Final Fantasy IX voor PlayStation 4

Final Fantasy heeft al heel wat hoofddelen, spin-offs en ports gezien, dus Square Enix gooit er nog een port tegenaan: Final Fantasy IX komt naar PlayStation 4. Nu is deze PlayStation 1-game al geport naar pc, smartphones en meer, dus we zijn benieuwd of er nog een reden is deze variant te kopen.

Verhaal in een notendop
De Tantalus Theatre Troupe is afgereisd naar het koninkrijk van Alexandria voor de zestiende verjaardag van Princess Garnet. Deze groep is in werkelijkheid een bende dieven die ingehuurd zijn om de prinses te ontvoeren. Ondertussen is ook een jonge zwarte magiër genaamd Vivi gearriveerd om de verjaardag bij te wonen, maar dan komt hij erachter dat zijn toegangskaartje is vervalst. De ontvoering blijkt helemaal niet tegen de wil van de prinses te zijn. Ze wil weg van koningin Brahne die een oorlog wil starten. Zidane, Princess Garnet, haar wachter Steiner en Vivi ontvluchten de stad en leren later dat Brahne een oorlog ontketend heeft. Ze gaan met de hulp van anderen de confrontatie aan, voordat de koningin de hele wereld vernietigt met haar nieuw gevonden magische eidolons.

Final Fantasy IX - Vivi (Foto: Square Enix)

Cheaten met Final Fantasy IX
De PlayStation 4-versie van Final Fantasy IX herbergt zoals de pc-port wat cheats in het pauze-menu, zodat je zonder trophies te missen. Denk hierbij aan Battle Assistance en Fast Forward. Hulpjes die alleen maar handig zijn, zoals het sneller kunnen grinden. Het maakt het spel niet meteen veel makkelijker. Dat soort cheats zijn wat dieper verborgen, maar dan gaan die ook ten koste van je trophies. Die kun je ook niet uitzetten als je ze geactiveerd hebt. Voor de trofee-jagers zijn deze dus geen optie, voor mensen die om welke reden dan ook echt willen cheaten: ga een walkthrough op YouTube kijken, dat is een stuk goedkoper. Niet echt een cheat, maar wel erg handig: Mocht je nog in zijmissies willen verliezen dan is er het Tetra Master kaartspel. In deze versie zie je een icoon boven het hoofd van bewoners zodat je weet wie een mogelijke tegenstander is. Dat scheelt je elke NPC af gaan om tegenspelers te zoeken.

Vechten
De 'turn-based' Active Time Battle-systeem werkt nog steeds zoals in eerdere Final Fantasy IX-versies. Kortom, je hebt een meter per personage en tegenstander. Als de meter vol is kan deze een actie doen. Het stomme is dat als jij voor een van jouw personages een actie aan het selecteren bent, je een beurt van een ander personage kunt missen als je wat te lang twijfelt. De meter loopt al aardig traag, maar voor de tragere spelers nog een 'Wait Mode' in het menu te selecteren, zodat de tijd echt stopt als je een actie aan het kiezen bent. Een tweede meter onder de ATB-meter gaat nog langzamer. Is deze vol, dan raakt dat personage in trance. Herdoor krijgt diegene een iets nieuw uiterlijk en wordt sterker of krijgt zelfs nieuwe vaardigheden. Viva krijgt in trance bijvoorbeeld de mogelijkheid twee spreuken per beurt te casten.

Final Fantasy IX - Environment (Foto: Square Enix)

Graphics in een nieuwer jasje
De scenes zien er ook na 17 jaar nog goed uit. Maar ingame, buiten het vechten om, wordt het al snel minder. De omgevingen zijn misschien vooraf getekend en wel iets aangepakt tijdens het porten, maar het blijft er blurry uit zien. De modellen van personages zijn juist verbeterd met een hogere resolutie en meer detail, maar juist daardoor vallen de omgevingen extra nadelig op. Het rondlopen en navigeren komt soms wat nauw, alsof de modellen botsen met de onzichtbare randen van objecten zoals een tafel. Irritant, maar pinda's vergeleken met het gevechtsmenu. De commandolijsten worden soms zo groot dat ze over belangrijke informatie zweven. Dat is niet handig tijdens een gevecht als je juist alle statussen van alle personages in je team wil zien. En ondertussen lopen die ATB-meters door, even weer compleet in het menu terug gaan kost weer extra tijd die je had kunnen gebruiken om aan te vallen.

Final Fantasy IX is ondertussen ruim 17 jaar oud en toch blijft het verhaal en de gameplay nog prima intact, ook naar hedendaagse maatstaven. Grafisch is er misschien wel wat op te merken, maar de gameplay staat als een huis. Heb je de game nog nooit gespeeld als welke port dan ook, dan is deze PlayStation 4-versie de moeite en de 21 euro waard. Het blijft een klassieker in een middeleeuwse setting. Je weet wel, die setting die Square Enix sindsdien vergeten is voor deze franchise. Maar wie weet welke setting er na Final Fantasy XV komt ... Ooit.