NBA 2K17

De NBA 2K-serie is al jarenlang het beste basketbalspel. Niet heel lastig met zo weinig concurrentie, maar ze proberen elk jaar toch weer de lat hoger te leggen. Vorig jaar probeerde concurrent Electronic Arts het nog eens een keer met NBA Live, maar die werd al vrij snel geslamdunkt door NBA 2K16. Nu heeft NBA 2K17 het rijk voor zich alleen, want EA brengt de volgende poging pas begin 2017 uit. Wordt ontwikkelaar Visual Concepts nu niet wat gemakzuchtig?

Wanneer je NBA 2K17 opstart word je gevraagd om je eigen pro-speler te genereren. Dat kun je doen door zelf met wat sliders te gaan spelen of door je eigen gezicht te scannen met een app op je mobiel. Natuurlijk ben ik benieuwd hoe het spel mijn gezicht inscant, maar het werkt echt niet lekker. In daglicht krijg ik het niet voor elkaar iets gelijkends te krijgen, sterker nog, er zijn flinke glitches te zien, als een neus die nog net niet 180 graden gedraaid op mijn virtuele pro-speler staat. Na tig pogingen krijg ik een in ieder geval een 'normaal' gezicht op het televisiescherm, maar als het de bedoeling is dat je jezelf als speler wilt inleven dan werkt het juist averechts. Nu speel ik alsnog met een random gegenereerde speler in plaats van mezelf.

NBA 2K17 (Foto: 2K Games)

Natuurlijk heeft NBA 2K17 weer hetzelfde probleem als alle voorgangers (en alle andere sportgames): je ziet precies wanneer bekende basketballers in de game daadwerkelijk zijn ingescand en wanneer men zelf bezig is geweest om een gelijkende speler te maken. De presentatie van personages is dan ook het enige minpunt dat er te noemen is op grafisch vlak. Want de rest is gewoonweg weer een groot basketbalfeest. Het stadion, het publiek, van alles druipt de sfeer van een basketbalwedstrijd af. Het blijft knap hoe het allemaal weergegeven wordt. Hier heeft Visual Concepts weinig veranderd. Niet uit gemakzucht, maar eerder omdat het er gewoonweg al prachtig uit ziet.

In de gameplay zijn de makers wel gemakzuchtig geweest. Er zijn maar drie grote veranderingen te vinden in NBA 2K17. Bewegingen gaan nu veel vloeiender over in elkaar. Het is lastig om echt onder de knie te krijgen, maar het loont wel om zo verdedigers op het verkeerde been te zetten. De tweede verandering is de timing van je worpen. Het gebied buiten de driepuntslijn geeft je als speler een extra meter waaraan je ziet wanneer je worp de grootste kans maakt bij je medespeler of in de basket te komen. Kom je binnen de driepuntslijn, dan wordt het allemaal wat lastiger te timen. Daardoor zijn de simpele slamdunks en lay-ups minder vaak uit te voeren met al die spelers in het gebied en moet je werken voor die twee punten. Dan zijn er nog dynamische duo's. Nee, niet Batman en Robin, maar spelers die zo goed op elkaar ingespeeld zijn, dat ze je team eigenlijk een bonus geven door beter samenspel.

NBA 2K17 (Foto: 2K Games)

De modus waar het eigenlijk allemaal om draait in NBA 2K17 is MyCareer. Er is een verhaallijn die wederom vrij voorspelbaar is, maar ten opzichte van vorig jaar je wel meer te doen geeft. Je hebt dit jaar meer aan oefensessies, zakelijke beslissingen en -relaties. Het huis van je speler is het startpunt van van alles. Je spreekt er met je moeder, je coach, je vrienden en bepaalt hoe je dag eruit komt te zien. Elke dag krijg je opties om iets te doen. Een oefensessie, een gesponsord evenement bijwonen of natuurlijk wedstrijden spelen. Een probleem hiermee is dat het echt als een RPG aanvoelt. Doe je de oefensessies niet, dan mis je tijdelijke bonussen in een wedstrijd. Mis je de evenementen, dan mis je virtueel geld. En aangezien geld alles in deze game is, heb je op de langere termijn een probleem.

