Gran Turismo Sport

Polyphony Digital staat erom bekend de tijd te nemen een game te maken. Gran Turismo Sport is dan ook pas de eerste game van hen op PlayStation 4. Ze zijn zeker van hun zaak, want voor de release hebben ze een demo uitgebracht om de hele wereld te laten zien waarmee ze jaren bezig zijn geweest. Wij mochten met de gehele game aan de slag om te zien of de studio de vier jaar na Gran Turismo 6 nuttig besteed heeft.

Als je Gran Turismo Sport opstart merk je al meteen dat ze een andere richting op zijn gegaan na hun zesde deel. Het aantal auto's is sterk naar beneden gehaald, er zijn nu nog 'maar' 162 auto's te verdienen, terwijl Gran Turismo 6 er een kleine 1200 wagens had. Het aantal tracks is gedaald van 71 naar 40. Is dat erg? Nee, eigenlijk niet. Er zaten in deel 6 zoveel auto's dat je erg oude modellen had die het tegen de nieuwere varianten moesten opnemen. Meer is dus niet altijd beter of gevarieerder. Het was grappig om hele oude modellen tegen de nieuwere te laten racen, maar als je een beetje competitief was ingesteld koos je die oudere wagens nooit. Het betekent wel dat je niet met wat toegankelijkere auto's kunt racen om te toetsen of het spel de werkelijkheid benadert zoals ze beweren. Tenminste, ik ga er nu even van uit dat er geen Lamborghini Huracán in je garage staat.

Gran Turismo Sport - Racing (Foto: Sony PlayStation)

De tracks zijn een mix van bestaande circuits zoals de Nürburgring en Interlagos, maar ook wat fantasie zoals Northern Isle en Dragon Trail. We mochten het director Kazunori Yamauchi zelf vragen waarom er maar weinig bestaande tracks aanwezig zijn in het spel. De reden is eigenlijk vrij simpel: het kost een jaar om een baan tot op de millimeter te scannen en te verwerken om het in het spel te krijgen. Het zou dus erg veel tijd en geld kosten. Nu zijn we aardig wat gewend van de maker als het om ontwikkeltijd gaat, maar ze zouden een generatie overslaan als ze er alleen maar bestaande tracks in zouden zetten. Persoonlijk vind ik maar één rallytrack dan weer weinig, die hadden ze beter dan helemaal achterwege kunnen laten.

Gran Turismo Sport heeft misschien minder auto's, maar daardoor heeft elke auto wel veel meer details in beeld en geluid. Grafisch is de game dan ook fantastisch. Op een PlayStation 4 Pro en een 4K-scherm met HDR is het makkelijk te zien dat dit de mooiste racegame op PlayStation is. Alleen de racegame Driveclub heeft dynamische weer- en dag-/nachteffecten, die je niet in Gran Turismo Sport zal vinden, maar voor de rest racet Polyphony Digital elke concurrent voorbij. De studio heeft er duidelijk heel veel tijd gestoken om hun grafische engine naar de hogere PlayStation 4-maatstaven te brengen en de makers beloven nog weerseffecten toe te voegen, maar wat er niet is, kunnen we ook niet reviewen. Niet alleen tijdens het racen, maar ook de replays zijn van een ongekend niveau. Het geluid heeft ook meer aandacht gekregen. Je moet dan wel in de auto racen en niet met een camera van achter de auto.

Gran Turismo Sport - Mercedes AMG (Foto: Sony PlayStation)

De besturing van de auto's is prima te noemen. Natuurlijk is het veel beheersbaarder met een degelijk stuurtje met pedalen, maar ook met een controller is het zo in te stellen dat je goed kunt rijden. Heb je een betere controller dan de standaard DualShock, ikzelf heb bijvoorbeeld de Nacon-controller geprobeerd, dan kun je die natuurlijk helemaal naar smaak instellen zodat vooral het gas- en remgedrag beter wordt. Heb je PlayStation VR dan mag je met helm op plaatsnemen in de auto's. In tegenstelling tot Driveclub werd ik in deze racer niet misselijk. Het enige kritiekpuntje: de informatie zoals snelheid, versnellingstand en meer staat rechtsonder op je dashboard, een onlogische plek waardoor je ogen bij het naderen van een bocht niet op de weg gericht zijn. Die plek had wat beter gekozen mogen worden.