Blu-ray: IT: Chapter One

De remake van IT, die vorig jaar uitkwam, is uitgegroeid tot de meest succesvolle horrorfilm allertijden. Met een intrigerende cast van kindsterretjes à la Stranger Things en Bill's Skarsgård vertolking van de gevreesde horrowclown bleek regisseur Andy Muschietti met IT: Chapter One een goudmijn in huis te hebben gehaald. Nu de film uit is op blu-ray zoekt FOK! het voor je uit of de horror het waard is om in huis te halen. Waarom het schijfje trouwens 'Chapter One' heet? Het vervolg is vanwege het succes al aangekondigd voor 2019.

Een uitgebreide review van de film is ten tijde van de bioscoopverschijning gemaakt door Peter Breuls, die hier te lezen is.

Voor wie niet bekend is met miniserie of boek; in het plaatsje Derry, Maine, leeft ondergronds een bovennatuurlijk monster dat eens in de 27 jaar uit zijn (of haar, daar hebben mensen meningen over) winterslaap komt om te voeden. Het monster is kieskeurig: kinderen zijn het lekkerst en wat ze helemaal tot een delicatesse maakt is als ze eerst even flink bang worden gemaakt. Da's als marinade voor dat lekkere kindertjesvlees. En dus komt het monster in diverse vormen tevoorschijn op hun zwakste momenten: wanneer ze alleen zijn.

Een groep tieners in Derry, door hunzelf en anderen de Losers Club genoemd, realiseert zich dat de lokale pestkop niet het enige gevaar is dat hen allen bedreigt; ze hebben allemaal eens te maken gehad met een weerzinwekkende clown: Pennywise. Gespeeld door Bill Skarsgård met een babyface, een onrustwekkende stem en ogen die verschillende kanten op kijken jaagt 'het' de kids angst aan, maar weet het ze onbewust ook te verbinden. De kids realiseren zich dat 'het' een lange geschiedenis heeft in Derry en besluiten de strijd aan te gaan.

it 2017

De focus wordt volledig gelegd op de verhaallijn van de kinderen. Gelukkig weten zij perfect het jaren '80 sfeertje over te brengen, met vooral lof voor Stranger Things' Finn Wolfhard, die de gehele tijd een grappige noot weet toe te voegen, en de charmante Sophia Lillis - het enige meisje uit de vriendengroep. Daarnaast is het natuurlijk aan Bill Skarsgård om de lastige taak van Pennywise op zich te nemen, waarbij hij zich moet meten aan de briljante en iconische vertolking van Tim Curry. Gelukkig weet hij een geheel eigen draai te geven aan de horrorclown die zeker niet onderdoet van het geheel en ook niet gekopieërd aanvoelt.

Skarsgårds vertolking wordt bovendien aangevuld door prettige visual effects die goed duidelijk maken dat It heus geen man in clownskostuum is. En daarmee onderscheidt de film als geheel zich natuurlijk significant van de (ook al) 27 jaar oude film: de shots zijn stijlvoller, de effecten zijn beter en maken meer indruk. En hoewel het best nog een tandje weirder had gemogen (geen doucheputjes in deze verfilming, maar wel vreemde verschijningen waarmee de kids worden geterroriseerd) is deze film een sterk geheel dat meer en betere scares heeft dan de soms toch wat tamme tv-versie. Een geslaagde update, dus. Dat geldt ook voor de finale, die echter ondanks een grootsere en meer interessante uitwerking heeft te leiden onder eenzelfde zwakte als de versie uit 1990.

it 2

Daarbij is het ook aan te raden om het blu-ray schijfje van IT: Chapter One in huis te halen. Naast en mooie beeld- (1080p op een formaat van 2.35:1) en geluidskwaliteit (DTS-HD Master Audio 5.1 en ondersteuning voor Dolby Atmos) bevat de disc nog boordevol extra's. Zo zijn er vier featurettes te vinden, zoals een special over hoe Skarsgård zijn personage Pennywise tot leven brengt, hoe de Losers Club tot stand is gekomen en ook Stephen King passeert de rivue met een aantal belangrijke onthullingen. Tot slot staan er ook nog een aantal vermakelijke Deleted Scenes op, waarmee de totale extra's op een duur komen van maarliefst 60 minuten!