MSI Nightblade: verrassend compacte game-pc

6. Gears of War 4, Forza 6, conclusie

 

Als afsluiter hebben we twee DirectX12-games, Microsofts Forza Motorsport 6 Apex en Gears of War 4. Deze UWP-games hebben een paar voor- en nadelen. Allereerst werkt het handige Fraps helaas niet in deze titels, waardoor een berekening van minimale, maximale en gemiddelde framerate niet mogelijk was. Gelukkig geldt in ieder geval voor Gears 4 dat er een in-game benchmarking tool aanwezig is die alsnog een goed beeld kan schetsen van hoe de game scoort op de Nightblade-hardware. Voor racegame Forza 6 gaat dat helaas niet op, en zijn we aangewezen op anekdotisch bewijs aan de hand van wat gameplaybeelden. Het is in ieder geval duidelijk dat ook in deze twee games een prima score wordt neergezet.

Gears of War 4
Als één van de eerste Play Anywhere-games is Gears of War 4 ook te spelen op pc als je hem koopt voor Xbox One en vice versa. Na de retestrakke performance in de Xbox One-versie zien we ook dat op MSI's Nightblade deze titel heerlijk vloeiend draait. In tegenstelling tot Forza 6 ondersteunt Gears of War 4 gewoon fabriek-af de 21:9 aspect ratio en we zien dat ook op 2560x1080 de Nightblade prima uit de voeten kan.

Gears of War 4 - 2560x1080 - High/Ultra (optimaal)

Gears of War 4 - 1920x1080 - Ultra

Wat leuk is aan de in-game benchmarking tool van Gears of War 4 is dat het gedrag van de aanwezige A.I. op het scherm compleet willekeurig is. Er wordt een groepje Gears gedropt in een onstuimig level en vervolgens worden enkele 'Grubs', oftewel bad guys losgelaten. Daarna is het achterover zitten en kijken op welke manieren de misvormde schepsels aan gruzelementen worden geschoten door de gepantserde heren en dames van het COG-leger, terwijl de tellertjes bijhouden hoe de hardware zich houdt.

Er is aardig wat drukte op het scherm tijdens de officiële benchmark, met her en der wat explosies en rondvliegend puin. Toch is het een afgesloten, kleine omgeving waar de krachtmeting wordt gedaan. In de tweede video hieronder kun je nog wat willekeurige fragmenten uit verschillende levels bekijken, met de in-game tellertjes ingeschakeld.

Zelfs tijdens de meest hectische shootouts slaagt de Nightblade erin om Gears of War 4 op framerates van ver boven de 60 te houden, en de wat rustigere momenten zoals binnenlocaties kunnen rekenen op framerates die tegen de 100 lopen. Van framedrops is zo goed als geen sprake, met hele zeldzame momenten dat we even onder de 60 fps duiken. Met vlag en wimpel geslaagd dus.

Forza Motorsport 6 Apex
Een serieuze racegame mag niet ontbreken en Forza 6 heeft zich bewezen als geschikte kandidaat. De bolides zien er geweldig uit op het glimmende asfalt onder verschillende weersomstandigheden met een framerate die op de hoogste instellingen te allen tijde ver boven de 60 uittorend. Een nadeel van deze game is het ontbreken van ultrawide-ondersteuning, dus hoger dan 1080p zijn we qua resolutie niet gekomen. Voor deze titel dus geen gemiddelden vanwege het niet compatible zijn van Fraps met UWP-games.

Omdat de hardware geen enkel probleem lijkt te hebben met een stabiele framerate op de hoogste settings zijn presets als high en medium buiten beschouwing gelaten. Er zijn verder nog zat grafische settings die handmatig kunnen worden aangepast, maar omdat in de ultra-preset de game al subliem draait is hier verder niet mee geëxperimenteerd. Wel is er met en zonder V-Sync getest om te kijken of daar nog grote verschillen tussen zitten, zoals eventuele tearing zonder V-Sync. Wat nog het opmerken waard is, is het grote verschil tussen regenachtig en droog klimaat. We zien in de beelden hieronder twee fragmenten waarin beide weertypen zijn getest op het Top Gear-circuit, waarbij droog asfalt nog goed is voor framerates van ver boven 100 fps, terwijl deze op dezelfde track met een regenbui ergens rond de 75 bungelt.

Helaas zijn er geen hogere resoluties zoals 1440p of 4K getest, je zou uit de verkregen resultaten hooguit wat globale schattingen kunnen maken. De prestaties die de Nightblade laat zien met zijn 6GB GTX 1060 in combinatie met een zevende generatie i5-processor en 16GB intern geheugen zijn in ieder geval prima te noemen op de meest voorkomende resolutie van 1920x1080, met in veel gevallen nog een ruime marge boven de magische 60fps. The Witcher 3 en Mafia III zijn de enige titels waarin een gemiddelde van 60 frames per seconde niet altijd haalbaar is met alle settings gemaximaliseerd op een 1080p-resolutie. Bij Mafia III mogen we dat deels wijten aan de beroerde optimalisatie van het spel zelf, en in The Witcher 3 is na het spelen met wat instellingen zoals HairWorks toch nog een keurige prestatie neergezet. Met die informatie in het achterhoofd mogen we aannemen dat je met de Nightblade veruit de meeste huidige games soepel kan spelen op hoge instellingen, en ook toekomstige titels naar alle waarschijnlijkheid nog lang goed zullen draaien. Spijtig genoeg hebben we geen games kunnen testen die zeer CPU-intensief zijn, zoals RTS-games, waarin bijvoorbeeld veel eenheden en A.I. berekend moeten worden. Dit is nog wel een belangrijke kanttekening, want de CPU zou in dergelijke games nog een bottleneck kunnen vormen.

Concluderend..
Samengevat scoort de Nightblade goed op gebieden als omvang/mobiliteit, connectiviteit en prestaties. Ondanks de vele aansluitingen op de achterkant is de enkele USB-aansluiting aan de voorzijde wel erg zuinig. Over het uiterlijk heb ik geen uitgesproken mening, het is een leuk compact kastje zonder al te veel uiterlijke fratsen, die in een strakke kantooromgeving wellicht wat uit de toon zou vallen. De instelbare LED-stroken aan de voorkant zijn leuk voor de liefhebber, wat ook geldt voor de megeleverde software zoals het MSI Gaming Center.

De Nightblade MI3 uit deze review gaat momenteel voor €1.199,- over de toonbank. Er is ook een goedkopere variant te krijgen voor €899,-, maar die beschikt over de mindere GTX 1050 Ti en moet het doen zonder SSD. Het zijn forse bedragen voor een all-in-one waarvan menig pc-bouwer een zelf samengestelde equivalent relatief makkelijk bij elkaar klikt om op een aanzienlijk lager bedrag uit te komen. Daar staat tegenover dat je met de Nightblade geen omkijken meer hebt naar zaken als voeding, koeling, geluidsdemping en onderlinge compatibiliteit. Potentiële kopers zullen zich af moeten vragen of naast het compacte chassis de extra features van de Nightblade de prijs rechtvaardigen. Tenslotte zullen er altijd gemakszuchtige mensen zijn die zo snel en eenvoudig mogelijk een game-rig willen regelen, die geen trek hebben in pc-componenten samenstellen of simpelweg een voorkeur hebben voor excentriek design. Voor hen is de Nightblade zeker het overwegen waard. Ook kunnen individuele componenten als de GPU en de CPU eenvoudig vervangen worden, iets wat MSI op de productpagina zelf aanmoedigt.