Puyo Puyo Tetris

De meeste gamers zullen Tetris kennen. Een stuk minder bekend is Puyo Puyo, een soortgelijke game waarin je geen lijnen moet voltooien, maar vier Puyo's van dezelfde kleur met elkaar moet verbinden. Puyo Puyo Tetris brengt ze samen, letterlijk.

Puyo Puyo Tetris Puyo Puyo

Laten we beginnen met de minder bekende van de twee: Puyo Puyo. Zoals gezegd is het de bedoeling om vier Puyo's (wat twee bolletjes aan elkaar geplakt zijn, al dan niet in dezelfde kleur) van dezelfde kleur in verbinding te brengen om ze te verwijderen. Dit klinkt simpel, maar de meeste punten krijg je door chains te veroorzaken. Wanneer je vier Puyo's laat verdwijnen, zakken Puyo's die daarboven liggen naar beneden. Wordt hier wederom een groep van vier of meer Puyo's bij verbonden, verdwijnen deze ook. Zo gaat het door tot er geen combinatie meer is gemaakt. Hier ligt ook meteen het lastige van Puyo Puyo: je moet daadwerkelijk nadenken over hoe je de Puyo's laat vallen, om een dergelijke combinatie mogelijk te maken.

Puyo Puyo vind ik dan ook vrij lastig om goed te spelen. Het is ouderwets oefenen en dat is leuk. Een andere denk- en speelstijl dan Tetris is vereist, wat het een game maakt met twee gezichten. Tetris zullen de meesten van ons al ons hele leven op en af hebben gespeeld en dus op zijn minst redelijk beheersen. Puyo Puyo waarschijnlijk niet, maar geef het een kans. Bekijk de tutorial, speel eens een paar potjes en probeer de truukjes in je hoofd te houden. Ik ben er nog steeds niet goed in, maar begin patronen te herkennen en het gaat me steeds beter af.

Puyo Puyo Tetris Tetris

Tetris is wat dat betreft iets meer rechttoe-rechtaan. We kennen allemaal wel de vormen van de tetromino's: vierkant, rechte lijn, linkse hoek, rechtse hoek en de 'squiggly'. Vorm lijnen om ze te laten verdwijnen, waarbij vier lijnen in één keer een Tetris vormen. In tegenstelling tot Puyo Puyo zakken hier tetrominos niet naar beneden, dus plaats je iets verkeerd moet je dit anders zien op te lossen. Voor mij speelt Tetris een stuk sneller en haal ik hogere scores. De uitdaging wordt hier dan ook al gauw hoger, omdat levels sneller behaald worden. Gelukkig blijft het onverminderd vermakelijk.

Puyo Puyo Tetris doet nog één element anders: er is een modus toegevoegd waarin de beide spellen samenkomen. Puyo's en tetromino's vallen door elkaar heen, wat voor weer een andere denkstijl zorgt. Ook zijn de spelregels hier iets anders. Zo kun je met tetromino's Puyo's pletten en ze hiermee verwijderen. Even later vallen ze wel weer terug, maar je kunt hiermee bijvoorbeeld een lijn voltooien die  onder Puyo's ligt of juist je Puyo's resetten mochten de kleuren niet uitkomen. Het is een hectische modus, één die ik nog niet heb weten te beheersen door de gebrekkige ervaring met Puyo Puyo, maar het is zeker leuk om te spelen.

Puyo Puyo Tetris Fusion

Dit alles wordt gepresenteerd met een heerlijke cartoony artstyle met grappige personages, een grote hoeveelheid aan modi en aanpassingsmogelijk- heden voor de BGM en vormgeving van de gameplay en, verbazingwekkend genoeg, best goede Engelse voiceacting. De personages worden je voorgesteld in de Adventure Mode, waarin gameplay wordt afgewisseld met een gek avontuur en eigenlijk niets anders dan humor. Ben je klaar met Adventure Mode of heb je zin in afwisseling, kun je altijd online spelen tegen anderen (wees wel voorbereid om afgeslacht te worden door Japanners met insane veel skill) of offline tegen anderen of natuurlijk solo. Ook hier is meer dan genoeg keuze. Het enige minpunt dat ik heb weten te ontdekken is dat de online multiplayer wat kan haperen, waardoor input of traag of niet verwerkt wordt. In een snelle puzzelgame als deze is dat natuurlijk hinderlijk voor de ervaring. Hopelijk kan hier nog één en ander aan verbeterd worden.

Het mooie is dat Puyo Puyo Tetris precies weet wat voor game het is en wat het te bieden heeft: pure arcade fun. Op het openingscherm zijn dan ook drie opties te vinden om snel in één van de drie games te duiken: Puyo PuyoTetris of Fusion. Wil je zelf dingen aanpassen, ga je naar het hoofdmenu en kun je kiezen uit Solo Arcade of Multiplayer Arcade. Ga aan de slag in Versus, Fusion, Swap (waarbij je twee borden hebt, één voor Puyo Puyo en één voor Tetris), doe een Party waarin je strijdt met items, Big Bang of Challenge. Niet elke modus duurt even lang en niet elke modus zal interessant zijn voor iedereen, maar er is wel zeker voor ieder wat wils.

Uiteindelijk is Puyo Puyo Tetris dus gewoon een enorm compleet pakket voor iedere puzzelfan die van houdt van iets snellere actie. Je moet immers voor Tetris, en uiteindelijk ook Puyo Puyo, vertrouwen op je reactievermogen en je natuurlijke inzicht. Na oefenen zit dit ook helemaal in de vingers en dan is het lekker om gewoon tussendoor, of voor langere sessies, los te gaan. Ik kan de game iedereen van harte aanraden. Twijfel je nog kun je ook gerust de gratis demo downloaden om zelf eens keen kijkje te nemen.

• Puyo Puyo
  • Tetris
  • Puyo Puyo Tetris