Sword Art Online: Fatal Bullet

Sword Art Online probeert het eens over een compleet andere boeg te gooien. Dat werd tijd, want de meeste gamers van de franchise zijn Kirito ook wel beu. In elk eerdere deel is het precies hetzelfde: jij speelt Kirito, je mept je een weg door een nieuwe virtuele MMORPG en ondertussen probeer je met elke meid aan te pappen. De wapens zijn typisch RPG: zwaarden, bijlen, boog, toverstaf: je kent het vast wel. Er was een teamlid dat een wapen gebruikte en daar zijn de makers met Sword Art Online: Fatal Bullet eens verder op gegaan.

Het oorspronkelijke verhaal van Sword Art Online is al lang voorbij, en eerlijk gezegd is het daarna bergafwaarts gegaan. In het originele verhaal zijn alle spelers waaronder Kirito en zijn vriend(inn)en vastgezet in een VRMMO-spel. De enige manier om te ontsnappen is door het spel uit te spelen. Gaat een speler onderweg dood, dan gaat diegene in het echte leven ook dood. No pressure. Na dat spel werd het meer "Kirito en de zijnen proberen een nieuwe VRMMORPG en er is een mysterie". Ik was dus ook bang dat we die weg weer zouden inslaan met Sword Art Online: Fatal Bullet, want ja, er is weer een nieuwe online spelwereld. Dit keer is het Gun Gale Online. Gelukkig zijn het dit keer andere ontwikkelaars. Ontwikkelstudio Dimps probeert eens een frisse wind en heeft wat anders in petto dan het standaard SAO-riedeltje.

Sword Art Online: Fatal Bullet - Gattling Gun (Foto: Bandai Namco)

Gun Gale Online is een sci-fi-wereld. In Sword Art Online: Fatal Bullet vind je dan ook geen elfjes, geen standaard fantasy-wapens, maar vuurwapens. In het tweede seizoen van de anime gaan Kirito en co naar deze wereld en worden we voorgesteld aan Sinon. In de games kennen we Sinon al, maar de makers volgen dit keer het hele verhaal niet. Dit keer spelen we niet eens als Kirito. Sterker nog, we mogen zelf bepalen met wie we spelen, je zult een compleet nieuw personage maken. Vrouw, man, blond, kaal, geen of dikke tieten, het kan allemaal. Eindelijk stappen we eens af van het geijkte en kunnen de makers eens echt iets anders brengen dan het standaard bronmateriaal. Natuurlijk zijn Kirito, Leafa, Asuna en alle anderen weer aanwezig, maar ze zijn op een zijspoor gezet, waardoor nieuwere personages eens in de spotlight mogen staan. Mocht je Kirito wel missen: een stuk verder in het verhaal unlock je de Kirito-modus, waarin het verhaal van de anime in sneltempo langskomt. Dan speel je wel met Kirito.

Als je eenmaal blij bent met je zelfgemaakte personage stap je de wereld van Gun Gale Online in. Je vriendin helpt je wat op weg en al snel doe je mee aan een toernooi. Dat toernooi win je niet, ook niet raar als newbie, maar je vindt een van de meest zeldzame items in het spel: een ArFA-sys. Dit is een androide die je helpt met eigenlijk alles, van vechten, geld beheren, shoppen, en niet geheel onbelangrijk, de nieuwe raid-content die eraan zit te komen in Gale Gun Online te kunnen doen. Alleen mensen met een ArFA-sys mogen daar naar binnen. De community in het spel is dan ook stikjaloers op je en je zult meerdere malen moeten vechten voor jezelf en je ArFA. Dat maakt het wel realistischer dat de MMO een PvP-spel is. Niet alleen monsters jagen op je, ook andere spelers. Wees gerust, jij als speler bent alleen in singleplayer. De game simuleert PvP met AI-spelers. Het doel van het spel? Je ArFA-sys upgraden zodat je als een van de eerste in de nieuwe arena van de raid kunt komen en een nog ander geheim vinden in de wereld van Gale Gun Online.

Sword Art Online: Fatal Bullet - ArFA-sys AI settings (Foto: Bandai Namco)

Er zijn overigens wel een echte online modi in Sword Art Online: Fatal Bullet, dus als je wil kun je tegen andere menselijke spelers vechten om de meeste schade aan een baas te doen. En dat terwijl die baas iedereens leven zuur maakt. Of je neemt het met een menselijk team op tegen een baas, samen zonder PvP-element. Bij schrijven is er net een patch aangekondigd waarin een PvP-modus is aangekondigd waarin je zonder baas tegen een ander menselijk team kunt opnemen. Zoals gewoonlijk zijn er weinig spelers online, maar genoeg om in ieder geval iets te kunnen doen in de avonduren. Ben je een dagje vrij, pak dan vooral niet deze regio, want dan ga je geen hond vinden.

Het verhaal van Sword Art Online: Fatal Bullet is eens compleet anders en weer eens , maar sommige elementen komen natuurlijk terug. Dit keer kun je jouw eigen personage relaties aan laten gaan met andere. Er is een hub waarin je zijmissies selecteert om resources te verdienen. Met die resources kun je je wapens en je ArFA-sys upgraden om weer lastigere missies aan te kunnen. Dus je kunt allerlei bazen weer compleet overnieuw doen, je kunt ook zeldzame tegenstanders als zijmissie laten spawnen in de virtuele wereld terwijl je daadwerkelijk een hoofdmissie aan het doen bent. Het is dus niet zoals eerdere delen van de game waarin je een zijmissie kiest en meteen naar de arena getransporteerd wordt met alleen die baas of welk doel uit die zijmissie dan ook.

