Blu-ray: Brooklyn

Eens in de zoveel tijd komt er een film voorbij die veel los weet te maken en een breed publiek weet te raken. Brooklyn is zo'n film; de film kreeg drie Oscar-nominaties, een staande ovatie tijdens haar première op het Sundance Filmfestival en het staat op de 48e plek in de BBC-lijst van de 100 beste films van de 21e eeuw. En dat schept hoge verwachtingen, zelfs als de film onderuit gezakt op de bank bekeken wordt op blu-ray.

Eilis Lacey is een meisje dat haar leven in Ierland van de jaren 50 lief heeft. Ze is opgegroeid in het kleine dorpje Enniscorthy en werkt in de supermarkt van het kleine plaatsje. Echter, op een dag beseft dat ze haar horizon wil verbreiden en vertrekt naar New York. Ze komt in een Iers opvanghuis terecht, gerund door de strenge, maar rechtvaardige Mevrouw Kehoe. Als ze aan de slag gaat bij een chique warenhuis en haar leven opstart in de wijk Brooklyn, komt de liefde onverwachts om de hoek kijken. Een samenloop van omstandigheden brengt haar echter terug naar Ierland, en dan komt toch weer die moeilijke keuze: de boot terugpakken, of kiezen voor de vastigheid die Enniscorthy biedt?

De hoofdrol van Saoirse Ronan, een actrice die al eerder bewezen heeft hoe veelzijdig ze is, ontroert vanaf het eerste moment. Ze speelt Eilis met verve en weet de gehele 112 minuten van de film het verhaal op een indrukwekkende manier op beeld te brengen. Het is fantastisch om de transformatie van het personage te zien die Ronan op het scherm brengt. Vooral de scènes in Ierland brengen de kijker in twijfeling: wat zal ze gaan doen? En dat dat soms ook een traantje brengt, is helemaal niet erg. Want het zijn geen tranen van verdriet, maar tranen van de impressie die Eilis weet te maken. Iedereen is namelijk ooit wel eens in de situatie terecht gekomen van dit Ierse meisje, waarin er geen enkele zekerheid is of het wel de goede keuze is die op dat moment gemaakt moet worden.

Doordat er zoveel gefocust wordt op het personage Eilis, lijkt er misschien niet zoveel ruimte te zijn voor de bijrollen. Dat is echter niet het geval als er wat wordt ingezoomd. Belangrijke bijrollen zijn er voor Domhnall Gleeson, bekend van de Harry Potter-films en de romantische hit About Time, Emory Cohen, te zien geweest in A Place Beyond the Pines, Jim Broadbent, tevens bekend van de Harry Potter-films en nog vele andere hittitels, en tenslotte nog Julie Walters, ook een actrice die eigenlijk geen introductie behoeft. Een aardige sterrencast in de bijrollen, die allen hun eigen kleur laten zien op het prachtige palet wat Brooklyn is.

Het verhaal van de immigrante is gebaseerd op het boek van Colm Toibin, die ook nauw betrokken was bij het schrijven van het script dat van de hand komt van de succesvolle scenarioschrijver Nick Hornby, bekend van About A Boy en An Education. En dat is te zien in de vloeiende overgangen. De kijker heeft vaak totaal niet door dat er naar een volgende scène gegaan wordt en de loop van het verhaal is op de meeste momenten logisch. Er is geen ruimte voor poespas en hippe effecten. De enige effecten die gebruikt worden zijn waarschijnlijk de straten van de jaren 50 die in beeld komen. Ook is er een keuze gemaakt om niet in New York te filmen, om de simpele reden dat er nog te weinig gebouwen uit die tijdsperiode over zijn. In plaats van New York is Montreal gekozen om te dienen als achtergrond, daarna zijn de New Yorkse kenmerken nog toegevoegd.

Brooklyn is een film die het vooral moet hebben van een succesformule van een subliem script, een indrukwekkende cast en een prachtige soundtrack. Als de eindcredits het scherm oprollen is een gevoel van voldoening en ontroering wat er overblijft. Het blijft prachtig dat film dit als medium, in de vorm van het haast perfecte voorbeeld Brooklyn, voor elkaar weet te krijgen.