Blu-ray: Daddy's Home

De strijd tussen de echte vader en de stiefvader, het is er een die al eeuwenlang gestreden wordt. Dit keer zijn het echter Mark Wahlberg en Will Ferrell die het tegen elkaar op moeten nemen en dat kan alleen maar betekenen dat er enorm veel gelachen gaat worden. Regisseur Sean Anders, bekend van de eveneens hilarische films Horrible Bosses en We're The Millers, weet een film af te leveren die op elk moment bekeken kan worden, al is het een koude winterdag in december of een hete zomeravond in juli.

Will Ferrell speelt een stuntelende radioproducer die er alles aan doet om maar een beetje hogerop te klimmen. Ondertussen is hij gelukkig geworden met de liefde van zijn leven Sara, die al kinderen heeft uit een vorig huwelijk. Wanneer die vorige liefde echter op de stoep staat om een band te vormen met zijn kinderen, blijkt hij nog steeds de stoere motorhunk te zijn waar Sara in een wildere periode van haar leven op gevallen was. Het wordt een lastige strijd voor Brad om het op te nemen tegen de stoere Dusty. Dat leidt op zijn beurt natuurlijk weer tot hilarische situaties.

Allereerst is comedycoryfee Ferrell weer in de vorm die we van hem gewend zijn, met hier en daar de enorm grove grappen die afgewisseld worden door een gezonde hoeveelheid slapstick. Er kan wel met zekerheid geconcludeerd worden dat, ook buiten deze film, Ferrell een van de grappigste mensen is van dit moment. Hij treedt zelf ook op als producer en dat is te merken aan de gehele toon van de film, want het vertoont zeker wel overeenkomsten met eveneens door hem geproduceerde titels als Get Hard, The Campaign en The Other Guys. Met name de scène waarin het personage van Ferrell de veel te grote motor van Dusty probeert te besturen en daarin hopeloos faalt, is een handtekeningscène te noemen.

Maar ook Wahlberg is voor de verandering eens grappig. Met zijn laatste titels, waarin hij voornamelijk de stoere actieheld probeerde te spelen, is het fijn om hem weer eens terug te zien in een comedy. Als de stoere Dusty weet hij met de lompe toon van humor de mondhoeken om te krullen en is het aan het einde van de film of het personage en dan in welke vorm terug gaat keren in het al aangekondigde vervolg. Vooral zijn samenspel met de kinderen is erg fijn om te zien, want uiteindelijk weet hij buiten het script om ook de komische toon van de kindacteurs naar buiten te brengen. Dat script, van de hand van onder andere Entourage-schrijver Brian Burns, is overigens ook dik in orde voor het doel wat de film probeert te bereiken; mensen te laten lachen en ook op sommige momenten weer eens de stereotypen die zich in de Amerikaanse samenleving bevinden aan te wijzen.

De film is zoals gezegd op elk moment te bekijken, en dat is eigenlijk zoals het hoort met een comedy. De toon is goed, hier en daar wordt er misschien wat te hard gehamerd op het komische karakter van de film, maar die volumeknop wordt vaak al snel weer naar beneden gedraaid. Met Will Ferrell in de hoofdrol en optredend als producer is er altijd wel wat te lachen en als fijne aanvulling weet Mark Wahlberg weer eens een overtuigende comedyrol neer te zetten. Missie geslaagd.