Blu-ray: Independence Day - Resurgence

"We had 20 years to prepare, so did they". Het is misschien wel een van de meest afgezaagde taglines voor een film ooit. Dat belooft niet veel goeds voor de film zelf. En dat vermoeden wordt akelig bevestigd. Het is misschien wel een van de slechtste bigbudgetreleases van dit jaar en doet pijn aan de ogen. FOK! ging toch nog een keer het avontuur aan op blu-ray. Dat hebben we voor jullie users over.

Het verhaal is net zoals die tagline verschrikkelijk simpel. In 1996 werd het alienras dat de aarde aanviel en daarbij de grootste schade aan de planeet ooit achterliet, verbannen door de held in de vorm van Will Smith. Nu is het echter weer raak en moet de planeet zich opmaken voor een dreiging die misschien nog wel 10 keer zo erg is als het ras dat twintig jaar geleden aanviel. Het is aan een nieuwe held, in de vorm van Liam Hemsworth, om dit keer korte metten te maken met de aliens, die de aarde toch maar niet met rust lijken te willen laten.

Roland Emmerich lijkt niet te stoppen de afgelopen paar jaar. Terwijl hij furore maakte met de voorloper van deze film, heeft hij in de afgelopen een aantal gruwels afgeleverd die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen. Films als Godzilla, The Day After Tomorrow en 2012 passeerden allemaal de revue, met als klap op de vuurpijl de Emmerich-versie van Olympus Has Fallen, genaamd White House Down. Het is een rijtje waar de gemiddelde Michael Bay-fan het warm van krijgt. De titels hebben allemaal wat gemeen: de aarde gaat kapot. Het is dus ook niet gek dat in Resurgence alle remmen los gaan en de verwoesting van onze planeet hooguit belachelijke vormen aanneemt.

Dan zijn er nog de special-effects waar deze regisseur toch wel om geliefd of om gehaat werd. Met Resurgence heeft hij de laatstgenoemde kant weer voer gegeven, want de computergedreven effecten hebben op geen enkel moment het gewenste effect en branden in het collectieve geheugen uit als een zielige nachtkaars. Wanneer de credits rollen is de vraag wat er nou precies is gebeurd op het scherm in de afgelopen twee uur niet eens relevant meer. De aliens zijn ditmaal ook verre van vernieuwend en geven een beeld dat we eerder al zagen in films als Alien vs. Predator of de Gareth Edwards-versie van Godzilla. Alle krachten waar de eerste film het van moest hebben wat betreft de effecten zijn inmiddels uitgeput en uitgekauwd en vernieuwing is er op geen enkel moment te bekennen.

De rol van Liam Hemsworth maakt ook geen enkele keer iets los bij de kijker. Dit is mede toe te schrijven aan het script van de hand van Dean Devlin, Nicholas Wright en James A. Woods, die al eerder werkten aan andere films van Emmerich. Het is dus wat dat betreft ook hetzelfde liedje dat de afgelopen tien jaar met vlagen weer eens wordt afgestofd en wordt afgespeeld. Hemsworth probeert er nog wat van te maken door af en toe een dramatische of humoristische toon toe te voegen, maar het zet geen zoden aan de dijk, evenals het schaamteloze misbruik van sterke acteurs als Jeff Goldblum en Bill Pullman. Sterker nog, Independence Day - Resurgence kan door middel van een woord omschreven worden: vreselijk.