NBA 2K17 (Foto: 2K Games)

Je koopt er kleding, animaties en attribuutpunten voor. Die eerste twee vallen te overleven, die laatste is alsof je je speler niet levelt en daardoor achterblijft op de steeds betere tegenpartijen die je tegen gaat komen. Natuurlijk kun je virtueel geld kopen met echt geld, maar dat voelt gewoon verkeerd. Zo is het me regelmatig overkomen dat mijn middelmatige speler tegen veel sterkere tegenstanders in MyPark-modus moest gaan spelen. Tja, dat komt ervan als je mensen de optie geeft hun speler te upgraden zonder er daadwerkelijk moeite voor te moeten doen. Of ze zijn enorm veel beter dan ik, dat kan natuurlijk ook. Jammer is dan dat er geen goede matchmaking is in die modus om zo spelers van hetzelfde niveau tegen elkaar te zetten.

In de game-modi is niet heel veel veranderd. In MyLeague, zeg maar de manager-modi over een hele league, kun je nu een seizoen met 36 teams opzetten, inclusief teams uit de EuroLeague. Je mag de hele draft opnieuw doen. In MyTeam, de manager-modi over een team, heb je nu uitdagingen voor singleplayer en online. Het zijn kleine dingetjes die het net wat completer maken, maar geen wereldschokkende aanpassingen. De Pro-Am modus is de e-Sport modus. Hierin kun je nu met tien gamers een team opzetten van je eigengemaakte basketballers en meedoen aan toernooien. Er zijn ranked matches om hoger op de leaderboards te komen en je kunt allerlei prijzen winnen, van virtueel geld voor NBA 2K17, tot een uitnodiging voor de e-Sportfinales in New Orleans met een prijzenpot van een kwart miljoen dollar. Nog even oefenen dus...

NBA 2K17 (Foto: 2K Games)

Over oefenen gesproken, de tutorial is weer zo goed als afwezig. Mocht dit je eerste NBA 2K-ervaring zijn, dan is er een basistutorial om de standaardbewegingen te leren. Sportgames als Madden NFL 17 laten zien dat het heel veel uitgebreider kan, maar Visual Concepts blijft bij haar saaie bedoening. Je zou zeggen dat je met een van de beste sportgames toch nieuwe mensen wil aantrekken door bijvoorbeeld ze klaar te stomen voor online wedstrijden, maar nu blijven ze waarschijnlijk vooral in MyCareer oefenen en ontdekken hoe dingen werken. Jammer.

NBA 2K17 is een no-brainer als je van basketbal houdt. Dit deel voelt wel als een gemakzuchtig deel, er zijn weinig veranderingen of grafische verbeteringen doorgevoerd. Vooral de modellen van niet gescande basketballers vallen op tussen die spelers die wel gescand zijn. De nieuwe precisiemeter zorgt voor meer controle als je balbezit hebt, al zijn tweepunters nu lastiger dan voorheen te scoren. Dat komt omdat je daar ook op de precisie moet letten, terwijl voorheen het geen probleem was om een simpele lay-up te doen. Kleine wijzigingen in spelmodi maken het spel net wat completer, maar 'the grind is real' in MyCareer. Tenminste, als je online ook met je eigengemaakte speler serieus mee wilt doen. Het is dan ook jammer dat mensen hun digitale speler kunnen verbeteren door er echt geld tegen aan te smijten, het maakt een verdeling tussen 'verdiende' en 'gekochte' teams. NBA 2K17 is uit op PlayStation 4, PlayStation 3, XBox One, Xbox 360 en pc.

• Uitgebreidere MyCareer
  • Grafisch nog steeds ongeëvenaard
  • Zekerder werpen en vloeiende overgangen