Metroid: Samus Returns

Fans van Metroid hebben een lange tijd moeten wachten op een 'echte' nieuwe Metroid. De laatste 2D-game kwam alweer in 2004 uit voor de Gameboy Advance (Metroid: Zero Mission) en hoewel we daarna hebben kunnen genieten van een aantal Metroid Prime-titels raakte de serie daarna steeds verder weg van haar kern. Metroid: Other M en Federation Force waren weinig populair en van een 'echte' Metroid was geen sprake. Tot E3 2017.

Metroid: Samus Returns Review Boss

Op E3 2017 werden Metroid Prime 4 voor Nintendo Switch en Metroid: Samus Returns voor Nintendo 3DS aangekondigd.

Op Prime 4 zullen we nog even moeten wachten, maar deze week nog lanceert Samus Returns. Het is geen directe remake van deel 2 voor de Gameboy, maar is wel gebaseerd op de game. Dit maakt de game een stuk actievoller, aangezien die game een stuk meer gebaseerd was op actie ten opzichte van exploratie. Dit neemt gelukkig niets af van de sfeer die zo typerend is voor Metroid.

Metroid: Samus Returns Review Counter

De kern van de game is simpel: ga naar SR388 en roei de gevaarlijke Metroids uit voor ze het welzijn van het universum kunnen bedreigen. Uiteraard stuurt de Federation Force Samus Aran om deze taak te voltooien. Zoals we gewend zijn land je in haar ruimteschip en neem je direct de controle over. Speel je even met de controls dan vallen meteen een aantal dingen op. Zo heeft Samus vanaf het begin een stuk meer raketten tot haar beschikking en geven upgrades ook drie raketten per keer. Daarnaast heeft Samus nu de mogelijkheid om met de L-knop vrij te mikken, maar moet ze wel stil staan. Ook kunnen spelers met de X-knop een counter uitvoeren, waarmee vijanden die aanvallen tijdelijk verlamd zijn en hun zwakke plek blootgeven. Vooraf was ik bang dat dit te sterk zou zijn en alle uitdaging uit de combat zou halen. Gelukkig valt dit alleszins mee. Lang niet elke aanval, zeker die van Metroids, is te counteren en elke vijand en alle soorten hebben een andere timing. Uitieindelijk mis ik ze regelmatig en als je ze mist doen die krengen nog flink wat damage ook.

Metroid: Samus Returns Review Grapple Beam

Wat Metroid uiteindelijk tot Metroid maakt is het zoeken van power-ups, nieuwe uitrusting en natuurlijk een goede sfeer. Dit laatste zit wat mij betreft goed. Tijdens de reveal en het eerste uur van de game moest ik wel wennen aan de artstyle. De modellen van Samus en sommige vijanden ogen wat vreemd, maar de omgevingen zijn subliem. Van paarse giftige omgevingen tot enorm hete omgevingen tot simpele aardestructuren. Je krijgt door de variatie een uniek gevoel bij elke sector die je tegenkomt. Het gebruik van texturen, de diepere achtergronden (en elementen die daar bewegen) en de verschillende kleurpaletten passen goed bij Metroid, waardoor de sfeer van isolatie, spanning en mysterie voor mij goed aanwezig zijn. Neem dit samen met een uitstekende soundtrack, die vooral (wellicht zelfs compleet) bestaat uit remixes van voorgaande muziek uit de serie, waaronder het sublieme Magmoor Caverns. Het zorgt voor herkenning bij langer meelopende fans en geeft nieuwe spelers de kans om één van de betere soundtracks uit de industrie te beleven.

Metroid: Samus Returns Review Vuur

In Samus Returns is ook meer nadruk gelegd op exploratie ten opzichte van Metroid II. De Gameboy was vrij gelimiteerd, dus gebieden waren kleiner, routes waren redelijk rechttoe-rechtaan en omgevingen konden weinig onderscheid van elkaar maken. Neem je een gebied uit Metroid II en Samus Returns, dan zijn er meer geheimen, meer secrets, maar paden en is het geheel simpelweg een stuk uitgebreider. Neem hierbij de verbeterde atmosfeer en variatie en je hebt een game die je wil onderzoeken (zoals dat hoort in een Metroid), maar ook één waar de actie prima werkt. Een toffe combinatie dus, al neigt de game nog wel iets meer naar actie.

Zoals we gewend zijn moet Samus ook in deze game power-ups en nieuwe uitrusting vinden om zo nieuwe paden te openen of oude secrets te kunnen betreden. Backtracking is dus zeker weer onderdeel van de game en dit keer mogen we op zoek naar een nieuwe power-up: Aeion. In Samus Returns heeft Samus de beschikking tot vier Aeion-abilities die haar leven een stuk gemakkelijker maken. Zo kan ze met een scanner een groot gebied om haar heen blootleggen, kan ze zichzelf beschermen, de tijd vertragen en een superbeam gebruiken. De hoeveelheid die je kan gebruiken wordt beperkt door de Aeion-meter, die te upgraden is en hervult door het vermoorden van vijanden. Hoewel de abilities leuk zijn om te gebruiken, had ik liever gezien dat de scanner geen onderdeel was van de game. De scanner geeft een gedeelte van de map bloot, laat zien waar power-ups verborgen zijn en geeft aan welke elementen van de omgeving je kan vernietigen. Het haalt dus alle exploratie uit de game en het backtracker wordt hierdoor een stuk minder leuk. De abilitie gaat tegen de Metroid-filosofie in en dat is jammer.

Uiteindelijk is Metroid: Samus Returns een genot om te spelen. De game heeft een goede sfeer, variatie in gameplay, de combat is goed uitgewerkt en nieuwe gameplay-elementen zijn leuk om te gebruiken. Sommige power-ups zijn wellicht iets te overpowered of passen niet helemaal bij de filosofie van Metroid, maar al met al is dit een prima terugkeer naar de roots van de serie. Metroid is terug en hopelijk blijft de serie weer jaren bij ons.

• Meer nadruk op exloratie
  • Muziek is fantastisch
  • Combat speelt lekker weg