Digimon World: Next Order

Mon, mon, mon, mon mon, wat veel mons. Digimon zijn er in vele soorten en maten en in Digimon World: Next Order mag jij ze opvoeden tot killer machines.

Digimon World: Next Order is een heel andere game dan het vorige Digimon-spel; Digimon Story: Cyber Sleuth. Het enige waarin de twee games overeenkomen is de franchise, daarna scheiden de wegen van beide games. Games uit de Digimon Story-tak gaan veel meer in op het verhaal, terwijl je in Digimon World-games veel meer met het opvoeden en trainen bezig bent. Het verhaal hier is dan ook vrij simpel: je bent een 'tamer', zeg maar trainer, in de echte wereld waar je erg goed bent in de Digimon-game. Als je een Digivice oppakt word je opeens getransporteerd naar de digitale wereld. Daar leer je dat er Machinedramons zijn die de wereld overhoop halen. Jij bent de uitverkorene om het waarom te achterhalen en de vrede weer te herstellen in de Digital World.

In het begin van het spel kies je of je een jongen of meisje wil zijn. Daarna krijg je een heel korte tutorial die je eigenlijk maar even laat zien hoe het werkt. Je ontmoet WarGreymon en MetalGarurumon en moet een veel sterkere Machinedramon verslaan. Dat lukt maar net en je twee digitale partners gaan dood. Het ging zo snel dat ik zoiets had van, maar wacht, wat als .... Geen tijd om daarover na te denken, je komt aan bij het huis van Captain Caveman Jijimon, waar je twee eieren mag kiezen om twee nieuwe partners te krijgen. Hij vertelt je dat de stad Floria ooit enorm was, maar dat er vele Digimons zijn gevlucht. De speler moet ze terughalen om zo de stad te laten floreren en betere upgrades te kunnen krijgen om de steeds sterker wordende vijanden te verslaan.

Digimon World: Next Order - captain caveman (Foto: Bandai Namco)

Niet heel veel verhaal, maar wel heel veel opdrachten waarmee je allerlei bekende Digimons tevreden mag stellen. Als je ze gevonden hebt tenminste. Ze komen namelijk nooit zo maar mee terug naar de stad, je moet er wat voor doen. Goed, ik begin en zet de moeilijkheidsgraad op Normal, de lastigste te kiezen stand. Bij veel games geldt dat normal het nieuwe easy is, maar bij Digimon World: Next Order is dat zeker niet het geval. Ik als level 1 moet vechten tegen level 2's die me finaal aan gort slaan. Eenmaal door dat ik toch echt mijn partners moet trainen in de gym voordat ik echt de wereld in ga lopen gaat het iets beter, maar al snel kom je level 4-beesten tegen en begint het weer pijnlijk te worden. Het helpt niet dat het spel je eigenlijk wat aan je lot over laat. Het geeft wel heel duidelijk aan wat je volgende doel is, maar het legt niets uit over de evoluties, en na de veel te basale tutorial zul je toch echt zelf moeten leren vechten.

In Digimon World: Next Order loop je met je twee digimon door een wereld waarin allerlei vriendelijke en vijandelijke Digimon te zien zijn. De vriendelijke beestjes wil jij naar de groeiende stad brengen, maar meestal is er een opdracht die je moet doen om ze zo ver te krijgen. Soms is deze simpel zoals het zoeken van vijf groene paddenstoelen in de directe omgeving. Soms duren ze wat langer, zoals een vogel die wil leren vliegen maar tips nodig heeft. Maar de digimon-coach die je nodig hebt vind je pas een hoofdstukje later. En soms zul je moeten bewijzen dat je een waardige tegenstander bent en moet je de vriendelijke doch sterke digimon bevechten. Natuurlijk moet je dat ook met de vele vijanden die je tegenkomt. Die rennen achter je aan als een malle, dus ontwijken is een kwestie van heel hard rennen totdat zij het opgeven. Of je gaat het gevecht aan, maar zeker in het begin moet je jezelf niet met een hoger level digimon als vijand inlaten, dat is vragen om een restart in Floria.

