F1 2017

Een nieuw seizoen met vele veranderingen in de Formule 1. Van de bredere auto’s en achterbanden, tot de terugkeer van sharkfins en de knalroze Force India’s. Uiteraard heeft Codemasters al deze veranderingen doorgevoerd in hun nieuwste F1-game, dat en meer. Hoe verhoudt deze game zich tot zijn voorgangers?

De grootste veranderingen zitten vooral in het rijden zelf en in het moeten managen van onderdelen, inclusief de zeer uitgebreide R&D skilltree. De F1-bolides hebben een stuk meer downforce en vlammen veel harder de baan over dan andere jaren, tot wel enkele secondes per rondje sneller. Dit is zeer goed vertaald naar de game. Alles voelt ook gewoonweg sneller, de auto’s hebben een betere grip en je kunt echt veel harder je auto de bochten ingooien dan vorige jaren zonder dat je bang hoeft te zijn dat de achterkant van de auto uitbreekt. Wat een intens genot!

F1 2017 (Foto: Codemasters)

Heb je een voorganger in de serie helemaal grijs gespeeld? Denk dan maar niet dat je de eerste race in deze versie met twee vingers in de neus wint, je zult echt even moeten wennen aan de nieuwe manier van racen al zul je er gegarandeerd met een grijns van oor tot oor van genieten. Moest je bijvoorbeeld bij eerdere games nog even flink van het gas voordat je op Silverstone door Maggots en Becketts heen wilde vliegen, nu kan dit bijna vol gas. Zo geeft ook met de goede grip Eau Rouge nemen op Spa een heerlijk gevoel.

De grootste verandering zit hem in het moeten managen van je onderdelen. Net zoals in het echt heb je elk seizoen de beschikking over vier stuks van kritische motoronderdelen zoals bijvoorbeeld de MGU-H, MGU-K, Turbo etc. en over vier versnellingsbakken. Je zult elke race goed moeten nadenken wanneer je welke onderdelen inzet, want ze slijten snel. Gebruik dus tijdens de trainingen niet de hagelnieuwe turbo, maar pak dat vijfdehandsje dat bijna uit elkaar rammelt, knettert en sputtert, maar nog wel een rondje of 5 mee kan. Lepel er vervolgens voor de kwalificatie een hagelnieuwe in en knal de baan op. Dit hele managementgedeelte biedt een extra laag binnen het racen en maakt alles een stuk tactischer. Zo wil je te allen tijde voorkomen dat je tijdens een race ineens een versnelling verliest, of dat je niet in 'rich mix' brandstofmodus kunt rijden omdat een van de onderdelen op je auto het aan het begeven is. Ook de skilltree is enorm uitgebreid waarbij je verbeteringen kunt ontwikkelen in vier richtingen. Verbeter je de motor, de aerodynamica, het chassis of juist de betrouwbaarheid van je onderdelen?

F1 2017 (Foto: Codemasters)

Voor het eerst sinds F1 2013 hebben ook de classic cars hun herintrede gemaakt. Je kunt er niet alleen een aparte race of multiplayer mee rijden, maar ze zijn een integraal onderdeel van de carrière. Zo zijn er invitational events in deze modus, waarbij je allerlei opdrachten kunt vervullen zoals een Time attack met een oude McLaren of Renault of catch-up waarbij je binnen een aantal ronden andere langzamere auto’s die een voorsprong krijgen probeert in te halen. Het is niet alleen leuk voor de afwisseling (hoor die V10 motoren ronken!) maar ook speel je hiermee kleine updates vrij, genaamd core competency, zoals onder andere het sneller kunnen ontwikkelen van nieuwe updates op de auto.

Naast deze grote veranderingen zijn er ook enkele kleinere punten verbeterd. Zo is er bijvoorbeeld in Suzuka duidelijk te merken dat ze onder andere de Esses opnieuw hebben ontworpen. De bochten liggen meer camber waardoor je een veel betere lijn met een fijnere flow kunt rijden. Ook is de introductie van short races een fijne toevoeging. Aangezien Codemasters qua banen vast zit aan de daadwerkelijk aangedane racetracks in 2017 (dus bijvoorbeeld geen Nurburgring of Hockenheim dit jaar) weten ze op deze manier toch wat variatie te bieden. Ook de AI is verbeterd, de tegenstanders rijden een stuk agressiever, maar maken ook meer fouten. Zo zie je regelmatig een auto zich verremmen en de bocht missen. Dit maakt het net allemaal wat realistischer. Een ander klein puntje is dat de indicator die je in beeld krijgt als een auto vlak achter je zit verandert van kleur. Op het moment dat een auto langszij komt wordt deze rood i.p.v. wit, zodat het véél duidelijker is waar een auto precies zit zonder continu in je spiegels te moeten kijken.

F1 2017 (Foto: Codemasters)

Het grootste minpunt van de voorgaande games is ook aangepakt: de moeilijkheidsgraad. Kon je eerst nog uit enkele vaste moeilijkheidsgraden kiezen, waarbij de overgang soms behoorlijk groot was, is deze nu in te stellen via een slider van moeilijkheid 1 tot 110. Zo kun je éindelijk racen tegen de AI op een niveau dat precies bij je past. Een veelgevraagde functie door de community waar Codemasters naar heeft geluisterd. Als er al enige kritiek te leveren is, dan is dat op de graphics van de consoleversie die ondertussen toch echt wel in het niet beginnen te vallen t.o.v. andere racegames zoals een Forza, Project Cars of Gran Turismo. En de animaties… die blijven lachwekkend slecht. Op een HD-ready tv zal dit nog allemaal wel meevallen, maar aangezien 4k steeds meer de nieuwe standaard begint te worden is dit wel iets wat te veel op begint te vallen. Er is meer grafische pracht en praal uit de consoles te trekken, wat bovenstaande titels bewijzen. Dit is iets waar Codemasters zich nog op kan richten, want qua core game hebben ze zichzelf overtroffen dit jaar.

F1 2017 (Foto: Codemasters)

Al met al levert Codemasters een geweldige game af. Waar F1 2016 al een ijzersterke game was, is deze gewoonweg nog eens een hele klap beter. Dankzij de vele kleine verbeteringen, beter in te stellen moeilijkheidsgraad en de totale nieuwe ervaring door zowel de betere wegligging van de auto’s als het hele management- en upgradesysteem, is deze game een waar huzarenstukje. Als je een Formule 1-fan bent dan kun je deze game haast niet laten liggen.

• Auto’s rijden geweldig
  • Onderdelen management
  • Verbeterde R&D skilltree