Blu-ray: Dad's Army

De televisieserie Dad's Army is een van de vele comedyseries die het Britse televisielandschap rijk is. Naast hedendaagse comedy zoals Absolutely Fabulous, dat onlangs ook een eigen film kreeg, moeten we voor Dad's Army terug naar de roerige jaren 70. De post-oorlog houding van de Britten komt in de serie keihard naar voren, en wordt zoals geen ander volk dat kan met droge humor neergezet. Inmiddels zijn bijna alle acteurs uit dat verhaal overleden, dus moest er op zoek worden gegaan naar een nieuwe groep acteurs om de Tweede Wereldoorlog-soldaten neer te zetten. Die film is in Nederland vrijwel niet in de bioscopen verschenen en dus is het tijd om het in huis te halen om het eens kans te geven.

Een compleet idioot verhaal ontpopt zich wanneer in het midden van de strijd een persoon van MI5 opduikt om verslag te gaan doen van de oorlog. Dit moet er namelijk voor gaan zorgen dat het moraal van de soldaten weer tot een hoogtepunt komt. Echter is er ook spionage in het spel en is het aan sergeant Wilson de taak om diegene te ontmaskeren en het verloop van de oorlog zo veel mogelijk veilig te stellen.

Dat de bedenkers van de serie niet meer op deze aardkloot rondlopen is direct te merken aan de manier waarop de film wordt aangepakt. De mix van slapstick en historische comedy is compleet uit balans en dit dendert de gehele film door. Dit heeft ook te maken met het feit dat het verhaal wat afgeleverd wordt het waarschijnlijk nooit had gered in de originele serie. Op veel momenten is de film namelijk ook simpelweg niet grappig en zijn de personages zo irritant dat ze het bloed onder de nagels vandaan halen bij de kijker. Uiteindelijk komt dat laatste natuurlijk op het bordje van scenario en tevens scriptschrijver Hamish McColl, die onder meer bekend werd door titels als Mr. Bean's Holiday en de twee Johnny English-films. Het karakter van die films druppelt te veel door in deze historische comedy en dat eerste element verdwijnt dus ook in de loop van de film om plaats te maken voor nog meer onnozel geleuter van een groot aantal personages in dit nog onnozelere verhaal.

In tegenstelling tot een gelukte verfilming van de Britse serie Absolutely Fabulous, slaagt Dad's Army er op geen enkel vlak in om de geest van de televisieserie weer terug te brengen, ditmaal naar het witte doek. Het is een belediging voor de uiterst succesvolle creatie van Jimmy Perry en David Croft en moet dan ook heel snel vergeten worden. Zelfs als de makers namen als Toby Jones, Bill Nighy en Catherine Zeta-Jones op het affiche brengen. Pure lokkerij noemen we dat.