnendringende monsters. Als te veel monsters het dorp weten te bereiken is het Game Over. Je beschermt het dorp niet door zelf te vechten, maar door op de plaatsen waar bomen staan verschillende torens te bouwen die de monsters automatisch aanvallen.

De monsterinvasie is opgebroken in ‘waves’, waarbij elke wave vaak een andere type vijand voorschotelt. Per wave neemt de volume monsters ook vaak toe, waardoor het steeds moeilijker wordt. De monsters lopen meestal over een duidelijk aangegeven pad, dus het is aan jou om de torens zo slim mogelijk te plaatsen. Voor monsters die van het pad afwijken moet je tijdens de wave snel een oplossing verzinnen. De laatste wave bevat altijd een eindbaas met veel HP die nog wel eens roet in het eten kan gooien.

De verschillende types vijanden vereisen uiteraard ook verschillende types torens. Je hebt in essentie drie verschillende categorieën: torens die alleen monsters die over de grond lopen aanvallen, torens die alleen vliegende monsters aanvallen en torens die allebei schade kunnen aanrichten. Vaak moet je een mix van de drie categorieën gebruiken om alle waves te kunnen doorstaan. Binnen die categorieën is er natuurlijk wel wat variatie. De Tesla Tower die vijanden een elektrische schok geeft is bijvoorbeeld effectief tegen blauwe vijanden, die daar specifiek zwak voor zijn.

Als een vijand sterft laat het munten en soms edelstenen vallen. Met munten kun je nieuwe torens kopen en met edelstenen kun je torens sneller upgraden of speciale supertorens kopen. Mijn favoriet daarvan is de Hive, die kleine maar sterke bijen op vijanden afstuurt. De andere methode van upgraden is door Tikiman naast een toren stil te laten staan. Hij begint dan een grappig dansje die de upgrade-meter omhoog laat gaan. Je bent dus als Tikiman de hele tijd bezig met verzamelen en upgraden.

Tot zover de basisuitleg van de game. Fans die de eerste game hebben gespeeld zullen dit allemaal herkennen. Monsters 2 verschilt qua mechanieken eigenlijk erg weinig ten opzichte van het origineel. Je gebruikt dezelfde torens en vecht tegen dezelfde vijanden als voorheen. Aan de ene kant is dat niet heel erg, want de game is strak gebalanceerd, maar aan de andere kant had ik ook graag meer originele elementen gezien. De DLC gaat wel nieuwe torens introduceren, maar dat is een beetje te laat vind ik.

Het grootste verschil ten opzichte van het origineel zijn de graphics. Het origineel was een 2D game met flash-achtige graphics. Dit nieuwe deel is voor een indie-game echt prachtig. Het is nu volledig 3D en alles lijkt te zijn vormgegeven met kleurrijke klei. Het geeft de game een handmatige maquette-uitstraling die zeker in het oog springt.

De nieuwe graphics hebben ook een beetje effect op de gameplay. In het origineel waren alle levels plat. In dit deel, met behulp van de 3D graphics, zijn er in de levels hoogteverschillen. Dit heeft effect op het bereik van je torens. Het is daarom handig om je torens nu op hoog gelegen plaatsen te bouwen zodat je meer vijanden met dezelfde toren kunt raken.

Monsters 2 verandert ook hoe de levels in beeld worden gebracht. Je kunt nu niet meer het level altijd volledig op je scherm zien. Als vijanden uit meerdere hoeken van de map kunnen komen kan dat dus een beetje onoverzichtelijk worden. Veel fans zijn niet blij met deze verandering en ontwikkelaar Q-games werkt zelfs aan een patch om die mensen een andere optie te geven. Persoonlijk vind ik deze verandering juist goed, omdat het voor leuke paniekerige situaties kan zorgen.

Een andere nieuwigheid is het fruit. Dit kun je soms in levels vinden of je kunt het krijgen in ruil voor edelstenen. Je hebt verschillende typen fruit, maar ze werken ongeveer hetzelfde. Je legt ze neer op het pad en als een monster er tegenaan loopt activeert het een effect. Een explosie die schade aanricht bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik dat het fruit erg weinig toevoegt en je kunt het makkelijk negeren.

Je hoeft Monsters 2 niet in je eentje te spelen. Je kunt lokaal of online met maximaal vier spelers levels aanpakken. Met twee is de game nog wel leuk, maar met vier vind ik het chaotisch en veel te makkelijk. Online was in mijn ervaring ook matig, er was vooral veel lag.

Conclusie:
PixelJunk Monsters 2 vindt het wiel niet opnieuw uit. Het is vooral een gigantische grafische upgrade en een nieuw level-pakket voor fans van deze uitstekende serie. Elk level is door de unieke layout en configuratie vijanden weer een aparte puzzel. Als je tower defense ook maar een beetje leuk vindt is dit een absolute aanrader.

• Supergebalanceerde tower defense-game
  • Prachtige klei-achtige graphics
  • Levels zijn uitstekend