Everybody's Golf

Everybody’s Golf is altijd al een guilty pleasure van mij geweest. Onderweg ging de PSP mee, nu is dat de PlayStation Vita. Een zekerheid is ook dat Everybody’s Golf mee gaat. Ik had dan ook wat tegenstrijdige gevoelens bij het laatste deel van de golfgame: Sony maakt deze voor PlayStation 4. Tijd om eens thuis te blijven om te golfen.

Het eerste dat er opvalt als je Everybody’s Golf opstart is de mogelijkheid om je eigen personage te maken. Er zijn wel wat standaard poppetjes of je laat de software zelf maar wat random genereren, maar als je echt wil kun je helemaal los op lichaam, kleding en stijlaccessoires. Nou ja, helemaal los nog niet, want door te spelen verdien je nieuwe mogelijkheden, nieuwe kleding en nog meer nieuwe items of kleuren. Die speel je vrij na een toernooi of door simpelweg te kopen in de ingame shop. Het is een leuke toevoeging, maar zit je ook niet in de weg als je er niet in geïnteresseerd bent. Ben je juist wel erg van het customizen, dan is het goed te weten dat je jouw personage verder kan aanpassen als je meer spullen hebt vrijgespeeld. Niet alleen de kleding, maar als je opeens een vrouw wil worden dan kan dat met een druk op de knop in de editor.

Everybody's Golf 2017 (Foto: Sony)

Eenmaal je eerste personage gemaakt dan kom je in de hub terecht, een golfeiland met een paar voorzieningen. De belangrijkste zijn de shop en de bureaus waar je je inschrijft voor toernooien. Er zijn offline en online toernooien. Als je lokaal de multiplayer wil spelen kies je dat in het beginmenu, vreemd genoeg heb je geen mogelijkheid dat te starten vanuit de hub.

Alles aan Everybody’s Golf is kleurrijk, van het opstartscherm, de hub en de golfbanen zelf. Er is ook PlayStation 4 Pro-ondersteuning, waardoor je nog meer kleurrijke pixels op je scherm getoond worden. Alleen de anti-aliasing is wat matig bij bewegend beeld, schaduwen zien er bijvoorbeeld wel erg uit alsof er een zaag gebruikt is. De golfbanen en omgevingen zien er prima uit. Alleen jammer dat de camera soms niet te draaien valt, of dat een boom die vooraan in het scherm staat niet even onzichtbaar wordt, zodat je ziet wat je doet.

Everybody's Golf 2017 (Foto: Sony)

De graphics laten al merken dat Everybody’s Golf toegankelijk voor iedereen is, en dat is natuurlijk helemaal te zien aan de gameplay. De besturing is simpel te begrijpen, maar zoals het hoort mogelijk om perfect onder de knie te krijgen. Het systeem is simpel: je drukt op X en een lijn in een balk onderin begin te bewegen. Je tweede X doe je wanneer je denkt genoeg slagkracht te gaan gebruiken. De laatste X gebruik je voor de slagpunt. Bij het beginpunt van de meter zijn gradaties aangebracht. Met een juiste timing zorg je voor een perfecte impact op de bal. Zit je er wat naast, dan zul je de bal ook niet helemaal de goede richting op gaan. Dit is het principe, maar door extra knoppen te gebruiken kun je net wat extra kracht toevoegen, of een spin aan de bal geven.

De singleplayer van Everybody's Golf is enorm uitgebreid qua content. Er zijn toernooien tegen computertegenstanders. Daarnaast zijn er ‘eindbazen’ die eenmaal verslagen nieuwe features vrijgeven, zoals zwemmen, in een golfkar rijden of vissen. Dan zijn er nog allerlei minigames, zoals alle vissoorten vangen of alle uitdagers van de verschillende toernooien voor je winnen, zodat ze fan van je zijn. Je bent hier tijden mee bezig om dit allemaal te volbrengen. Dus als de online wereld je niet aantrekt is er zeker geen man overboord.

Everybody's Golf 2017 (Foto: Sony)

Wil je nog verder de diepte in dan is er een beetje RPG toegevoegd. Elke golfclub waarmee je slaat zal in level toenemen als je er maar vaak genoeg gebruik van maakt. Er zijn vier attributen: kracht, controle, backspin en backdoor. Respectievelijk zal je de bal verder kunnen slaan, blijft de bal op koers, sla je da bal verder vanaf de tee en zal de bal niet zo vaak van de hole wegdraaien als je die wat ongelukkig raakt. Prima toevoeging, maar wel met een minpunt. Als je de hoogste rang hebt gehaald met je personage krijg je een nieuwe set golfclubs tot je beschikking. Die zijn alleen te upgraden met inname valuta die je maar dagelijks maar mondjesmaat verdient. Of, je raadt het al, je koopt die valuta voor echt geld. Ja, er zijn microtransacties. Nou ja, een volledige upgrade kost 60 euro, dus echt micro noem ik het niet meer.

De online wereld van Everybody's Golf is groot qua omvang. Je start op een complete golfclub waar je kunt rondkarten in je golfkar, je kunt vissen, of je gaat voor het puntenrecord op een hole. En dan is er nog Turf of War, een modus waarin twee teams elkaar proberen af te troeven op vijf holes. Niet heel veel speciale multiplayermodi, maar je vervelen hoeft in ieder geval niet. Maar die speciale clubs maken het online gedeelte pay-to-win. Natuurlijk komen er wat skills bij kijken, maar als je al je afslag veel verder krijgt door alleen euro’s te hebben uitgegeven dan ben je al in een onredelijk voordeel. Zouden mensen een voordeel hebben omdat ze hun golfclubs met alleen skills hebben geüpgraded, dan kan ik daar mee leven: ze stoppen er meer tijd in, dus prima, dan mag je ook voordeel hebben. Ik heb op zich weinig tegen microtransacties als het alleen cosmetische dingen betreft, zoals een Jax-kostuum of een Nathan Drake look-a-like personage. Dat is leuk voor diegenen die daar geld aan willen uitgeven, maar nu benadeel je spelers die klaar willen zijn als ze de basisgame kopen.

Everybody’s Golf is erg tof. In singleplayer is er al heel veel te doen, naast het golfen zelf kun je jezelf helemaal op laten gaan in je personage creëren en je clubs upgraden door te spelen. De online wereld zorgt voor nog meer content. Daar had nog wel wat meer multiplayermodi in gemogen, voor nog meer variatie. Het grootste nadeel zijn hier pay-to-win: upgraden door domweg geld te betalen is funest voor elke online game. Erg jammer is ook dat twee baan uit het allereerste deel nu DLC zijn. Voor een serie die zijn verjaardag viert had dat toch wel als een cadeau gegeven kunnen worden. De makers hebben qua gameplay een hit, maar de te betalen extra’s zijn een misser.