Blu-ray: Victoria & Abdul

Het is het jaar 1887, en het 81-jarige Britse staatshoofd koningin Victoria heeft een bijzonder grote interesse in een 24-jarige gewone moslimjongen, Abdul genaamd, die haar een speciale munt uit zijn thuisland India komt overhandigen ter gelegenheid van haar Gouden Jubileum. Om dit controversieel te noemen in dit tijdperk - gezien de wereld van verschil in zowel leeftijd als afkomst - zou slechts een understatement zijn. Verrassend genoeg is het wel waargebeurd, en dit vormt dan ook het uitgangspunt voor het historische kostuumdrama Victoria & Abdul, waarin de lieftallige Dame Judi Dench de hoofdrol speelt.

Het geheel is aan de hand van de Ierse regisseur Stephen Frears, die al eerder furore maakte met (historische) drama's zoals The QueenPhilomena en Florence Foster Jenkins. Ditmaal richt hij zich op de laatste jaren van Victoria's leven, waarin zij zeer eenzaam was en aangetrokken werd door de charmes van de jonge Indiër Abdul. Deze bijzondere vriendschap werd door alles en iedereen, waaronder de hofhouding en de koninklijke familie, tegengewerkt. Het werd als een schande gezien dat een dergelijke doodnormale jongen uit India zo dicht bij de koningin mocht staan, maar Victoria laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Judi Dench zet de vorstin voortreffelijk neer; een kwetsbare oude vrouw met een ijzeren karakter die er alles voor over heeft om in haar laatste jaren te genieten van het gezelschap van Abdul.

Victoria & Abdul ziet er in ieder geval prachtig uit: regisseur Frears weet de pracht en praal van het koninkrijk voortreffelijk neer te zetten met zowel de aankleding van de gehele cast als de verschillende landelijke locaties die de revue passeren. Daarnaast weet Dame Dench met haar spel ook het verhaal overeind te houden en de kijkers te amuseren. Met haar humoristische vertolking van Victoria worden er geregeld pompeuze koninkelijke rituelen te kakken gezet, wat er gelukkig voor zorgt dat de dramatische wendingen in het verhaal niet de boventoon voeren. Helaas heeft Ali Fazal's personage Abdul minder diepgang en kan hij niets anders dan Abdul neerzetten als een stereotypische Indiër, wat hij desondanks feilloos doet.

victoria & abdull

Men kan er echter niet omheen dat het op waarheid gebaseerde verhaal een onterecht gouden randje heeft gekregen. Het Brits kolonialisme wordt met vlagen verheerlijkt, en koningin Victoria komt bijzonder goed weg met de sympathieke vertolking van Dame Dench. Natuurlijk is het verhaal niet zo rooskleurig geweest zoals het lijkt door deze verfilming. Dit neemt echter niet weg dat  Victoria & Abdul gewoon een goed en vermakelijk historisch drama is dat zeker het bekijken waard is. Dit uiteraard door het uitgangspunt; de controversiële vriendschap die lang uit de geschiedenisboeken is geweerd door succesvolle pogingen van Victoria's nazaten. Door een geheim dagboek van Abdul, dat meer dan een eeuw bewaard is gebleven en in 2010 aan het licht is gekomen, is het verhaal gelukkig toch opgerakeld.

Daarbij is ook het blu-ray schijfje prima in orde (1080p AVC-transfer met een 2.35:1 beeldformaat en DTS-HD Master Audio 5.1 geluidondersteuning) waardoor het bekijken van de film op het kleine scherm zeker niet onderdoet voor de bioscoopversie.