Rayman Legends: Definitive Edition

Na meerdere edities van Rayman Legends kwam de game ook naar Nintendo Switch. De 'Definitive Edition', zoals Ubisoft de game noemt, bevat dezelfde basegame met twee extra's: Kung Foot Tournament Mode en alle exclusieve skins uit alle versies. Helaas bleek de game zelf op sommige vlakken in te hebben geleverd.

Rayman Legends Definitive Edition 1

Rayman Legends voor Switch is nog steeds een prima game, één van de betere platforms van de laatste twee consolegeneraties. De pacing, abilities, verschillende personages, de muziek, leveldesign en collectibles zijn allemaal goed tot uitstekend. Het is dan ook nog steeds een genot om de game (weer) te doorspelen op Nintendo Switch, daar mag geen twijfel over bestaan. Toch is de Definitive Edition minder dan zijn voorgangers. Niet door grote problemen met de game, maar door een reeks kleine puntjes die samen opstapelen tot een obstakel.

Dit begint bij de laadtijden. Het viel me tussen levels op dat laadtijden langer aanvoelden ten opzichte van de versie die ik heb gespeeld (Wii U), dus ging ik op onderzoek uit. Eurogamer heeft wat tests gedaan, waaruit blijkt dat de Switch-versie de langste laadtijden van alle versies heeft (dat is inclusief de PlayStation Vita). Tot ruim zestien seconden laadtijd voor een level, waar dit zo'n acht seconden is voor de Wii U-versie en de PlayStation 4- en Xbox One-versies hadden überhaupt geen laadtijden. Het is geen groot probleem en lang niet elk level duurt 16 seconden om te laden, maar in een platformer die zich neerzet als een game met een hoog tempo, haalt dit regelmatig het tempo uit je gameplay.

Rayman Legends Definitive Edition Kung Foot

Op ons forum vielen het sommige users ook al op, maar de game heeft her en der ook last van framedrops. Je raadt het al: het is de enige versie van de game die last heeft van framedrops. Het is zeker geen regelmatig verschijnsel en de framedrops zijn ook niet meer dan enkele frames (verder draait de game gewoon op 1080P/60FPS), maar wanneer je een game port naar een systeem met betere hardware en je noemt deze versie 'Definitive', dan horen dit soort issues wat mij betreft helemaal niet voor te komen.

Wat voor mij de Wii U-versie zo tof maakte, waren de mogelijkheden met Murphy. Het touchscreen van de Wii U Gamepad maakte multiplayer mogelijk met vijf spelers, waar één Murphy bestuurde en zo elementen in levels realtime kon beïnvloeden. Denk aan Lums meer punten waard maken, vijanden neutraliseren en natuurlijk platforms goed plaatsen en bewegen zodat de spelers verder konden. In de Switch-versie is er nog steeds touch-gameplay met Murphy mogelijk, maar enkel in handheldmodus. Logisch, want in docked is het touchscreen niet toegankelijk. In docked bestuur je Murphy met de A-knop. Niet ideaal, maar het werkt.

Rayman Legends Definitive Edition 2

Het jammere is dat ook in multiplayer met twee Switch-consoles touchcontrols niet mogelijk zijn. Ook multiplayer met vijf spelers is niet mogelijk op deze manier. System Link is een ding, want deze mogelijkheid bestond wel in de PlayStation Vita-versie. Waarom hier niet? Joost mag het weten, maar het is jammer om de game niet op deze manier te kunnen ervaren.

Zoals ik in het begin zei: Rayman Legends: Definitive Edition is een prima game, nog steeds. Het is alleen jammer dat de 'Definitive Edition' van de game de enige versie is met deze problemen. Framedrops, langere laadtijden, features die missen. De problemen los van elkaar stellen niet heel veel voor (de game is prima speelbaar en vermakelijk), maar bij elkaar genomen is de conclusie wel dat je de game beter op een andere apparaat kan ervaren, mits je die mogelijkheid hebt.