Metroid Prime: Federation Force

Na de aankondiging van Metroid Prime: Federation Force was de fanbase in de war. Welke emotie paste hier het beste bij: verdriet, woede, ongeloof, teleurstelling, wanhoop? Ze voelen allemaal accuraat, want als er één ding is dat Federation Force niet is, is het een Metroid-titel.

Metroid Prime: Federation Force Logo

Dat betekent overigens niet dat Federation Force een slechte game is. De game past prima in het rijtje Paper Mario: Sticker Star en The Legend of Zelda: Tri Force Heroes. Het zijn games die zijn aangepast aan het mobiele format van Nintendo 3DS: in plaats van één groot lang avontuur, is de game opgesplitst in missies die ongeveer tien minuten per stuk duren. Het nadeel bij Federation Force is dat hiermee de essentie van Metroid verloren gaat: geen backtracking, geen gevoel van eenzaamheid, geen mysterie, geen power-ups die je vindt en ga maar door. Het is een game gefocussed op multiplayer en het halen van goede scores. Het enige wat je tijdens het spelen vindt zijn mods, waarmee je power-ups geeft aan jouw mech. Dit zijn echter dingen als 'herstel jouw mech volledig' of 'breidt je inventory uit met 3', in plaats van het vinden van nieuwe beams en andere upgrades.

 Metroid Prime: Federation Force Gameplay

Wat de game goed doet, is de variatie in deze missies. Waar de beginmissies van je vragen om naar punt X te gaan en wat vijanden te vermoorden, heb je ook stealth-missies (wat doet denken aan Zero Mission) en missies waar je een enorm monster moet tegenhouden om essentiele apparatuur te vernietigen. De campaign van de game heeft op deze manier wel variatie om het interessant te houden, en is an sich leuk om te spelen, maar gedurende het spelen bleef het gevoel aan me knagen dat Federation Force zoveel meer kon zijn.

De gameplay werkt als een Metroid Prime-game. A is schieten, B is springen, met Y gebruik je speciale wapens, met L target je een vijand en met R richt je vrij. Je speelt de game in een mech, maar in sommige missies verlaat je deze ook om kleien ruimtes te betreden of stealth te infiltreren. Het jammere is dat je hier geen extra mogelijkheden hebt. In Metroid: Zero Mission heeft Samus nog een kleine stungun, waardoor wat meer strategie mogelijk was. In Federation Force is dat niet zo, waardoor je vaak cyclussen moet afwachten en simpelweg weinig kan doen.

Metroid Prime: Federation Force Checkpoint

Over Samus gesproken: de heldin van de serie zit niet in de game, maar ook weer wel. Je gaat niet als Samus spelen, maar ze maakt diverse cameo's in de game en er wordt vaak naar haar verwezen in de dialoog van de game. Onder het motto beter iets dan niets nemen we dit maar voor lief, maar de focus van de game ligt uiteraard op de Federation Force. Het is interessant om eindelijk meer te leren over de organisatie waar regelmatig naar is verwezen, maar die eigenlijk nog nooit echt in beeld is geweest. Het is geen diepgaand materiaal, maar om te spelen als soldaat binnen deze organisatie breidt de wereld toch iets uit.

Het is alleen jammer dat dit niet binnen een interessante setting is gedaan. De grafische stijl is om te janken. Op een gegeven moment werd er geroepen dat er een Space Pirate enorm groot was, nog groter dan normaal. In de chibi-stijl van de personages is dat simpelweg niet serieus te nemen. Ook het level-design laat enigszins te wensen over, aangezien de levels vaak neerkomen op een lineaire route zonder echte aftakkingen en, zoals gezegd, zonder backtracking. Het is ontzettend rechttoe-rechtaan en past amper in de spirit van Metroid als serie.

Metroid Prime: Federation Force Blast Ball

Dan hebben we daarnaast nog een extra modus: Blast Ball. Deze modus is gefocussed op multiplayer en kan dienen als trainingsmechanisme voor de controls. Het is simpelweg een spelletje 3-vs-3 voetbal, waarin de bal schade toebrengt als je hem aanraakt. Door te spelen kun je ranks omhoog gaan, dus er is een competitief element. Het enige jammere is dat het totaal niet boeiend is om te spelen, het is zo saai als maar kan. Als ik terugdenk aan de multiplayer in Metroid Prime 2: Echoes en Metroid Prime: Hunters, dan is dit vier stappen in de verkeerde richting. 

Metroid Prime: Federation Force is dus een beetje een lelijk eendje. Het is geen slechte game, je kunt best lol halen uit het doorspelen, maar het is geen Metroid. Het verhaal wordt uitgebreid, maar het is geen Metroid. De sfeer, het backtracken, het gevoel van eenzaamheid: je mist het enorm in de game, maar qua gameplay zit het weer wel goed in elkaar. Ga dus voor jezelf goed na of je daarmee kunt leven.

Pluspunten
Minpunten
  • Gameplay zit goed in elkaar
  • Blik in de keuken van de Federation Force
  • Essentiële elementen Metroid ontbreken
  • Blast Ball is bagger
  • Grafische stijl is teleurstellend
  • Het is geen Metroid
Exclusief beschikbaar voor Nintendo 3DS.