Mobile Suit Gundam Extreme Vs-Force

De PlayStation Vita heeft het maar moeilijk: niet alleen smartphones en tablet helpen niet mee, maar als Sony zelf al amper spellen meer maakt, dan weet je dat hij een hele lastige tijd tegemoet gaat. Gelukkig is er in Japan nog genoeg te vinden en zo nu en dan vindt een uitgever een spel interessant genoeg om naar het Westen te brengen. Bandai Namco vond het tijd om Mobile Suit Gundam Extreme Vs-Force te vertalen en naar het Westen te brengen voor de geplaagde handheld.

Het verhaal van Mobile Suit Gundam Extreme Vs-Force is nogal verwarrend. Maar kort door de bocht, er moest iets verzonnen worden om de verschillende tijdslijnen van de anime met elkaar te verbinden. Je zult dus naast bekende conflicten ook gevechten hebben in een "wat als"-alternatief. Je kunt robots kiezen die nooit in betreffende gevechten hebben mee kunnen doen, die het uitvechten tegen robots die in betreffende slag nooit zijn geweest. Voor de fans tof, voor de mensen die weer eens een nieuwe PlayStation Vita-game zien en deze eens willen proberen zal het helemaal verwarrend zijn, aangezien ze niet eens weten wat de fanservice is.

Mobile Suit Gundam Extreme vs Force - victory (Foto: Bandai Namco)

Wat Mobile Suit Gundam Extreme Vs-Force zo leuk lijkt te maken zijn de tactische missies. Deze zijn gevarieerd genoeg om interessant te blijven. Er zijn verschillende doelen. De ene keer moet je een basis verdedigen, een andere keer moet je een basis veroveren of punten op een map bezetten voordat de tegenstander dat doet. En natuurlijk, soms zijn het simpelweg missies waarin je een sterke robot moet verslaan. Het zijn vaak team-based missies. Je hebt zes slots waarin je robots kunt zetten en je hebt een totaal aantal punten. Elke robot kost een bepaald aantal punten om in een slot te zetten. Op deze manier kun je zeker in het begin niet zes sterke robots inzetten, maar zul je het met minder robots, of minder sterk kannonnenvoer moeten doen. Soms heb je ook geen keuze, en schrijft de missie voor dat je het met maar een bepaald aantal of zelfs specifieke robots mag doen.

De robots lopen schade op, dus als je ze te vaak inzet, zullen ze al minder sterk zijn aan het begin van een nieuwe missie. Dat geldt ook voor de optionele warbase; een mobiele basis die enorm sterk is, aardig wat klappen kan opvangen, en vooral mee kan helpen met speciale commando's. Dan moet je denken aan reparaties, tijdelijk meer schade of juist schilden voor je robots, maar het is vooral zijn ultieme commando dat een enorm sterke lange-afstandsaanval is. Jij als speler bestuurt een van de robots in het team, de rest wordt geregeld door de AI. Gelukkig is er wel een overviewmap waarin je de AI-robots opdrachten kunt geven. Je kunt ze naar een ander punt sturen, hun aanvalsgedrag aanpassen en de warship commando's laten geven.

Mobile Suit Gundam Extreme vs Force - map (Foto: Bandai Namco)

Er zijn eigenlijk twee problemen met het tactische menu. Allereerst is deze optie niet in elke missie aanwezig. Soms verzamel je wel punten om die speciale commando's te kunnen doen, maar omdat het menu niet beschikbaar is, heb je er geen robot-aars aan. Het tweede ligt meer bij de AI van de tegenstander. Deze gaat namelijk all-out op jouw verdedigende object. Dus wil je in wat latere missies tactisch een spawnpunt van je tegenstander over laten nemen, dan is er eigenlijk geen andere optie dan het zelf te doen. Want je hebt al je robotkrachten nodig bij je uiteindelijke doel. Het tactische schilletje wordt later dus meer een gimmick die je niet kunt gebruiken.

Dan zijn er nog speciale uitdagingen in de missies van Mobile Suit Gundam Extreme Vs-Force. Denk aan "versla X binnen anderhalve minuut" of "word niet geraakt tijdens de gehele missie". Elke missie heeft er drie, en elke uitdaging die je haalt levert een Haromedaille op. Hoe meer je er haalt, hoe meer missies je vrijspeelt. Ook speel je langzaam meer missiepunten vrij, waardoor je sterkere robots kunt inzetten in missies. Nog niet genoeg te levelen? Elke gundam krijgt pas ervaringspunten als deze ingezet wordt. Hoe hoger zij geraken, hoe meer bonussen ze krijgen. Dat is te merken in betere verdediging of bijvoorbeeld verder schieten. Dit moet zorgen dat je missies vaker gaat spelen om elke robot beter te krijgen.

Mobile Suit Gundam Extreme vs Force - action (Foto: Bandai Namco)

Waar de robotpakken vooral om bekend staan is hun wendbaarheid. Maar dat zijn ze in deze game helemaal niet. Soms ben je echt een minuut lang bezig om ergens te komen, want de turbo is maar heel beperkt. Als je dan meerdere punten op een grote map moet innemen wordt dat gewoon irritant. Ook het mijden van schoten is irritant, want op een gegeven moment ben je de klos omdat je stamina op is. Maar het grootste vraagteken heb ik bij de vertaling. Het menu, de teksten van de missies en de stemmen buiten de missies zijn allemaal ondertiteld, maar bij wendingen in een missie hoor je alleen Japans. Je hebt soms geen idee wat je moet doen na zo’n plotwending. Nu zijn sommige gebeurtenissen bekend, maar dat is bij de alternatieve lijnen niet het geval. Dan wordt het dus door schade en schande wijs worden.

Een andere irritatie is de lock-on. Met meerdere vijanden die van allerlei kanten komen is het handig dat je jouw robot kunt laten vastpinnen op een vijand, om daarop te focussen. Maar het is dan wel handig als het systeem zo slim is de dichtstbijzijnde of de gevaarlijkste standaard te pakken en niet die ene die ergens aan komt kakken en waarschijnlijk pas over een halve minuut een probleem gaat zijn. Nu roteer je wel snel tussen de verschillende vijanden, maar het is wel een teken dat er over sommige dingen niet nagedacht is.

In het begin van het spel was ik echt van, leuk, tof, met Gundams een flinke bak geschiedenis herspelen. Het spel is dan niet voor iedereen weggelegd, maar als je Gundam-fan bent dan is Mobile Suit Gundam Extreme Vs-Force de moeite waard. Tenminste, zo lijkt het in het begin. Je speelt veel vrij, je kunt nog wat experimenteren met de vrijgespeelde pakken en het tactische menu. Maar naarmate de missies lastiger worden, worden ook al die features opeens nutteloos. Het wordt domweg de AI bij je basis neerzetten om het te verdedigen en zelf ga je op pad om het einddoel te gaan regelen. Er is multiplayer, maar er was weinig te beleven en ik heb dan ook geen match kunnen spelen. Het is leuk dat er eens een wat minder grote franchise een naar het Westen komt, maar dan mag Bandai Namco qua vertaling wel eens wat meer moeite doen; want een missie falen omdat je niet weet wat je moet doen is natuurlijk nooit leuk. Helaas, de game is niet aan te raden, misschien als je extreme Gundam-fan bent, maar weet dat de op het eerste gezicht tactische features er uiteindelijk voor spek en bonen bij hangen.

• Veel Gundam vrij te spelen
  • Variatie in missies
  • Sommige gameplayfeatures worden later nutteloos