Blu-ray: Game of Thrones (seizoen 6)

Het is elke keer weer wachten op nieuws. Tegelijkertijd wil echter niemand dat nieuws lezen, want stel je voor dat het iets verklapt over de afloop van een seizoen of zelfs van de hele serie. Zo eentje is Game of Thrones er zeker, want wereldwijd smachten er miljoenen fans naar de traditionele reeks van 10 afleveringen die worden uitgezonden door HBO. Wel is er over de volgende seizoenen bekend geworden dat die traditie gebroken zal worden en dat er nog 2 seizoenen aan zitten te komen, elk met minder aflevering. Dan is het toch echt na 73 afleveringen afgelopen. Tot die tijd is er nog genoeg materiaal om het hart mee op te halen, zoals deze blu-ray van het zesde seizoen, die onlangs is uitgekomen. FOK! bekeek het seizoen nog eens rustig, en vooral ook de leuke extra's die bij een homevideo-uitgave van deze serie te verwachten zijn.

Het is steeds onrustiger geworden in Westeros. Jon Snow moest dat bekopen met de dood en Tyrion heeft zichzelf ook flink in de nesten weten werken. Ondertussen is er een machtschaos in King's Landing ontstaan waaraan zelfs Cersei niet kan ontsnappen. Tegelijkertijd heeft de Sept de macht daar min of meer overgenomen en is er onduidelijkheid over waar de trouw van het volk nou echt ligt. Daenerys zet haar strijd voort met als doel uiteindelijk te kunnen plaatsnemen op die plek waar haar vader zijn laatste adem uitblies: The Iron Throne. Ondertussen heeft Ramsey Sansa nog steeds in zijn macht en is er weinig uitzicht op een verbetering van haar benarde situatie. Zal er dan eindelijk dit seizoen duidelijkheid komen over het lot van deze hoofdpersonages?

Game of Thrones staat er om bekend om verhaallijnen redelijk lang te rekken, soms zelfs over een heel seizoen. Dat doen ze in het geval van Jon Snow niet. Er wordt gelijk duidelijk wat er met hem gaat gebeuren en hoe dat precies zijn werking gaat hebben op de mannen van de Night's Watch. Het moet de schrijvers dus in dank af worden genomen dat ze eindelijk hebben beslist om in een verhaallijn direct 'to the point' te komen. Die waardering raken ze echter weer kwijt in de vorm van de gehele King's Landing-verhaallijn. Er zijn daarin een hoop nare, saaie en irritante scènes te vinden die soms zelfs compleet onnodig zijn. Het is dan ook een verademing wanneer er naar de Tyrion-tijdlijn geschakeld wordt.

Die verhaallijn brengt de humor terug die de serie in de loop van de tijd enigszins kwijt was geraakt. Tyrion is simpelweg het meest interessante en veelzijdige personage dat er te bekennen is in wereld van Westeros en de kijker weet hij dan ook elke keer weer aan zijn lippen te krijgen om te horen wat hij nu weer voor een list, grap of buitengewoon sarcastische opmerking uit de grote hoed tovert. Het samenspel van Peter Dinklage en Emilia Clarke is indrukwekkend te noemen en is een lichtpunt in dit soms donkere seizoen. Het acteerwerk in Game of Thrones hoeft dan ook eigenlijk niet over getwist te worden. Dat is elk seizoen weer van een bijzonder hoog niveau geweest en ook in dit seizoen wordt de kijker niet teleurgesteld. Sommige oude bekenden keren terug, en zoals gewoonlijk bij deze serie moet er van veel bekende en onbekende gezichten weer snel afscheid worden genomen. Zoals al vaker gezegd: in Game of Thrones is geen enkel personage veilig. (Alsnog gaan wij de straat op als Tyrion het niet weet te overleven).

De extra's op een Game of Thrones-blu-ray zijn altijd een welkome aanvulling. Zo is er ook dit keer weer genoeg ruimte voor verdieping van zowel de verschillende families als de acteurs die ze tot leven brengen. Tevens zijn er aantal indrukwekkend filmpjes over de special-effects te vinden die zeker ook de moeite waard zijn om te kijken na het bingewatchen van dit seizoen. De serie blijft ook dit seizoen weer op een hoog niveau en loopt tegen de bekende problemen aan, zoals die er al eigenlijk zijn sinds seizoen 3. Als daar omheen gekeken wordt is er genoeg te beleven en genoeg om je over te verwonderen.