Ys Origin

Ys Origin is met recht een klassieker wat betreft actie-games. De Ys-franchise loopt al dertig jaar mee, maar het is deze prequel uit 2006 die door veel fans als het beste deel wordt gezien. De recente PS4-port is een uitstekende kans voor iedereen om met de serie kennis te maken.

Ys Origin kwam oorspronkelijk in 2006 uit in Japan. Het Westen moest tot 2012 wachten om het op pc te mogen spelen, waar het een culthit werd. Nu heeft DotEmu de game recent naar de PS4 geport. Een PS Vita-versie komt ook nog eind mei uit. Goed, wat is Ys Origin? Deze prequel speelt zich honderden jaren af voor de bekende avonturen van Adol Christin (hoofdpersonage van alle andere Ys-games). Het heilige land Ys wordt bedreigd door monsters, die als hoofdkwartier een gigantische toren hebben gebouwd. De godinnen van Ys besluiten om zelf in te grijpen en gaan zelfstandig de toren in. Het is aan jou om ook de toren in te gaan, de godinnen terug te vinden en te achterhalen wat de monsters precies van plan zijn.

Bijzonder aan deze game is dat je hem met drie verschillende personages kunt doorlopen. Aan het begin van de game kun je kiezen tussen Yunica, een jong meisje dat alleen handig is met een bijl en Hugo, een norse jongen die vanaf een afstandje magische kogels kan afvuren. Het geheime derde personage wordt pas later vrijgespeeld. De verhalen van deze personages zijn opvallend goed, zeker voor een actie-game. Ze hebben allemaal duidelijke motivaties en doelen en worden daadwerkelijk gedurende het verhaal ontwikkeld. Yunica begint bijvoorbeeld heel onzeker, maar tegen het einde heeft ze veel meegemaakt en staat ze een stuk sterker in haar schoenen. Ys staat niet bepaald bekend om sterke verhalen, maar dat van Origin is zeker de moeite waard.

Qua gameplay zijn de drie speelbare personages overigens ook uniek. Ze hebben allemaal hun eigen vaardigheden, waardoor je bepaalde conflicten met een totaal andere strategie moet spelen. Je doorloopt met de drie dezelfde toren en vecht voornamelijk tegen dezelfde vijanden en bazen, maar toch voelt het anders omdat de personages genoeg van elkaar verschillen. Ik herspeel games niet vaak, maar in Ys Origin deed ik het gewoon achter elkaar.

Deze toren van vijfentwintig verdiepingen is waar de hele game zich afspeelt. Het duurt zo'n tien uur om de top te bereiken. In de tussentijd heb je hele goede game gespeeld. Ys Origin is namelijk echt een heerlijk uitdagende actie-game. De gameplay lijkt vrij simpel, je hakt gewoon in op vijanden, maar al snel wordt de speler tot het uiterste gedreven. Normale vijanden zijn nog tot daar aan toe, maar Ys staat vooral bekend om de epische baasgevechten. Origin heeft de sterkste reeks van bazen uit de serie, waardoor het genieten geblazen is.

Baasgevechten vereisen een combinatie van reflexen en patronen herkennen, maar het is met name belangrijk om zo goed mogelijk gebruik te maken van de kleine openingen die je krijgt. Elke baas is weer uniek en verrassend en zoals gezegd kan de uitdaging flink oplopen. Tijdens die gevechten is Ys Origin echt een topspel.

De toren verkennen is ook leuk, al reikt het niet tot die hoogtes. De toren is gelukkig niet zo eenzijdig als je zou denken, om de paar verdiepingen wordt de omgeving compleet veranderd en krijg je zelfs andere klimaten. Het begint simpel, maar dan kom je plotseling in lava-vloeren, of diep onderwater. Toch merk je hier dat het best wel een oude game is met een simpele grafische stijl.

Helaas is de PS4-port niet 100% in orde. Het heeft last van enkele glitches in het geluid en hoewel het mij niet is overkomen zeggen andere spelers dat de game vaak crasht. DotEmu heeft al een patch beloofd, maar het is zonde dat het niet gewoon gelijk goed is. Daarnaast is het ook erg jammer dat DotEmu besloot om Nightmare-modus (de hoogste moeilijkheidsgraad) niet vanaf het begin beschikbaar te maken. Ze hebben ook de Steam achievements niet overgenomen en in plaats daarvan is het vervangen met een hele saaie trophy-lijst die een stuk minder creatief is en liefst vijf playthroughs vereist. Volgens DotEmu was dit alles om het dichter bij het origineel van 2006 te houden, maar wat mij betreft hadden ze de verbeteringen die XSEED heeft doorgevoerd beter kunnen toepassen.

Conclusie:
Ys Origin is inmiddels een beetje een oudje, maar het blijft een heerlijke actie-game met uitmuntende baas-gevechten. Drie verschillende speelbare personages met een eigen verhaal die de moeite waard is maakt dit de beste Ys-game. De game is natuurlijk ietwat gedateerd in bepaalde aspecten en de PS4-port is niet vlekkeloos, toch zou ik iedereen aanraden om deze klassieker te spelen.

• De baasgevechten zijn geweldig
  • Drie speelbare personages
  • Het verhaal is zowaar de moeite waard