Digimon World: Next Order - fight (Foto: Bandai Namco)

Als je de vijand raakt in de map dan verschijnt er een arena-ring in de omgeving en gaat het spel over naar gevechtsmodus. Jij als trainer staat buiten de ring als een ouder die zijn kind toejuicht langs de lijn van een voetbalveld. Je geeft commando's aan je twee digimon. Commando's kosten actiepunten, dus je kunt niet de hele tijd blijven roepen dat ze hun sterkste aanval moeten inzetten. In het begin kunnen de digimon niet zo heel veel, maar naarmate ze evolueren en jij als trainer beter wordt krijg je meer opties. Het werd juichen toen ik level 2 als trainer werd: ik kon de digimon nu het commando 'defense' geven, waardoor ze veel minder schade opliepen. Ook dat is een kwestie van goed kijken naar de skilltree die je als trainer hebt. Want tips of iets dergelijks hoef je niet te verwachten.

Het meest interessante aan Digimon World: Next Order is het opvoeden van je digimon. De eerste reden: het zijn net de tamagotchis van vroeger. Je moet ze laten eten, slapen, schijten en af en toe berispen of juist een compliment geven. En dan is er nog het trainen in de gym en door middel van de vele gevechten met vijanden. Elke keer krijgen ze punten in een of meerdere attributen. Als ze een bepaald aantal punten in een of meerdere attributen hebben, dan kunnen ze digivolven, dat wil zeggen groeien tot een volgende generatie. Sommige evoluties eisen bijvoorbeeld 100 punten in je life-attribuut, maar andere complexere digimon hebben wel 5 eisen om te evolueren. Niet alleen attributen van digimon tellen, maar bijvoorbeeld ook hoe gehoorzaam ze zijn of hoeveel gevechten ze hebben gewonnen tellen soms mee als eis.

Digimon World: Next Order - statistics (Foto: Bandai Namco)

Als ze evolueren zijn digimon sterker en kun je weer wat verder komen in de wereld waar sterkere vijanden verschijnen. Een digimon heeft niet alleen meer mogelijke evoluties door de attributen, maar heeft daarna nog meerdere keren de mogelijkheid om verder te evolueren. En ook daar geldt weer: attributen bepalen wat je derde, vierde en vijfde evolutie wordt. Er zijn dus tientallen digimon mogelijk uit een baby-digimon, voordat je ze allemaal gezien het ben je wel even bezig met manipuleren van attributen. Je bepaalt zelf waar ze in digivolven, want jij hebt veel invloed welke attributen verhoogd worden in de gym. Elke Digivolve mondt weer uit in een nieuwe stamboom, er zijn er meer dan tweehonderd evoluties om te ontdekken.

Elke digimon-evolutie heeft weer voors en tegens. Sommige digimon kunnen prima tegen nachtwerk, terwijl andere digimon dan moeten slapen. Andere vinden de woestijn prima, terwijl je weer een andere soort nodig hebt om zonder problemen een moeras in te gaan. Andere krijgen wel problemen en presteren minder of raken zelfs vergiftigd. Het wordt dus plannen hoe je je digimon laat evolueren om elk gebied uit het spel te kunnen uitkammen met zo min mogelijk problemen.

Een droevig feit is dat je digimon sterven. Na een aantal ingame jaren zijn ze te oud en gaan ze naar de digi-hemel. Dan krijg je een nieuw ei en begint het hele verhaaltje van opvoeden opnieuw. Maar daar komen de training en eerder geleerde vaardigheden van je vorige digimon toch nog van pas. Je kunt enkele bonussen namelijk overbrengen op je kersverse digimon. Hierdoor train je die sneller, wordt deze sneller beter omdat hij meer punten krijgt per training en er zijn meer voordelen. In je skilltree van je trainer vind je nog meer perks om dit helemaal beter zijn gang te laten gaan. Deze cyclus van een geboorte van een digimon, het opvoeden en trainen, en op die manier kunnen beinvloeden hoe je volgende digimon groeit is goed uitgedacht en verslavend. Door de stad Floria verder te upgraden krijg je meer digimon in de stad die je nog kunnen helpen Bijvoorbeeld dat je een bepaalde tak van een stamboom niet in wil gaan, en de evolutie kunt stoppen. Dan kun je andere attributen verder trainen zodat je aan de eisen voldoet om een heel andere tak uit de digimon-stamboom te evolueren.

