Mario Sports Superstars

Mario Sports Superstars is simpelweg een leuke game. De game biedt vijf sporten om te beoefenen en ze hebben allemaal net genoeg diepgang meegekregen om op lange termijn interessant te blijven.

Mario Sports Superstars Tennis

Toen ik de onthulling van Mario Sports Superstars zag, was ik een beetje huiverig. Dit soort games bewijzen vaak dat hoe meer variatie er geboden wordt, hoe simpeler de gameplay wordt door een gebrek aan focus. Gelukkig valt dit erg mee en ligt de kwaliteit zelfs redelijk hoog. Zo heeft elke sport (dit zijn overigens voetbal, honkbal, paardrijden, golf en tennis) uitdagingen om de controls en vaardigheden onder de knie te krijgen. Deze beginnen vrij gemakkelijk, maar om de hogere niveaus te verslaan zul je echt je best moeten doen.

Daarnaast bieden de games ook een complete ervaring. Als ik denk aan bijvoorbeeld Wii Sports, vond ik het jammer dat je bij honkbal alleen maar sloeg en gooide. Field play kwam niet voor en ik was bang dat in deze compilatie voor een gelijke aanpak werd gegaan. Niets is minder waar. Field play, honken stelen, tactische handelingen bepalen, verschillende typen worpen en meerdere manieren om de bal goed te slaan. Het pakket is compleet, alles werkt en het voelt simpelweg goed.

Mario Sports SuperStars Voetbal

Zo werkt het ook in bijvoorbeeld Golf. Je kunt de game heel simpel spelen en de game voor je laten bepalen welke curve je meegeeft, welke richting je opslaat en noem maar op. Je kunt dit ook zelf bepalen, en dan heb je ineens heel veel keuze. Welke club neem je, welke curve, wil je backspin of frontspin. Daarnaast moet je rekening houden met hellingen, wind en het personage dat je hebt gekozen (uiteraard heeft elk personage andere stats. Mario is all-round, Bowser is power en weer anderen zijn technisch). De keuzes zijn al lastig, maar de handelingen uitvoeren vereist ook de nodige preciezie en oefening.

Tennis werkt zoals we die kennen uit de vorige Mario Tennis-games en voetbal (voor het eerst sinds Wii weer aanwezig) is de 'echte versie', dat wil zeggen: 11 tegen 11 met een zelfgekozen team. Tenminste, je kunt niet heel je team zelf kiezen. Je kiest een captain, co-captain, een goalie en een unit (bijvoorbeeld Toads of Koopa Troopa's) als spelers. Het is jammer dat er geen verdere vrijheid is, door bijvoorbeeld Toads als defenders te gebruiken en een Koopa Troopa als snelle spits. De enige sport die wellicht wat anders aanvoelt, wat simpeler in de uitvoering, is paardrijden. Het lijkt of deze sport specifiek op een iets jongere doelgroep is gericht, waardoor de diepgang een beetje mist. Minder uitdaging, een wat vrolijkere en minder competitieve uitstraling en het neemt een iets grotere stap weg van de echte sport. Leuk om te spelen, maar het is wel mijn minst gespeelde sport in de game.

Mario Sports Superstars Voetbal

De game doet dus wat hij moet doen, de (meeste) sporten zijn leuk en uitdagend en bieden een echte uitdaging. Neem dit samen met, voor de 3DS, erg goede graphics (zeker de modellen van de personages zijn erg scherp) en je hebt in principe een goede game klaarliggen aan het eind van het latijn van 3DS. De game biedt zelfs online voor alle vijf de sporten, iets wat ik persoonlijk niet had verwacht. Download-play ontbreekt wel, maar met een goed werkend online heb ik dat amper gemist.

Heb je zin in een goede en gevarieerde speelse sportgame met Mario en vrienden in de hoofdrol? Met Mario Sports Superstars kun je eigenlijk niet fout gaan.

• Diepgaande gameplay
  • Met Mario sporten blijft leuk