Dark Souls III: Ashes of Ariandel

Dark Souls III: Ashes of Ariandel is de eerste van de twee geplande Dark Souls III-uitbreidingen en onderscheidt zich fantastisch van de kastelen en kathedralen in Dark Souls III zelf. Helaas duurt deze mooie trip naar de koude 'Painted World of Ariandel' niet erg lang.

In Ashes of Ariandel keer je terug naar een ‘painted world’. Spelers van de originele Dark Souls zullen enkele parallellen tegenkomen met de 'Painted World of Ariamis', een beroemd optioneel gebied in die game. Door met een NPC in 'The Cleansing Chapel' te praten, word je meteen in de uitbreiding gegooid, je kunt dus zoals gewoonlijk niet zomaar vanaf het begin van het spel toegang krijgen.

Deze eerste uitbreiding brengt je naar een van de mooiste omgevingen in de Souls-series. Het is een frigide wereld waar alles prachtig in sneeuw is ondergedompeld. In de sneeuwstorm kun je weinig zien en word je van alle kanten aangevallen, terwijl je in het dorp door de koele straten moet lopen en pittige 1-op-1 gevechten moet houden. De omgeving varieert genoeg om alles fris te houden. Ondanks het feit dat het verkennen van de gebieden inmiddels wel een beetje routine is geworden voor veteranen (je opent weer deuren van de andere kant en activeert liften voordat je ze kunt gebruiken), blijft het level design toch wel geniaal.

De vijanden die te vinden zijn in deze uitbreiding variëren van hongerige wolven tot gigantische vikingen tot rare uitvergrote huisvliegen. De design van de vijanden is zoals altijd geweldig. De witte wolven passen perfect bij hun omgeving en jagen in roedels, en de vikingen zien er ontzettend intimiderend uit door hun grote wapens en dikke harnas. Het valt alleen tegen dat het bestrijden van vijanden vrijwel hetzelfde is gebleven. Als uitzondering, alhoewel niet heel erg nieuw en innoverend, kunnen sommige vijanden, zoals de wolven, hun maatjes erbij roepen als je ze de kans geeft. Dit dwingt je dus wel om iets anders te spelen. De gameplay is helaas toch over het algemeen redelijk gelijk gebleven. Een nieuw element of innovatie had niet misstaan.

In Dark Souls III zelf waren de bazen spectaculair, en sommigen waren ook echt erg moeilijk. In Ashes of Ariandel zijn de bazen ook een hoogtepunt. Deze DLC bevat slechts twee bazen, maar ze zijn gelukkig geweldig. Niet alleen de bazen zelf, maar de geweldige presentatie en de uitmuntende soundtrack maken het weer epische gevechten. Fans van de lore worden in deze uitbreiding overigens getrakteerd op een paar interessante onthullingen.

Naast het nieuwe gebied en de bazen is er uiteraard allerlei nieuw gereedschap. De wapens hebben allemaal originele 'weapon arts' waardoor ze zich goed genoeg onderscheiden van de moordinstrumenten die in Dark Souls III zelf te vinden zijn. Een persoonlijke favoriet van mij zijn de Crow Quills. Deze zijn erg leuk om te gebruiken, omdat de gehele moveset anders is dan dat van de normale strijdtuigen. Er zijn ook enkele nieuwe spells en armor sets, maar het valt een beetje tegen dan hoe weinig er hiervan zijn in vergelijking met de wapens.

De PvP (speler tegen speler) is ook verder uitgebreid. In deze uitbreiding zit nu een arena die vergelijkbaar is met de arena van de Artorias of the Abyss-uitbreiding. De huidige arena vindt niet plaats in Ariandel, maar in een apart gebied van de hoofdgame die je vanuit een menu selecteert. Je kunt in de arena in allerlei configuraties vechten:  1-op-1 gevechten; free-for-all-gevechten waar het iedereen voor zichzelf is, of je kunt samen tegen een andere groep strijden. Deze duels kunnen momenteel maar in één map gehouden worden, maar het menu suggereert dat de volgende DLC een andere arena gaat toevoegen.

Ik moet nu helaas een minpunt benoemen: net als in de hoofdgame liggen de bonfires ook dit keer veel te dicht op elkaar. Ik arriveerde met gemak bij de volgende bonfire terwijl ik nog veel ongebruikte Estus Flasks had. Hierdoor komt dat oude gevoel van opluchting als je een bonfire tegenkomt niet naar boven. Zonde.

Het grootste probleem van Ashes of Ariandel is uiteindelijk toch de hoeveelheid content voor de prijs. Deze uitbreiding valt namelijk in een middag uit te spelen en introduceert weinig nieuwe elementen. We zijn meer content voor een lagere prijs gewend van eerdere Soulsborne-games.

Conclusie:
Dark Souls III: Ashes of Ariandel
is vooral meer van hetzelfde. Het is een erg leuke uitbreiding, maar het voegt naast het prachtige gebied, de spectaculaire bazen en de nieuwe coole wapens voor wat het kost toch te weinig toe. Het probleem met de overtollige bonfires is ook nog steeds aanwezig. Ondanks de bovengenoemde minpunten is meer Dark Souls simpelweg altijd goed.

• Prachtig nieuw gebied
  • Personages en quests voegen echt wat toe
  • Nieuwe PvP-opties