First Aid Kit zet Paradiso in vuur en vlam

Eens in de zoveel tijd komt er een soloartiest of een band voorbij die zelfs beter klinkt wanneer er live wordt gespeeld dan op de plaat. Het is een zeldzaamheid, dat moet direct worden toegegeven. First Aid Kit is een van die uitzonderingen en de zusjes Söderberg weten op een geniale manier hun krachten te bundelen. Samen met hun Rebel Hearts als meereizende band werd er op 7 maart een concert gegeven waarvan menig artiest nog veel kan leren. FOK! was erbij en wij genieten nog na.

De avond wordt geopend door Van William, maar daarover later meer, want de connectie met First Aid Kit is bijzonder te noemen. Zoals ook plaatsvindt op het nieuwe album Ruins wordt er geopend met 'Rebel Heart'; een gewaagde keuze, want de solo die in het nummer zit zal niet door elk publiek met open armen worden ontvangen als geschikt openingsnummer. In Paradiso heeft het toegestroomde volk daar maling aan, want er is gelijk al een klik tussen Johanna en Klara, de band en het publiek. Dit is ook iets wat niet onopgemerkt blijft. Zeker wanneer de trein op volle vaart doordendert met een nummer dat nog steeds de hoogste pop-potentie heeft van het nieuwe album en dat is 'It's A Shame'. Live klinkt dit nummer ook adembenemend goed en hierbij valt gelijk op hoe enorm goed de zussen bij stem zijn. Dit belooft een memorabele avond.

De balans tussen het nieuwe album dat de naam aan de tour heeft gegeven en het eerdere werk, waarmee First Aid Kit bekendheid verwierf, is zoals gewend erg goed. Er wordt zichtbaar plezier beleefd aan de manier waarop het publiek aan het werk wordt gezet tijdens onder andere 'King of the World'. En dat Amsterdam ook niet vies is van een beetje country blijkt wel aan de hand van 'Postcard'; dit nummer doet het erg goed op de vloer van Paradiso en krijgt de mensen die zijn gaan zitten op de balkons ook aan het wiebelen en meedeinen. De dames hebben echter ook een boodschap vanavond, in de vorm van 'You Are The Problem Here': "We hebben dit nummer geschreven uit pure frustratie. Het moet eens klaar zijn met al het seksisme en de verkrachtingen die er plaats vinden. Voor die verandering hebben we echter elkaar nodig. We kunnen zorgen dat iets wat nu heel klein en normaal lijkt te zijn dat niet meer is en daardoor dus ook die grote dingen niet meer plaatsvinden". Klara's monoloog wordt onder luid applaus ontvangen en zorgt ervoor dat ze van het zittende publiek een staande ovatie mag ontvangen. Het nummer wordt op grandioze wijze ten gehore gebracht en past perfect tussen de folknummers die meer naar de rock neigen.

Een absoluut hoogtepunt is de uitvoering van 'Emmylou'. Het feit dat het publiek het feilloos mee weet te zingen en daar ook de ruimte voor krijgt van First Aid Kit levert een fenomenaal kippenvelmoment op. Dit is een voorbeeld van hoe een nummer soms live beter kan zijn dan op de plaat. Het is al een verschrikkelijk mooi nummer, maar de extra emotie die valt af te lezen van de gezichten tijdens de performance maakt het erg lastig om niet een traantje over de wang te laten vallen. De dames van First Aid Kit zijn een meester in het overbrengen van die emotie, en dat zit hem dan vaak in hele kleine dingen. Zo wordt er constant het publiek in gekeken, waardoor de connectie alleen maar sterker wordt. Ook wordt er voldoende tijd uitgetrokken om de menselijke kant achter de artiest te benadrukken. Alhoewel er vrijwel elk optreden dezelfde setlist wordt gespeeld, lijkt het er geen moment op dat dit allemaal op de automatische piloot gaat. Voeg daarbij het zichtbare plezier van de dames en de bandleden en het resultaat is een avond waarvoor een hele diepe buiging gemaakt mag worden.

De toegift is er een om over naar huis te schrijven. Volledig akoestisch en met behulp van maar enkele percussie-instrumenten wordt 'Hem of Her Dress' ingezet. Het korte liedje leent zich uitstekend om lekker mee te blèren en dat is ook iets wat het publiek uitstekend weet te doen, nadat ze de juiste instructies hebben gekregen. Voor het een-na-laatste nummer wordt het voorprogramma, die het overigens aan het begin van de avond prima deed, het podium opgeroepen. Van William is blij om te melden dat First Aid Kit heeft meegezongen op drie nummers van zijn debuutalbum en hij vindt het dan ook fantastisch om 'Revolution' voor een volle zaal te mogen spelen. De stemmen passen uitermate goed bij elkaar en het is dan ook niet gek dat de drie al veel langer samen spelen. 'My Silver Lining' blijkt toch weer het perfecte slotstuk te zijn. De blend van pop en folk waar de voorkeur van de band naar uit gaat komt altijd weer het beste naar voren in dit nummer. Het vormt het einde van een avond waar nog lang over nadroomd kan worden, want Klara en Johanna weten elke keer weer met hun muziek die dromen een stukje dichterbij te brengen en plaatsten daarmee Paradiso vanavond op een wolkje.