Digimon World: Next Order - hunger (Foto: Bandai Namco)

Je speelt altijd met twee digimon tegelijk, en naast de band en discipline die je met beide opbouwt bouwen de digimon ook onderling een band op. Als die band beter wordt heb je daar ook als trainer wat aan. Ze helpen elkaar in een gevecht, bijvoorbeeld als de een vergiftigd is en de ander hem geneest. Of ze verdedigen elkaar. En natuurlijk hebben we dan nog de ExE-move. Als je genoeg actiepunten hebt in een gevecht en de band tussen beide digimon goed genoeg is, dan kun je ze laten samensmelten tot een extra sterke robot. Opvoeden en zorgen dat alle banden sterk zijn loont dus.

Grafisch is Digimon World: Next Order niet je-van-het, het is duidelijk dat er ook een PlayStation Vita-versie is en dat er toch compromissen zijn gemaakt om deze te porten naar PlayStation 4. Die handheld-versie is alleen in Japan uitgekomen overigens, waarom ze die ook niet meteen (digitaal) beschikbaar hebben gemaakt in het Westen is me onduidelijk. Middelmatige textures, objecten met een flink laag aantal polygonen: jammer. Vooral omdat het in sommige omgevingen in de wereld best te pruimen is, maar bijvoorbeeld in de omgeving waarin je start juist erg stoort. Het is niet zo storend dat je van afschuw niet meer naar het scherm kan kijken, maar de PlayStation 3-era is toch echt voorbij. De muziek is zoals in de anime druk, dus dat past prima. De Japanse intromuziek past er ook helemaal bij. Maar ik heb een trauma van de irritante bedelgeluiden van de digimon als ze honger hebben of erg nodig naar het toilet moeten. Het is dat je ze hard nodig hebt, anders had ik ze laten verhongeren. Die geluiden zijn iets teveel van het goede. Dat terwijl de stemmen van de personages totaal niet storen.

Digimon World: Next Order is deels een RPG, deels een Tamagotchi-game. Het is overduidelijk dat het laatste het meeste aandacht heeft gekregen, dat is namelijk het best uitgewerkt. De attributen van je digimon, de skills en perks van je trainer en het upgraden van de stad zijn het verslavende in deze game. Zeker als je alle digimon ooit eens wil hebben gehad. Die stamboom helemaal aflopen kost je aardig wat training, vechten, dode digimon en planning. Het vechten komt wat minder uit de verf. Dat je aan je lot wordt overgelaten na een wel erg korte en basale tutorial helpt niet mee, maar ook de af en toe oneerlijke gevechten met vijanden die maar een leveltje hoger zijn maken dat aspect minder leuk. Zeker in het begin wanneer je nog helemaal niet zo sterk bent ga je pijnlijk hard verslagen worden als je niet weet wat je doet. En dat is best waarschijnlijk te noemen door die gevechtstutorial. Het RPG-aspect wordt dan weer uitgelegd aan de hand van lappen dialoog die je kunt starten met allerei NPC's, maar als je daar meteen wijs uit weet te worden is het knap. Experimenteren dus, en al doende leert men. Als je dat gebeurt en je de matige graphics negeert, dan zit er een prima RPG met veel diepgang in de stamboom, het trainen en het overerven naar nieuwe generaties digimon. Ben je niet van de statistieken, dan zal het alleen maar frustreren, maar voor de liefhebber is er genoeg te vinden.

Pluspunten
Minpunten
  • Diepgaand opvoeden en overerven
  • Voer voor Digimon-fans
  • Veel opdrachten
  • Graphics zijn last-gen
  • Geluidseffecten van digimon zijn hoogst irritant
  • Uitleg van gameplay-elementen
Exclusief voor PlayStation 4.