Pure Farming 2018

De randstad is waar het grote snelle geld te verdienen is, maar zonder de boeren hebben we helemaal niks. Een ondergewaardeerd beroep dat voor veel jongeren toch niet aanlokkelijk is. Misschien door de komst van al die farming-games kan het jongeren weer bewegen om toch te kiezen voor het boerenleven.

Pure Farming 2018 Cover

Ik startte het spel en kwam een tutorial tegen. Zo niet-boers als ik ben vond ik het wel een goed idee om dit eerst maar eens een keer te proberen om zo te kijken hoe alles werkt. Het eerste dat mij opviel is dat alles groot is. Je loopt op je boerderij en hebt een tablet om je op weg te helpen met berichten, uitleg en uiteraard de plattegrond. Het valt gelijk op dat ik op een megaboerderij sta en niet dat kleine stalletje dat ik wel eens in de randstad zie. De tutorial gooide mij van mijn stuk. Ik had iets heel anders verwacht en nu loop ik GTA-style door mijn boerderij heen om te kijken waar alles staat, hoe het werkt en wat ik nou eigenlijk moet doen. Ik was na een uur spelen compleet gefrustreerd, knalde mijn computer uit en probeerde het de volgende dag weer. Ik had iets anders verwacht van het spel en moest mij goed realiseren dat dit een simulatie-game is en dus alles ook tergend traag hoort te zijn.

Pure Farming 2018

Een veld omploegen duurt lang en als je precies bent wil je het ook nog eens netjes doen en voor ik het wist was ik de hele avond bezig met ploegen en andere klusjes op mijn boerderij. Langzaam maar zeker begin ik er lol in te krijgen en verdien rustig aan een beetje geld en leer meer over hoe ik van mijn boerderij een winstgevende machine kan maken. Nadeel is alleen wel dat als ik eindelijk iets had geoogst en verwerkt ik het weg moest brengen om er geld voor te krijgen, de rit echt te lang duurde. Ik speel een farming-sim en geen trucker-sim. Dit haalde voor mij persoonlijk veel plezier weg.

Pure Farming 2018

Grafisch vond ik het allemaal een beetje gedateerd en dat is een gemiste kans want vooral met simulatie-games moet je het hebben van de details en omgeving. Als ik heel lang bezig ben met een specifieke taak ga ik rondkijken en nadenken en dus wil het oog dan ook wat. Verder is de interface van de tablet een beetje rommelig en erger ik mij mateloos aan de hoeveelheid berichten die ik steeds doorkrijg. Mooiste zou zijn als ze met een companion app zouden komen zodat je dit op je telefoon kan doen. De hoeveelheid content is wel indrukwekkend. Vele verschillende soorten machines, tractoren en meer maken het echt wel af. Het mooie is dat al die machines ook onderhoud nodig hebben na veelvuldig gebruik, anders staat het hele circus stil. Goed plannen en nadenken is dus echt wel nodig om er voor te zorgen dat je boerderij soepel loopt, maar gelukkig heb je meer dan genoeg tijd om na te denken want het gaat wel erg langzaam allemaal.

Pure Farming 2018

Dieren, groenten, fruit en verschillende boomgaarden; het is er allemaal en kan als niet-boer soms wat veel zijn in het begin. Pure  Farming vereist vooral veel tijd. Heel veel tijd en dat is voor sommigen misschien een pluspunt, maar voor mij een groot minpunt dat alles wel erg lang duurt soms. Ik heb het idee dat er geen schot in zit. Misschien moeten ze er een extra modus in bouwen waarbij je het allemaal wat sneller kan laten lopen. De story-modus zit leuk in elkaar en je kunt boeren in Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Europa spelen. Allemaal met hun eigen specifieke omgevingen. Jammer dat de omgevingen grafisch niet bij de tijd zijn. Pure  Farming is echt voor een nichemarkt die hier ook tijd en energie in wil steken. Het spel zit gameplay-wise mooi in elkaar en geeft je heel veel content om te doen, maar het is en blijft allemaal erg traag. Toch leuk als je een keer even compleet ontspannen aan de pc wilt zitten en genieten van een ondergaande zon op je tractor. Dat het mijn smaak niet was, maakt het nog geen slechte game.

• Veel content
  • Zeer uitgebreide tutorial
  • Grafisch niet optimaal