Pinkpop 2017: een terugblik

3. Maandag: oud en goud, maar ook nieuw en inventief

Maandag, tijd om de trein naar huis te pakken. Oh wacht, het is Pinksteren. Op de Pinkstermaandag is het dan wel tijd om de laatste Pinkpop-dag in te luiden en dat wordt gedaan door een filmproject en een rapper. Betreden op eigen risico.

Voordat Seasick Steve de Main Stage betovert met zijn gitaar, is het de beurt aan Machine Gun Kelly om de tent open te blazen. De rapper werd vooral bekend door zijn samenwerking met Camila Cabello voor het nummer 'Bad Things', dat een aantal weken zich in de hogere regionen van de top 40 bevond. Vooral het jongere publiek weet de tent over te nemen en mee te rappen met de muziek van de artiest. Een mooie opwarming voor wat nog komen gaat. Het is aan Midas om, nadat hij het kleinste podium van Pinkpop (Garden of Love) wist te bereiken met zijn muziek, zich te bewijzen op Stage 4. En dat doet hij met verve. Het is dan ook wachten voordat we deze muzikant terug zien op een van de grotere podia op Pinkpop.

Oh Wonder op Pinkpop 2017 (Foto: Hub Dautzenberg)

Na de bluespop van Rag'n'Bone Man en de interessante technicolour beats van Oh Wonder is de Main Stage opnieuw Hollands. Hij stond er opvallend genoeg nog nooit, maar Guus Meeuwis weet de Main Stage binnen no-time te veranderen in al die podia, groot of klein, waar hij al eerder speelde. Alle hits die verwacht worden tijdens een popfestival komen voorbij, met als afsluiting een samenhangend geheel van 'Brabant' en 'Pompen of Verzuipen'. De Brabander stapt voldaan het podium af en heeft maar weer eens bewezen dat hij elk podium de baas kan zijn, als hij maar de kans ertoe krijgt. De reacties waren allereerst niet zo positief op het vorige Nederlandse festivaloptreden van de volgende band. Sum41 mag plaats nemen op de 3FM-stage en laat zien dat dit een podium is waar ze horen. Het is alleen wel jammer dat het stemgeluid soms wordt overheersd door een kakofonie aan gitaargeluid dat kant noch wal raakt. Een kakofonie is ook het Twitter-gedrag van de broertje Gallagher te noemen. Nadat zijn broer niet bij het benefiet kon zijn, was dit voor Liam Gallagher een reden om hem op Twitter eens haarfijn uit te leggen waarom het nou zo'n gigantische lul is. Zo gaat het overigens ook een flink aantal keer vice versa. Liam probeert deze woede misschien even van zich af te spelen op Pinkpop, want uit de tent klinkt een gigantisch geluid. Of het nou altijd even goed is, daar zijn de mening over verdeeld, maar feit is wel dat allebei de broertjes nog steeds een muzikaal hart in de borstkas hebben zitten.

Een van de grootste contrasten is er misschien wel na dit optreden met wat er op het podium staat op de Main Stage. Mike Rosenberg, ofwel Passenger, staat op een ogenschijnlijk 'harde' dag wat betreft gitaargeweld en moshpits op het grootste podium, en weet het publiek zoals altijd op zijn eigen manier in te pakken. Alle uitspraken komen voorbij, een subtiele sneer naar Trump kon ook niet uitblijven en er is vooral veel ruimte voor humor. De straatmuzikant die zo gewoon is gebleven weet precies welke nummers hij wel en niet kan spelen en het is dan ook een van de beste optredens van de maandag. Folk met een grote knipoog; Mike Rosenberg komt overal mee weg en het is hem van harte gegund. Na dit enigszins rustige intermezzo kan er weer worden geheadbangd tijdens Prophets of Rage, het superproject van onder andere Rage Against the Machine, Cypress Hill, Audioslave en Pulblic Enemy. Zij zetten een collectief neer waar de pet voor af genomen mag worden. Dik een uur is er de ruimte om compleet uit de plaat te gaan en bestaat het veld voor de 3FM-stage uit een mix van metalheads, punkers en oude rockers.

LIVE op Pinkpop 2017 (Foto: Hub Dautzenberg)

De voorlaatste act op de Main Stage is er een waar ook veel over gezegd werd, alhoewel het de toon van die berichten alles behalve negatief was. LIVE kwam weer samen, en Pinkpop wist het voor elkaar te krijgen om ze als eerste en enige Europese festivalshow te boeken. En Ed Kowalczyk heeft er zichtbaar zin in. Een hele rits hits van de band komt voorbij, maar eigenlijk zit iedereen toch op dat ene nummer te wachten. Wanneer 'Overcome' dan eindelijk aan het eind van de set wordt ingezet, is kippenvel onvermijdelijk. Wat is het toch een mooi nummer en wat kan Ed toch altijd nog spatzuiver die uithalen ten gehore brengen. Dit had misschien wel de afsluiter kunnen zijn van de maandag, want Live doet absoluut voor niemand onder. Doet u maar nog een show; Ziggo Dome, Amsterdam ArenA, Ahoy, iemand?

MØ op Pinkpop 2017 (Foto: Saskia Bosch)
MØ op Pinkpop 2017 (Foto: Saskia Bosch)

Voordat de rockers uit Nashville de dag, en tegelijkertijd daarmee het festival, mogen afsluiten moet er nog een keuze gemaakt worden. En aan het aantal mensen in de tent te zien, gaan er veel voor System of a Down in plaats van de Deense . En dat is jammer, want de mensen die niet in de tent waren, missen een van de meest energieke optredens van het hele weekend. De zangeres heeft er zichtbaar veel plezier in en springt van hop naar her. Het is dan ook niet gek dat de tent ontploft wanneer ze dan eindelijk het nummer speelt waar ze zo bekend mee is geworden, namelijk 'Lean On', dat ze samen maakte met Major Lazer. Binnen drie jaar op de Main Stage, gegarandeerd.

Kings of Leon op Pinkpop 2017 (Foto: Hub Dautzenberg)Kings of Leon op Pinkpop 2017 (Foto: Hub Dautzenberg)

"Jammer, maar helaas", is hoe het klinkt na het optreden van Kings of Leon op de Main Stage. Wat ging er precies mis? Allereerst spelen de heren niet tot 12 uur door, maar stoppen bijna een half uur (!) eerder. Dat is wel even wennen na een afsluiting van Paul McCartney vorig jaar, die toen nog net niet het podium afgesleept moest worden omdat er maar steeds weer nieuwe (overigens fantastische) nummers ingezet werden. Ten tweede mist de bezieling, die er ook al niet was tijdens het optreden in 2013. De neven en broers Followill spelen stoïcijns hun set, gooien opvallend genoeg hun hit 'Sex on Fire'  zomaar de deur uit midden in het optreden en moeten daarom eindigen met het tamme 'Waste a Moment'. Het vuurwerk wordt afgeschoten, 'All You Need Is Love' wordt luidkeels meegezongen en er kan, ondanks dit laatste optreden dat echt niet slecht was, teruggekeken worden op een succesvolle 48e editie. De headliners voor volgend jaar zijn al rond, het weekend is ook al bekend dus het kan in de agenda: 15, 16 en 17 juni 2018. Tot volgend jaar!