One Piece Unlimited World Red - Switch

Luffy en co zijn al een tijd terug op een RPG-avontuur geweest op Nintendo 3DS, PlayStation 3, PlayStation Vita en Wii U maar sinds kort is er ook een versie voor pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Een voordeel: het is de One Piece Unlimited World Red: Deluxe Edition, dus je krijgt er zo'n vijftig eerder uitgekomen DLC bij.

Pato, een rare wasbeerhond, wordt naar zijn thuis-eiland gevaren door Luffy en zijn vrienden. Hij heeft de mysterieuze gave om alles wat hij op een blad schrijft ook daadwerkelijk in handen te krijgen. Wanneer ze een verrekijker nodig hebben schrijft hij het op en volia, er is een verrekijker. Wanneer ze bij Island of Promises aankomen gaat er natuurlijk wat mis. Welgeteld een paar minuten aan land en Luffy staat er alleen voor, want zijn complete crew is gegijzeld zonder dat hij het weet. Tijd voor een zoektocht dus om zijn piratencrew terug te vinden en de boosdoener een lesje te leren. Voor fans van One Piece is er compleet geen probleem, maar nieuwkomers zullen de referenties en cameo's van heel veel personages die je tegen gaat komen niet snappen. Er wordt compleet geen achtergrond gegeven. Dus als je niet eens weet dat Luffy de Gum-Gum devilfruit heeft gegeten waardoor hij zichzelf bizar kan uitrekken: jammer dan. Het is echt een fanservice, dus als je geen moeite in het leren kennen van personages uit One Piece wil steken door middel van wiki, afleveringen of hoe dan ook, dan is het verhaal wel te volgen, maar lang niet zo leuk.

One Piece Unlimited World Red Deluxe - Ace and Luffy (Foto: Bandai Namco)

De gameplay van One Piece Unlimited World Red is voor iedereen te begrijpen. Je begint in Transtown, een havenstadje dat als hub dient. Daar selecteer je dus missies waardoor je in andere omgevingen komt. Je begint natuurlijk je piratencrew weer bij elkaar te vinden, maar daarna kun je met maximaal drie crewleden andere missies doen. De levels zijn vrij recht toe, recht aan. Verdwalen is een kunst. Er zijn natuurlijk mariniers en andere vijanden die je moet uitschakelen, maar dat is kannonnenvoer. Daar krijg je loot van, maar ook in de omgeving is er van alles te vinden, zoals kruiden, hout en meer. Meestal vind je een baas op het einde van een missie, die je door middel van een aantal patronen aanvalt. Deze gasten komen je vaak bekend voor. In een van de eerste missies ben je in Punk Hazard en moet je een draak verslaan, zoals ook in de anime. Niet geheel onverwacht kom je ook Caesar Clown tegen, de gasvormige schurk. De truuk is de patronen te herkennen en misbruiken. Zo nietszeggend de normale vijanden zijn, zo leuk zijn de bossfights. Ook van de baas krijg je loot.

Met die loot kun je niet alleen je personages upgraden, maar ook het stadje laten groeien. Je gaat een bar maken, maar ook een apotheek, restaurant enzovoort. Deze gebouwen worden dan weer bevolkt met mensen die je nieuwe zijmissies geven. Dat kan bijvoorbeeld een lastigere versie van een baas zijn. Er zijn ook wat minigames te doen, zoals het vangen van insecten of vis. Persoonlijk ben ik er niet wild van, maar ach, als je jezelf verveelt. Het zijn allemaal manieren om de onvermijdelijke nu-weet-ik-het-wel te vertragen.

One Piece Unlimited World Red Deluxe - Punk Hazard (Foto: Bandai Namco)

Het vechten is gevarieerd genoeg om ook dat uit te stellen. De missies in One Piece Unlimited World Red vragen soms om andere personages, zodat je niet alleen maar Luffy upgrade en de rest lekker laat zitten. Elk personage vecht anders, dus je doet jezelf ook een plezier wat af te wisselen. Het is niet alleen aanvallen geblazen, er is een wel erg simpele verdedigingsmove onder de knie te krijgen. Nou ja, het is als een quicktime event waarbij er een waarschuwing op het scherm komt wanneer je op de knop moet rammen. Niet erg spannend en na korte tijd doe je dit op de automatische piloot. Dat had wat leuker uitgewerkt mogen worden. De RPG-elementen zijn wat te ver uitgekauwd. Er zijn echt te veel soorten mechanismen. Skill Words, Item Words, Custom Words: het wordt uitgelegd met tekstuele tutorials, maar ja, dat blijft niet hangen.

De Switch-versie draait prima. De gameplay is in 60fps, terwijl de cutscenes merkbaar trager draaien. Dat is niet storend, het valt alleen op. One Piece Unlimited World Red werkt ook prima om onderweg te spelen, daar zijn de opdrachten kort genoeg voor. Het enige wat ik kan verzinnen ten opzichte van de versies die ik eerder heb gespeeld is dat ik nu vaak de map erbij moet roepen, terwijl ik op Wii U en 3DS gewoon even op het tweede scherm kon kijken. Bij gebrek aan een tweede scherm bij de Switch is het logisch dat je dat nu niet meer kan. De beste feature van de Switch is de lokale co-op. Je kunt op elk moment in het menu naar een tweespelermodus veranderen. Als diegene dan een van de Joycons activeert dan kun je meteen meedoen met de actie. Het scherm splitst zich waardoor het allemaal per speler wat kleiner wordt. Onderweg of undocked misschien iets te klein, maar op een fatsoenlijke televisie is het prima te volgen. De besturing blijft ook goed werken. Als workaround om de camera te besturen hoef je alleen maar even te schudden met de Joycon zodat het perspectief gereset wordt.

De wereld van One Piece komt tot leven in One Piece Unlimited World Red. De kleurrijke graphics, de Japanse stemmen, de personages die tot in gedrag lijken op hun evenbeelden, het is allemaal zeker tof. Combo's maken is een eitje, dat hebben ze zoals een Warriors-game uitgevoerd. Met twee knoppen kom je al een heel eind. Alleen het verdedigen is erg summier te noemen. In de gameplay kruipt er wel repetitief karakter. Ondanks dat het vechten tegen bazen leuk is, wordt het uiteindelijk wel erg grindy om alles te verzamelen, missies tot in den treure opnieuw doen om iedere Straw Hat-piraat te upgraden. Mocht je One Piece Unlimited World Red al gespeeld hebben dan is er weinig reden om nog eens naar Transtown te gaan. De Deluxe-versie biedt alle uitgekomen DLC, maar dat betekent vooral een zooi aan kostuums en wat extra missies. Alleen de lokale co-op van de Switch is een erg goede feature die echt wat toevoegt.

• Kleurrijke wereld
  • Bossfights zijn tof
  • Switch-versie heeft toffe lokale co-op