Sword Art Online: Fatal Bullet - Robot Enemy (Foto: Bandai Namco)

Wel jammer zijn sommige cutscenes. Je loopt in de stad rond en je hebt geen idee wanneer er iets zou moeten gebeuren qua events. Vaak heeft het te maken met je relatie tot een ander personage, maar het is zo irritant als je dan wat verder bent geraakt in het verhaal en je opeens tien personages in de stad hebt die allemaal een minuut durende conversatie moeten houden. Dat had wat korter of verspreider gekund. Een andere cutscene vond ik daadwerkelijk zonde. Ik moet tegen Kirito en Asuna vechten in een online toernooi . Dus even had ik de hoop om Kirito met een headshot neer te mogen knallen. Maar nee, niet veel later een nieuwe scene waarin Kirito me zegt dat ik gewonnen heb en tof en zo. Uh, zoiets zou een belangrijk moment moeten zijn. Ik had er willen vechten, ik had er missies voor willen doen om te zorgen dat ik in die halve finale stond tegen hen. Maar nee, twee korte scènes, dat was het.

Grafisch is Sword Art Online: Fatal Bullet in ieder geval wat beter dan bijvoorbeeld Accel World vs SAO: Millenium Twilight. Met een nieuwe ontwikkelaar aan het roer had ik gehoopt op iets meer pracht en praal en vooral meer variatie. Als je de eerste stappen zet in de vijandelijke wereld kom je die *#*@#$ schorpioenen uit eerdere weer tegen, met dezelfde modellen en textures. En ja, er zijn ook verschillende kleuren, de groene schorpioenen moet je ietsje vaker raken. Wat meer variatie in vijanden en andere details hadden geen kwaad gekund. De details in de dungeons zelf zijn wel een stuk beter dan voorheen.

Sword Art Online: Fatal Bullet - Sinon (Foto: Bandai Namco)

Leuk dat de makers gedurfd hebben een draai aan te geven aan de franchise, maar het belangrijkste zijn ze vergeten. De gameplay van Sword Art Online: Fatal Bullet is niet echt super te noemen. Er zijn wel goede dingen te noemen: het verhaal is dit keer zonder al te veel gedoe erom heen, dus je gaat er veel sneller doorheen dan bijvoorbeeld Sword Art Online: Hollow Realization, waar er van alles met de haren bij getrokken werd om het spel maar te rekken. Je hebt veel soorten wapens, zoals uzi's, snipers en shotguns, voor ieder wat wils dus. Je kunt ze versterken met modules en upgrades om ze nog extra effecten te geven. Een gadget verdient een aparte melding, de fiber gun. Dat is een soort geweer dat een touw afschiet en je dan daar naar toe trekt. Hierdoor kun je ook hoogtes in je gevechten gebruiken. Ik als sniper werd er in ieder geval blij van dat ik in dungeons vaak de veiligheid kon opzoeken door die gadget. Het levert je een boel andere strategieën op. Zo kun je ook jezelf naar vijanden trekken, of vliegende vijanden naar de grond trekken en ze veel gemakkelijker uitschakelen.

Sword Art Online: Fatal Bullet - Multiplayer (Foto: Bandai Namco)

De minpunten in de gameplay van Sword Art Online: Fatal Bullet dan. De gevechten zelf gaan niet lekker zo gauw je tegen een overmacht staat. Dat komt vooral omdat je weinig bewegingen hebt om jezelf te beschermen. Je kunt rollen om kogels te ontwijken of achter een muurtje staan. Maar daar sta je niet in cover, dus je kunt niet mikken op die manier of om het hoekje schieten. Je zult dus vanachter je dekking vandaan moeten komen om aan te vallen. Staat er dan een legertje te wachten dan is het zo dom dat je ze niet taktischer uit de weg kunt ruimen. Heel irritant dat je geen cover-systeem hebt in zo'n shooter, maar het meest irritant is de AI. Een van de eerste bazen is een vliegende robot die allerlei stuiterende bommen laat vallen. Dus ik sta achter een pilaar die aanval af te wachten. Het idee: bommen ontploft, schieten, en weer terug achter de pilaar tot de volgende lichting bommen is afgegaan. De AI denkt er anders over. Mijn ArFA-sys en mijn partner rennen alsof ze de bommen kunnen koppen, en als ik eens neer ben gegaan dan rennen ze zonder pardon naar me toe om me te genezen of er nu bommen vallen of niet. Kortom, ik heb vaker voor de deur van de baas gestaan. Totdat ik de AI maar liet voor wat het was, laat ze maar doodgaan, dan kan ik me tenminste op mezelf focussen.

Sword Art Online: Fatal Bullet is anders dan eerdere delen. Dimps wilde een andere weg inslaan dan de anime zelf, en zeker met verhaal is dat goed gelukt. De gameplay is compleet veranderd en opeens is Sword Art Online een shooter. Daar laat de ontwikkelaar wel wat steekjes vallen, zeker de AI is op momenten rampzalig. Er zijn meer dan genoeg opties in wapens en upgrades, maar ter bescherming heb je heel weinig. Een cover-systeem had het spel nog taktischer gemaakt. De Fiber Gun is zeker een toevoeging, maar dat alleen is niet genoeg om me strategieen te geven tegen een overmacht of in gangenstelsels. Sword Art Online: Fatal Bullet is een leuke poging om de serie eens een nieuwe draai te geven. Nu de puntjes op de AI, meer mogelijkheden om te coveren en de mogelijkheid Kirito eens door zijn hoofd te schieten en we hebben een weer een Sword Art Online die ik aan kan bevelen aan niet-kenners van de serie.

• Vlot verhaal
  • Veel wapens en stijlen
  • Je hoeft niet als Kirito te spelen