Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands

Multiplayer heeft overduidelijk de focus, en daar is waar Wildlands dan ook in uitblinkt. Nu is er in elk spel wel iets te vinden waardoor het leuk is met vrienden, maar dit spel heeft 'iets' waardoor het echt tof wordt. Met drie collega's speel ik het spel in co-op. Zeker het eerste potje had wat weg van het B-Team, de mislukte broer van het A-Team. Dat lag meer aan ons en de dit-gaan-we-even-snel-doen en dan van die Leeroy Jenkins-acties. Maar naarmate we vaker spelen raken we wat meer aan elkaar gewend en gaat het een stuk beter met de missies. Joinen van een spel is zo gedaan en al snel zitten we met vier man in een enorm Bolivia, klaar om het tuig aan te pakken. Meestal zijn de voertuigen wel geschikt voor alle vier de spelers, of anders staat er ergens wel een cross-motor zodat de anderen mee op kunnen te rijden.

Dat 'iets' wat Wildlands zo tof maakt is de communicatie. In co-op heeft een basis of drugsfabriek uitschakelen veel meer met weten wat de ander gaat doen te maken. In singleplayer heb je je bots die met een synchronized shot eigenlijk altijd wel raken. In die modus kun je vrij eenvoudig zorgen dat je teamleden exact op dezelfde tijd hun doelwitten raken. Oh zo anders is dat in co-op. Want met je sniper heb je last van wat beweging van je geweer, je hebt last als je doelwit beweegt, enzovoort. Als alle vier de spelers tegelijkertijd moeten schieten gaat er geheid ergens iets mis en dan heb je de poppen en het desbetreffende vijandelijk gebied aan het dansen. Dat maakt het een stuk spannender als je de zwaar bewaakte villa van een grote drugs-leverancier moet aanvallen om meneer aan de tand te voelen.

De intelligentie van de vijanden in Wildlands is overigens net zoals in 99% van de spellen van het niveau "hoe verder je komt, hoe meer kogels ze kunnen eten en de kogels van hen doen meer pijn". Gelukkig duikt de AI nog wel weg als je mist, en niet zoals in Mafia 3 dat vijand nummer twee dom voor zich uit blijft kijken. Een kamp bestormen moet je dan ook met beleid doen en niet zoals ons eerdere B-team wanneer we wat minder geduldig zijn. Er is nog wel ruimte voor fouten, maar als Rambo een kamp binnen gaan is een no-go.

Met vier man tegen de computertegenstanders spelen is leuk, maar toch zijn er wat minder doordachte problemen of rariteiten te vinden in co-op. Allereerst vragen wij ons af wat de ontwikkelaars gerookt hebben toen ze bedachten dat er kratten, vaten en weet ik wat meer te taggen zijn voor bonuspunten. Deze punten worden niet gedeeld met het team, maar nee, je moet zelf een zendertje in zo'n kistje doen om ze te krijgen. Vier zendertjes om goederen te traceren is misschien wat te veel van het goede en slaat dus nergens op. Ook mis ik een mogelijkheid om ergens specialist in te zijn. Nu kun je genoeg punten verzamelen om elke vaardigheid te trainen, terwijl het in een team veel toffer zou zijn om specialisten te hebben. De een een sniper, de ander boobytraps en weer een ander de verkenner met drone. Nu is iedereen van alles wat en is het alleen in het begin van het spel handig om de rollen te verdelen, totdat iedereen genoeg punten heeft om manusje-van-alles te worden.

Nu zit ik in een team met mensen die ik allemaal ken en weet waar hun huis woont, maar in public games heb je te doen met iedereen die het spel in co-op wil doen. En dat is op het moment niets anders dan een zooitje ongeregeld waar communicatie niet bestaat en het ieder voor zich is. Dus als je Wildlands in co-op wil spelen: zorg dat je met bekenden kunt spelen, dat maakt een potje een stuk aangenamer. Je kunt altijd missies herspelen, zodat je als team altijd bij elkaar blijft qua ervaring en verhaal.

Voor de meeste team-based multiplayergames geldt dat ze het beste tot hun recht komen als je met vrienden/bekenden speelt, maar nog nooit gold het zo erg als bij Wildlands. Met willekeurige spelers zal je te vaak gefrustreerd afdruipen omdat één teamgenoot het nodig vond om de trekker prematuur over te halen waardoor de hele stealth-operatie in het water valt nog voor die begonnen is. Uiteindelijk is het is natuurlijk ook niet onmogelijk om met wat gelijkgezinde gamers die je online ontmoet de koppen bij elkaar te steken en de game te doorlopen. Kun je ook meteen aan je Engels werken.

Aan de oppervlakte lijkt er niet zo veel meer over te zijn van eerdere Ghost Recon-games, en lijkt Wildlands meer richting andere Ubisoft-franchises te groeien. Dat heeft voor- en nadelen, want de Franse ontwikkelaar is prima in staat om leuke activiteiten te verzinnen, alleen loert immer het gevaar van de 'Ubisoft-sleur'. In een team met gelijkgezinden kan het zeer tof zijn om op profi wijze basissen te infiltreren, waarbij de onderlinge communicatie een cruciale rol speelt. Ook offline is de game best te pruimen, al ontbreekt het daar nogal aan tactische mogelijkheden en neigt solo-spel daardoor meer naar een lone-wolf ervaring. Het is jammer dat het multiplayersucces zo ontzettend afhankelijk is van je teamgenoten, nog veel meer dan in vergelijkbare games. Het zorgt voor een hoge drempel, want drie vrienden overhalen om de game te kopen kan nog best een opgave zijn, maar dan komt Wildlands wel het beste tot zijn recht.

• Bolivia is mooi
  • Erg fijne gunplay
  • Co-op in potentie ijzersterk