Football Manager 2018

Ieder jaar weer komt er een nieuwe versie van Football Manager uit, en dit jaar is dat weer het geval. In het genre van de management games en voetbal is het spel al jaren alleenheerser. Er zijn geen andere spellen die ook maar in de buurt komen. Ondanks dat de doelgroep heel specifiek is doet het spel het aardig al die jaren.

Ik ga deze review vooral gebruiken om de nieuwe toevoegingen te bespreken. De meeste mensen weten nu wel wat FM voor game-reeks is. Een nieuwe optie dit jaar is teamdynamiek. Bij de tab dynamiek kun je kijken naar de rangorde binnen jouw team. Deze rangorde verandert ook met nieuwe aankopen, vertrekkende spelers, maar ook doordat spelers minder speeltijd krijgen. Vooral de wat mindere goden in het voetbal hebben dat. Binnen de rangorde zijn er vier rangen en in het begin leek deze optie niet belangrijk, maar ik merkte dat toen ik dit in balans bracht de wedstrijden een stuk beter gingen. Naast rangorde zijn er ook sociale groepen. Hier kun je zien welke spelers een groep vormen met andere. Vooral in een bij elkaar gekocht elftal zal dit problemen op gaan leveren in het begin. Het kan er namelijk voor zorgen dat je team minder goed zal samenwerken.

FM 2018

Andere nieuwe toevoeging is het scoutingsysteem. Het eerste dat een stuk beter werkt is dat jij nu volledige controle over de scouting hebt zonder dat je het bestuur hierbij hoeft te betrekken. Je kunt nu namelijk zelf kiezen waar je scouts aan de gang gaan. Hierbij moet je alleen rekening houden dat hoe meer en hoe verder je zoekt, hoe meer kosten hieraan verbonden zitten. Daarnaast is de rol van de data-analist groter geworden. Deze kijkt nu nog specifieker naar de data die een speler genereert, terwijl de scout zelf meer een algemene mening geeft. Als je beide gebruikt om een speler te beoordelen heb je een duidelijker beeld. Ik had wel moeite om te wennen aan het nieuwe systeem en was daardoor wat aankopen misgelopen in mijn voorbereiding op het seizoen. Een ander nieuw ding is de manier waarop je medische staf communiceert. Naast dat ze een uitgebreid verslag geven als een speler een blessure heeft, komen ze nu ook vóór de wedstrijd met een verslag. Hierin geven ze aan dat het bijvoorbeeld beter is dat je een bepaalde speler niet opstelt omdat de kans op een blessure erg groot is. Door deze medische verslagen ga je ook anders nadenken over je trainingen en dat geeft het toch wel een nieuwe twist.

FM 2018

Het scherm voor de tactiek ziet er ook anders uit en er zijn nu meer mogelijkheden te kiezen per individuele speler. Hierdoor krijg je nog meer grip op het functioneren van je team. Een dag voor de wedstrijd heb je nu ook zogenaamde pre-match-besprekingen. Hiermee heb je de mogelijkheid om je spelers nog meer te motiveren voor een wedstrijd. Ik zie persoonlijk het nut hiervan nog niet helemaal in en liet het al snel door de assistent-manager doen. Ook zie je gekkere bedragen voor spelers voorbij komen. De makers hadden al aangekondigd de gekte die er in de voetbalwereld is ook door te voeren naar het spel zelf. Ook worden gay-spelers nu meegenomen in het spel. Dit om de ban te helpen doorbreken die in de voetbalwereld zelf heerst over dit onderwerp.

FM 2018

FM 2018 is geen innoverende game die het genre opnieuw uitvindt, maar meer een opgepoetste versie van die van vorig jaar. Het voelt allemaal solide en aan de grafische veranderingen aan het menu wen je snel. De zogenaamde grote veranderingen voelen niet heel groot aan. Teamdynamiek is een leuke nieuwe feature, maar veel te random af en toe. Als ik een bankspeler te weinig aandacht geef is het hele team in rep en roer waardoor ik zomaar een paar wedstrijden achter elkaar de deksel op mijn neus krijg. Idee is goed, maar de impact mag af en toe wel wat minder. Over het nieuwe menu ben ik ook niet echt te spreken, maar het went gelukkig vrij snel. De FM-games zijn solide en misschien zijn hele grote veranderingen dan ook niet nodig, maar dit keer was het wel heel karig. Ondanks dat zit ik toch alweer op de 150 uur in een korte tijd.

• Scouting is beter
  • Meer diepgang
  • Soms traag in wedstrijden