Sea of Thieves

Sea of Thieves heeft een enorm simpele gameplayloop: koop voyage, doe voyage, vind schat en weer terug. Dat is niet erg, mits de game goed gevuld is met variatie en daar gaat het mis. Neem de eilanden die verspreid in de wereld te vinden zijn. Na enkele uren valt één van de grotere problemen op: elk eiland is relatief klein, ontzettend leeg en ze lijken allemaal heel erg op elkaar. De één heeft een groter strand, de ander heeft wat meer rotsen, maar er is niets unieks aanwezig. Er zijn geen NPC’s waarmee je kunt praten, geen nederzettingen, geen steden waar piraten samen kunnen komen en amper thematische variatie; niets. Enkel wat dieren en skeletten, als je mazzel hebt. Er is weinig zo oninteressant als het verkennen van praktisch lege eilanden waarvan de overgrote meerderheid geen geheimen heeft.

Sea of Thieves Island

Ook de variatie in vijanden is enorm teleurstellend. Je hebt skeletten. Dat is het. Sommige skeletten worden sterker door water en sommige skeletten zijn bijzonder zwak tegen zwaarden, maar uiteindelijk zijn het allemaal skeletten. Oh ja, er zijn ook slangen. Die zitten stil en spuwen wat gif als je in de buurt komt. Waarom zijn er geen levende piratencrews? Waar is de marine? Iets van variatie wat tegelijkertijd zou bijdragen aan een levende wereld en de setting van een piratenwereld, want ook dat gevoel ontbreekt.

Wat Rare positief heeft aangepakt is dat iedereen met iedereen kan samenspelen, ongeacht hoe lang iemand al heeft gespeeld. Begin je net met een game en wil je samenspelen met iemand die al ruim honderd uur bezig is? Geen probleem. Je hebt iets minder mooie spullen, maar daar houdt het ook wel op. Er zijn geen wapens om vrij te spelen, er zijn geen stats, er zijn geen talents, er zijn geen nieuwe items om te vinden en je kunt niet je boot vrij aanpassen en uitbreiden. Tegelijkertijd hindert dat enorm een gevoel van progressie en van samenwerken naar een doel. Want: er zijn geen wapens om vrij te spelen, er zijn geen stats, er zijn geen talents, er zijn geen nieuwe items om te vinden en je kunt niet je boot vrij aanpassen en uitbreiden. Waar je mee begint is waar je mee eindigt, zij het ietwat glimmender omdat je cosmetics kunt kopen. Het enige wat je kunt doen is goud verzamelen voor cosmetics.

Sea of Thieves Pirate Fort 2

Verder zijn er een hoop keuzes gemaakt door het team van Rare. Sowieso kan ik het me al niet voorstellen dat piraten werken voor merchants of onderzoekers naar wildlife, maar wat voor piraat kan nou niet de schatkisten die hij vindt openmaken en bekijken wat voor loot erin zit? Waarom zijn er geen dobbelspelletjes of andere bezigheden tijdens een reis of ergens op een eiland? Standaard functies als vissen zou zoveel toe kunnen voegen aan de game, maar Rare wist niet zeker of het wel ‘piraat’ genoeg was. Er is geen drop-in / drop-out systeem, dus wil je iemand uitnodigen moet je de game verlaten en opnieuw een game starten. Of wat dacht je van de GEVAARLIJKE KRAKEN die je kunt tegenkomen, die enkel bestaat uit een aantal tentakels, die je niet kunt vermoorden, die zelf ook zelden aanvalt en waar je na een overwinning geen beloning voor krijgt? Variatie ontbreekt en random events zijn er te weinig en stellen teleur.

En dan heb je het PvP-systeem. Je kunt met andere spelers op zee of op land vechten of samenwerken. Rare poogt spelers voornamelijk samen te laten werken. Er hangt op Outposts een Code of Conduct, waarin onder andere staat dat nieuwe spelers geholpen moeten worden. Rare heeft de afgelopen twintig jaar echter niet goed opgelet en heeft nog niet door dat gamers, zeker in online multiplayer, ontzettende eikels kunnen zijn. Rare gaat uit van het goede van de mens en heeft geen enkel systeem in het leven geroepen om griefing tegen te gaan. Stel je raakt in gevecht met een andere crew en verliest het gevecht. Ze zitten op je boot en jij bent dood en moet even wachten tot je terug kan keren. Je keert terug en BAM, je bent weer dood. De piraten waren je aan het opwachten en geven je geen kans. BAM, je probeerde het nog een keer en helaas, ze waren er nog steeds. Leuk dat vertrouwen van Rare, maar in de praktijk moet je dit soort situaties tegengaan. Het is ook niet leuk voor de winnende partij; zij moeten jou immers wel doodschieten, anders hebben ze wellicht geen kans er met mijn schatten (als ik die al heb) vandoor te gaan. Minder leuk zijn de crews die wachten bij Outposts tot je een voyage probeert in te leveren en je daarvoor doodschieten. Die heb je ook.

Sea of Thieves Pirate Fort 1

Ik heb overigens voornamelijk gespeeld als tweepersoons-crew, maar eigenlijk moet je deze game alleen met zijn vieren spelen. Het is, vooral solo, een ware nachtmerrie om de game te willen spelen. In PvP ben je sterk in het nadeel en ook de voyages kunnen hinderlijk zijn. Inventory-management is namelijk een ware nachtmerrie. Je kunt maar één ding per keer dragen. Eén schatkist, één dier of één schedel. Dit is in het begin niet zo erg, maar stel dat je na lang vechten een Pirate Fort hebt weten te verslaan. Daarin vind je meer dan vijf kisten en een aantal schedels. Nou, veel plezier met het tien of meer keer heen en weer lopen van de schatkamer midden op het eiland naar de grens, terugzwemmen naar je boot, de schat dumpen en weer terug. Je bent zo twintig minuten bezig met het verzamelen van je gewonnen goed. En dan is het hopen dat toch niet een andere piratencrew opduikt om je van alles te beroven. Kom je weg, moet je het allemaal verkopen en ben je weer makkelijk twintig minuten bezig, mits ook daar geen piratencrew aanwezig is. De singleplayer-ervaring voelt als een nagedachte. Iets simpels als een neutrale vlag waaronder je niet aangevallen of bestolen kan worden (of simpelweg een PvE-server) zou dit al iets kunnen verbeteren, maar helaas.

Het idee van Sea of Thieves blijft me aanspreken. Een open wereld vol met piraten waarin je jouw eigen verhaal maakt met jouw crew. Waarin je vrij bent om te gaan en staan en doen wat jij wil. Ga je voor een Pirate Fort of wil je wat rondzeilen? Een voyage of vecht je met een andere crew? De grafische stijl is mooi en het water is één van de mooiste in de gehele industrie. Rare heeft helaas te weinig tools gegeven om actief met de piratenfantasie aan de slag te gaan, in ieder geval voor mij. Enorm gebrekkige variatie en het idee van roleplaying wordt al beperkt aan het begin. Er is te weinig content en er zijn te weinig systemen die een crew kunnen beschermen. Er zijn te weinig events, te weinig activiteiten en te weinig NPC’s. De game krijgt ongetwijfeld nog een hele lading aan updates met nieuwe content, waar we momenteel niets aan hebben. Het is jammer, want wat één van mijn meest geanticipeerde titels van 2018 was, is in de huidige vorm één van mijn grootste teleurstellingen.

• Prachtige grafische stijl
  • Altijd met iedereen kunnen spelen
  • Potentie aanwezig