CD: De Staat - Live In Utrecht

2016 was zonder enige twijfel een goed jaar voor de uit Nijmegen afkomstige band De Staat. Zo verscheen begin dit jaar hun vierde album O, mocht de band maar liefst tweemaal optreden op het Pinkpop festival en gingen de mannen op tournee door Europa als voorprogramma van de groep Muse. Op 27 februari van dit jaar stond De Staat in Tivoli Vredenburg in Utrecht voor een explosief optreden, waarvan opnames werden gemaakt voor het dubbele livealbum Live In Utrecht dat sinds eind vorige maand bij de betere platenwinkels te vinden is.

De Staat - Live In Utrecht

Als er één ding is wat De Staat dit jaar dubbel en dwars heeft bewezen dan is het wel het feit dat het een verdomd veelzijdige band die op het podium een extra dimensie aan hun muziek weet toe te voegen. Bij het concert in Utrecht, dat werd gedaan in het kader van de totaal uitverkochte clubtour van de groep, werd zo ongeveer het gehele album O gespeeld, maar was er ook de nodige ruimte voor tracks van de albums Machinery en I Con. Opvallend detail is dat de band bij dit concert alleen het nummer 'The Fantastic Journey of the Underground Man' speelde van hun debuutalbum Wait For Evolution en dat uitgerekend dat liedje niet op dit album terug te vinden is.

Al vanaf de eerste noten van de hitsingle 'Peptalk' wordt meteen de toon gezet voor een wervelende show van dik 88 minuten, waarin livefavorieten als 'Old Macdonald Don't Have No Farm No More', 'Help Yourself', 'Input Source Select' en 'Sweatshop' absoluut niet mogen ontbreken. Hoogtepunten zijn echter wel het fijn spacende 'Time Will Get Us Too', waarbij we door de heerlijk kille synthesizerpartijen zelfs een beetje moeten denken aan het werk van David Bowie dat eind jaren zeventig in Berlijn werd opgenomen. Als kers op de toch al zo goed smakende muzikale taart is er dan ook nog een zeer aangename afsluiter in de vorm van het wervelende 'Witch Doctor'.

Mensen die de band het afgelopen jaar al eens zagen optreden weten dat De Staat een band is waarbij het plezier van het musiceren er vanaf spat. Nu zullen er altijd azijnpissers zijn die dan gaan zeggen dat dit geen kunst is voor een band die een subsidie van 236.200 euro ontvangt van het Fonds Podiumkunsten, maar in tegenstelling tot vele miljoenen die elders aan subsidie worden verstrekt krijgen we er bij De Staat in elk geval iets tastbaars voor terug in de vorm van een bruisend livealbum.