Crazy Machines 3

Heel lang geleden kwam er iemand uit mijn klas met een floppy naar school toe. Hij gaf die aan mij en zei ga dit spelen. Leukste puzzelspel ooit! Ik ging naar huis en begon met The Incredible Machine. Een puzzelspel waarbij je moet proberen een constructie in elkaar te zetten die aan de hand van kettingreacties het opgelegde doel moet bereiken. Crazy Machines is hierop gebaseerd en nu met deel drie ging ik vol enthousiasme aan de slag.

Crazy Machines 3

Het principe is heel simpel. Je hebt een level vol met spullen en moet bijvoorbeeld de bal van de ene kant naar een mandje zien te loodsen. Om dit te doen heb je beschikking over wat extra materiaal. Je moet bijvoorbeeld planken neerleggen waar de bal overheen kan rollen, maar de planken moet uiteraard ook weer steun hebben zodat die niet naar beneden vallen. Hier liep ik gelijk tegen mijn eerste frustratie aan. Sommige dingen luisteren zo nauw dat je langer bezig bent om de objecten precies goed neer te zetten dan de puzzel op te lossen. Het heeft geen meerwaarde om mensen een paar minuten te laten priegelen om dat plankje ertussen te krijgen. Heb echt een paar levels gehad dat ik op het punt stond te gaan stoppen door dit. De campaign-modus bestaat uit 80 puzzels die eindigen op ultraniveau. Dit klinkt heftiger dan het is, maar een leuke uitdaging was hier zeker te vinden.

Crazy Machines 3

Daarnaast kun je ook zelf levels maken in de invent-modus. Hier merk je al snel dat een beetje lastige puzzel maken nogal wat werk is, maar vooral tijdrovend kan zijn. Ik heb hier een avondje mee gepuzzeld, maar mijn ding is het niet echt. Iedere keer als ik dacht iets leuks te hebben gemaakt werkte het niet omdat het allemaal niet echt stond zoals het hoorde. Als ik er dan eindelijk wel eentje had gemaakt die werkte vond ik hem te simpel en maakte ik het weer kapot. Geduld is hier het sleutelwoord en dat had ik niet om zelf dingen te bouwen.

Het spel maakt veel gebruik van 3D en soms merkte ik dat het best wat eiste van mijn computer. Hierdoor ging het spel een beetje haperen tijdens sommige levels, maar superveel last heb je daar niet van. Bij het zelf uitvinden wordt het wel lastiger, omdat je soms gewoon even snel wil zien of het werkt.

Crazy Machines 3

Crazy Machines 3 is leuk en vermakelijk, maar toch niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Er zit niks nieuws in ten opzichte van de oudere delen. Ja, het is allemaal in 3D nu en je kunt zelf custom apparaten maken, maar het is allemaal niet baanbrekend. Uiteraard hoeft dit niet altijd en soms is het gewoon zo dat " if it ain’t broke, don’t fix it”. Misschien dat de nostalgie van de oude game meer door mij geromantiseerd wordt dan het eigenlijk is. Al met al leuk, maar niet geweldig.

• Nostalgie!
  • Idiote oplossingen
  • Geen optie om object makkelijk te plaatsen