World of Final Fantasy

 

Tot nu toe nog niets bijzonders, maar dan komt het stackingsysteem om de hoek kijken. Lann en Reynn kunnen namelijk tot twee beesten op hun hoofd zetten. Het ziet er echt raar uit, maar heeft wel degelijk een functie. Allereerst worden de levensmeters van een stapel bij elkaar opgeteld. Als er een monster is die bijvoorbeeld drie losse vechters in een klap zou mollen, dan kun je door ze te stacken misschien wel langer laten leven. Maar belangrijker, als je bijvoorbeeld een monster met de spreuk 'fire' stapelt met een ander monster die 'fire' kent, dan wordt het 'firaga', de sterkere vuurspreuk uit de franchise. Zo worden allerlei vaardigheden met elkaar gecombineerd tot soms verrassende vaardigheden.

Stapelen is dus een goed idee, zou je zeggen. Maar niet alleen alle voordelen worden gestacked, ook de nadelen. Dus krijg je poison, dan is de hele stapel vergiftigd. Dat geldt ook voor slaap of andere spreuken die tegen je gebruikt worden. En dan zijn er nog monsters die een stapel in onbalans kunnen brengen met spreuken. Krijgen ze het voor elkaar dat je valt, dan ben je even de weg kwijt en krijgen monsters de kans bijvoorbeeld twee keer toe te slaan. Het geldt ook andersom: tegenstanders stapelen ook, dus je kunt ze neerkrijgen en ze dan een voor een proberen te verslaan. Al met al gaat het stapenen en ont-stapelen erg ver en heb je zoveel combinaties uit te proberen.

World of Final Fantasy-review (Foto: Square Enix)

Het aloude ATB-systeem is ook weer terug, zij het in een nieuw jasje in World of Final Fantasy. Er loopt een meter rechtsonder waarin alle spelers staan. Elk personage en monster heeft een bepaalde agility-attribuut, dat de snelheid op de meter bepaalt. Diegene die bovenaan komt is aan de beurt en verdwijnt daarna weer helemaal onder aan de meter. Je mag of aanvallen, een spreuk doen, verdedigen, een item gebruiken of (ont-)stapelen. Ondertussen staat de tijd stil. Nu zou je dus elke keer moeten wachten tot er een actie is op het scherm, maar door een knop in te drukken versnel je de meterscnelheid voor iedereen, het is een soort fastforward. Of als je wil, dan kies je voor de optionele realtime-meter, waardoor de tijd nooit stil staat. Lastiger, omdat je sneller keuzes moet maken, maar wel veel meer actie.

Naast het verhaal is er een colosseum, extra zijmissies, maar ook de Girl Who Forgot Her Name heeft geschiedenislessen die veranderd mogen worden. Er is best veel te doen en ondanks dat je enorm aan het grinden bent, voelt het niet zo. Er zijn bijvoorbeeld geen overdreven lange paden die je moet teruglopen met dank aan portals en speciale items die je meteen terugbrengen. Vanuit het hoofdportaal sta je zo weer ergens anders. De fastforward zorgt ook voor meer actie. De makers willen je dus niet nutteloos aan het lijntje houden: alles wat je gaat grinden doe je om je monsters sterker te maken en daardoor de sterkere uitdagingen aan te kunnen. Naast monsters verzamelen heb je ook geen 'zoek de honderd nutteloze collectables'. Je zoekt namelijk Ama Gems, die je meestal krijgt van de sterkere monsters in het verhaal en collosseum. Daarmee speel je helden vrij, die je als supermove kunt gebruiken. Alles, van het verzamelen, het vechten en levelen is er met een doel het zo snel en leuk mogelijk te maken en dat maakt het grinden helemaal geen sleur. Denk niet dat je met twintig uur klaar bent, maar er zijn acties makkelijker te doen of sneller gemaakt.

World of Final Fantasy-review (Foto: Square Enix)

Nou ja, op twee dingen na dan. Allereerst het opslaan van je voortgang. Square Enix, we leven in 2016, iedereen is gehaast en soms wil je 'even' snel een stukje World of Final Fantasy spelen. Als ik dan een teleportsteen moet gebruiken om naar het hoofdportaal te gaan om te saven dan heb ik zoiets van waarom? De volgende keer moet ik eerst weer een steen kopen voor een volgende terugkeer, moet ik weer naar die dungeon warpen en moet ik weer tot aan die plek komen met vast wat random gevechten. En dat omdat jullie bewust gekozen hebben voor savepoints. Waarom kan ik niet gewoon opslaan waar ik ben in een level? Wat is daar erg aan? En waarom is er maar één bestand? Ik wil soms even wat uitproberen en terug kunnen naar iets voor de start van mijn mislukte poging. Het is niet dat mijn PlayStation 4 ruimtegebrek heeft voor opslagbestanden. Een PlayStation Vita heeft dat ook niet.

Het tweede dingetje is het vangen van de monsters. Het is leuk dat sommige monsters eerst 'bewerkt' moeten worden voordat je ze kan vangen. Zo moet je soms met een vuurspreuk aanvallen, waarna het pas mogelijk wordt ze te vangen. En zeker als het monster dat je wil vangen in een stack zit is het even taktisch vechten. Maar het grote verschil met Pokémon is dat je dat ongelimiteerd kunt proberen te vangen als ze eenmaal te vangen zijn. Er is dus echt geen enkele reden om de bal drie keer te laten shinen zodat die spanning er in zit of je het monster hebt of niet. Want als het mislukt gooi ik er gewoon nog een, en nog een, en nog een. Waarom die random vangkans erin als het toch niet boeit?

Toen World of Final Fantasy werd aangekondigd werd ik helemaal blij. Cute and cuddly grafische stijl, heel veel oude bekenden uit eerdere delen en een game waarin je monsters verzamelt die voor je vechten. Nee, het is geen World of Pokémon, Square Enix heeft wel wat geleend van die franchise, maar heeft er een compleet andere twist aangegeven. Overduidelijk geleend is het verzamelen van monsters, al is er al een twist daar te vinden in hoe je ze vangt. Het trainen van je monsters is een enorme grind, maar wel een leuke. Het stacken van monsters op jezelf, of jij op monsters is een interessant taktische stijl en je hebt zoveel keuzes in monstercombinaties waardoor er nieuwe vaardigheden fuseren. Waar World of Final Fantasy vooral in excelereert is nostalgie. Bekenden zoals Rikku, Warrior of Light, Cloud, maar ook allerlei summons als Ifrit en Shiva, monsters als Behemoth en Tonberry komen vanzelf langs en als fan is het een waar genot om ze eens in Chibi-stijl te laten vechten. Nog een maand en dan is het de beurt aan Final Fantasy XV. Al zou ik het niet erg vinden voor nog een uitstel, dan kan ik tenminste World of Final Fantasy honderd procent uitspelen.

Pluspunten
Minpunten
  • Vechtsysteem en stapelen
  • Zoveel bekenden en nostalgie
  • Chibi
  • Voice-acting
  • Matig verhaal
  • Saven
Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar voor PlayStation Vita.