Mad Games Tycoon

Toen enige jaren geleden Game Dev Tycoon in het nieuws kwam door piraterij op een slimme manier aan te pakken was ik verkocht. Ik ben fan van tycoon games en er kunnen wat mij betreft niet genoeg games van zijn. Het spel valt voor mij in de top 5 qua tycoon games en sinds de komst van Steam is het alleen maar beter geworden door de support van mods. Via Steam kwam ik dan ook op Mad Games Tycoon uit. Een vergelijkbaar spel in een andere stijl.

Mad Games Tycoon

Mad Games Tycoons valt gelijk op door de vreemde grafische stijl. Ik heb er al bijna 100 uur in zitten, maar erger mij er nog steeds aan. Het voelt een beetje aan als sims uit het jaar 2000. Het is het allemaal net niet. Doordat je soms verschillende werknemers moet selecteren kan dit problemen opleveren. De ontwikkelaar is ervan op de hoogte en heeft al wat dingen veranderd die het makkelijker maken.

Mad Games Tycoon

Allemaal leuk en aardig dat het er grafisch niet uitziet, maar het draait toch om de gameplay en al helemaal bij simulation games. De mogelijkheden om uit te groeien tot een volwaardige game-ontwikkelaar zijn groot. Je begint in een klein kantoortje/garage. Hier moet je een kamer maken waarin je als ontwikkelaar aan de slag kunt. Vervolgens is het tijd om games te gaan maken en je eerste stappen te zetten als ontwikkelaar in de gaming-wereld. Je eerste games zullen van lage kwaliteit zijn. Het begin speelt ergens in de jaren 80 en dat merk je ook door het aantal opties dat beschikbaar is.

Mad Games Tycoon

Voor je een game maakt moet je een naam kiezen, type game(retail, mmo, free to play), doelgroep en het genre met een onderwerp. Daarnaast kun je nog een engine kiezen en een licentie van bijvoorbeeld een film. Daarna moet je een keuze maken op welk platform je aan de slag gaat. Dit zijn er maximaal vier en voor ieder platform. De licenties om een platform te kunnen gebruiken moet je eenmaal kopen. Daarna moet je een protectiemiddel kiezen om piraterij tegen te gaan en moet je de game-settings bepalen. Hiermee kies je de balans tussen bijvoorbeeld gameplay of graphics, story of game length. De game bestaat uit vier onderdelen: Gameplay, Graphics, Sounds en Technology. Je kunt kiezen welk deel je prioriteit geniet. Daarna kies je het aantal features en wordt je game gemaakt.

Mad Games Tycoon

In het begin gaat het vooral om geld verdienen en nieuwe dingen onderzoeken die je kunt implementeren. Je neemt steeds meer personeel aan en zal een groter kantoor moeten nemen. Daarna kun je zelf de productie en marketing op je nemen en grote AAA-games gaan maken. De end-game in het spel is nog een beetje karig. Als je eenmaal in een maximaal groot kantoor zit en je hebt al het personeel en je hebt ze getraind tot max stats wordt het saai. Je kunt andere ontwikkelaars opkopen, maar als je eenmaal een succesvolle MMO hebt lopen komt het geld binnen als water. Ook de manier van personeel inplannen op bepaalde afdelingen is nog vrij rommelig.

Mad Games Tycoon is geweldig leuk als je van het genre houdt. De game is nu twee maanden uit en de support van de ontwikkelaars is geweldig. Ze blijven met updates komen en dat is heel erg positief. Als je van simulation games houdt in dit genre dan is dit echt wat voor jou.  Voor mij de verrassing van het jaar!

• Games maken!
  • Veel keuzes en opties
  • Goede support van de devs