Blu-ray: Ferdinand

Het is een categorie die soms nog steeds pijn doet om te zien voor filmliefhebbers: de Oscarcategorie 'Beste Animatiefilm'. Er is debat gevoerd voor en tegen de categorie, aangezien sommigen vinden dat een animatiefilm gewoon genomineerd hoort te worden in de hoofdcategorie van 'Beste Film'. Het zorgde ervoor dat een aantal animaties nu wel bekroond werden in de desbetreffende groep, maar nooit de eer zouden krijgen die ze hadden ontvangen als ze mochten plaatsnemen in de hoofdregionen. Voor een film als Ferdinand maakt dit niet uit. Na een twijfelachtig leven in de bioscoop, waarbij de film het moest opnemen tegen de grootste release van vorig jaar - Star Wars: The Last Jedi - en het budget nét werd terugverdiend is het nu aan het vrolijke hersenspinsel van de makers van Ice Age en Rio om ons hart te veroveren, thuis op de bank.

Ferdinand is een reusachtige stier met een groot hart. Als hij voor een gevaarlijk beest wordt aangezien en van huis wordt weggevoerd, zet hij met een bont gezelschap vrienden alles op alles om zijn thuis terug te vinden. Dit gaat natuurlijk niet zonder moeilijkheden. Zal het Ferdinand lukken om weer thuis te komen?

Het is aan te raden om de film in het Engels te kijken. Alleen dan zijn de grappen op z'n best en zijn onder andere John Cena (voor velen toch nog steeds een aandachtstrekker), SNL's Kate McKinnon en Gina Rodriguez te horen. Ferdinand laat geen moment twijfel bestaan over het doel van het verhaal en dat is het publiek vermaken. Jammer genoeg kreeg het in de bioscoop die kans niet en werd het overschaduwd door het feit dat mensen die op zoek waren naar iets anders dan Star Wars al gauw terechtkwamen bij deze animatiefilm. Met dit in het achterhoofd is het dan ook niet zo gek dat de film maar 49 % scoorde, terwijl de critici over het algemeen enthousiast waren. En dat is ook niet zonder reden. Ferdinand vertelt een familieverhaal pur sang, over verlies en blijdschap, waarbij er voor ieder wat wils is.

De makers konden teren op een bron die al 81 jaar geliefd is bij een groot publiek. Het klassieke kinderboek van Munro Leaf en Robert Lawson weet nog steeds te betoveren en wijze lessen te leren. Dat de schrijvers daar soms wat vrij mee om zijn gegaan, moet ze vergeven kunnen worden. Ferdinand zal dan ook absoluut niet een nieuwe animatieklassieker worden, maar past wel zeer goed bij het kerstseizoen waarin de film werd uitgebracht op het witte doek. Maar ook op een hete zomerdag, als de verkoeling binnen gezocht wordt, is dit een uitermate geschikt verhaal om met de korte broek aan en languit op de bank gezakt met het hele gezin naar te kijken.

Daarbij komt ook nog eens het scala aan extra's die te vinden zijn op deze uitgave. Bijna 15 items maken het een indrukwekkende lijst, waarop er een aantal zeer leuke toevoegingen te vinden zijn. Zo is 'Ferdinand's Gids voor Gezond Leven met John Cena' hilarisch om te zien en bieden de featurettes een aanvulling op het verhaal. Een lekkere wegkijk-animatie, zo mogen ze er ook wel eens zijn.