Picross 3D: Round 2

Picross. Het woord zei me helemaal niets totdat ik Picross 3D: Round 2 mocht proberen voor de Nintendo 3DS. Hoe spreek je het überhaupt uit? Is het Pie-cross of Pih-cross? Ik heb geen idee. Wat ik inmiddels wel weet is dat het verdomde verslavend is.

Picross schijnt ook een Nederlandse vertaling te hebben: de nonogram. Je kent ze vast wel, die logica-puzzels waarin je door middel van cijfers voor de X- en Y-as moet herleiden welke hokjes je moet inkleuren en welke niet. Picross 3D: Round 2 geeft dat soort puzzels een twist: ten eerste gooien ze er een derde dimensie bij, ten tweede moet je de puzzel met twee verschillende kleuren invullen. Met de stylus kan je de puzzel roteren, blokjes weghameren of natuurlijk inkleuren. Gelukkig is de game veel beter dan ik ben in het uitleggen van hoe het spel werkt, want al snel heb je de principes door en kan je aan het echte werk beginnen.

Het duurt wel even voordat je bij het echte werk terecht komt, want de eerste tientallen puzzels zijn erg makkelijk. De puzzels worden langzaam steeds uitdagender, maar dat had wat mij betreft wel wat sneller gemogen. Er zijn drie moeilijkheidsgraden (de puzzels blijven hetzelfde, maar de hints worden minder), maar Easy lijkt gemaakt te zijn voor kinderen die slechts willen kleuren en ook Medium biedt weinig uitdaging. De game had er goed aan gedaan om een moeilijkheidsgraad vroeg in de game te adviseren, zodat je niet te lang blijft hangen op een te lage moeilijkheidsgraad.

Aan het einde van iedere puzzel houd je een figuurtje over dat min of meer overeenkomt met wat je overhoudt na het inkleuren en weghalen van de blokjes. Vaak zijn het simpele, symmetrische objecten zoals een stoel of een pinguïn, die onopzettelijk hints geven over hoe het eindresultaat eruit zou moeten zien. Ondanks dat het eindobject symmetrisch is, zijn de hints dat niet. Op die manier kan je een beetje valsspelen en de puzzels op een andere manier dan slechts met logica oplossen.

Dat is jammer, want dat is juist de kracht van Picross 3D: Round 2. Alle puzzels zijn met logica op te lossen en een goede speler zal nooit hoeven te gokken. Ook al duurt het soms enkele minuten om die ene hint de je nodig hebt te vinden, de antwoorden die je zoekt zitten altijd verstopt in de puzzel. Mocht je toch een fout maken, maakt de game dat direct kenbaar zodat je niet met een sneeuwbaleffect de puzzel compleet verkeerd invult. Uiteraard word je wel gestraft met een ‘strike’, waarmee je uiteindelijk punten in de eindscore zal mislopen.

De punten leveren je uiteindelijk een ‘gem’ op, op basis van je tijd, aantal strikes en je moeilijkheidsgraad. Het is verslavend om bij iedere puzzel te proberen de hoogste gem binnen te halen, maar helaas motiveert de game je nauwelijks om puzzels opnieuw te spelen. Bij het selecteren van al-opgeloste puzzels krijg je het eindfiguur van de puzzel al meteen te zien, waardoor je in principe de puzzel gelijk op kunt lossen zonder de hints te gebruiken.

Later in de game ontgrendel je nieuwe puzzels met extra regels. Zo krijg je puzzels met tijdslimieten, of puzzels die direct opnieuw starten als je een strike haalt. Bij dit soort puzzels is de game het meest uitdagend en geeft het absoluut de meeste voldoening tijdens voltooiing. Wat mij betreft hadden deze puzzels wat minder schaars mogen zijn, maar gelukkig zijn ze ook volledig optioneel voor spelers die een wat meer relaxte ervaring willen hebben.

Met ruim 300 puzzels ben je ook wel even zoet met Picross 3D: Round 2. De grotere puzzels kunnen tot zo’n 30 minuten lang duren, dus je kan gemakkelijk tientallen uren bezig zijn om de game uit te spelen. Behalve dat het hersentraining is, kan je ook nog wat leren van Picross, want ieder figuurtje dat je ontgrendelt voor het voltooien van puzzels heeft een vaak grappige of educatieve beschrijving. Goed, over een stoel valt niet zoveel te leren, maar wist je bijvoorbeeld dat een paardenbloem ook een medische werking heeft? Zo leer je nog eens wat terwijl je gamet.

Picross 3D: Round 2 is een bijzonder verslavend puzzelspelletje dat geschikt is om een paar uur achter elkaar te spelen, of even tussendoor in de trein te doen. Het heeft een hoog ‘nog eentje dan!’-gehalte en kan met zijn rustige loungemuziek erg ontspannend werken. Enkele kleine punten hadden beter uitgevoerd kunnen worden, maar niets van dat alles kan de pret echt drukken.

• Enorm verslavend
  • Groot aantal puzzels
  • Werkt ook prima voor linkshandigen