Valentino Rossi The Game

Het grote voordeel van reviewer zijn is dat je soms games mag spelen die helemaal niet in je comfort zone liggen. Valentino Rossi The Game is er zoeen. Racegames koop ik nooit uit mijzelf, en dat terwijl ik het wel leuk vind om naar te kijken. Doordat ik meerdere MotoGP-freaks in mijn omgeving heb volg ik de sport wel, dus als je dan aan de slag mag met een van de grootste ooit in een spel is dat het proberen waard.

Het eerste dat opvalt is dat alles draait om Valentino Rossi. De grote superster in de racewereld is dat ook in deze game. Zodra je een personage hebt aangemaakt wordt je toegelaten op de Valentino Rossi Academy. Van hieruit ga je niet alleen racen, maar mag je ook meedoen aan andere disciplines: crossmotors, driften en rallyrijden. Alles komt voorbij in deze tutorial en leert je de kneepjes van het vak. Deze tutorial was voor mij echt nodig, want ik begon echt heel slecht en toen de echte races kwamen ging het al een stuk beter. Ook voelde de tutorial niet als verplichte kost zoals je wel vaker in games ziet, en was het leuk om te doen zonder de druk van winnen gelijk erbij te hebben.

Valentino Rossi

Vervolgens begin je in een lagere klasse. Hier teken je een contract om vervolgens te gaan racen en hopen dat je doorschuift naar de hogere klasse. Het mooie is dat de standaard races worden afgewisseld met andere races om de sleur er een beetje uit te halen en dit lukt goed. Tijdens de games kun je verschillende elementen omhoog levelen naar 100. Ook het afstellen van de motor ontbreekt niet en dit kun je zelf doen of op basis van een vragenlijst laten doen als je er geen kaas van gegeten hebt. Ik val onder die laatste categorie en kwam al snel tot de conclusie dat afstelling het halve werk is en je dat moet aanpassen aan jouw rijstijl

De TT van Assen is net achter de rug en Jack Miller was de grote winnaar, nadat Yonny Hernandez de controle over zijn machine verloor. Dat is MotoGP in opperste concentratie en een klein foutje kan je punten kosten. Hebben de makers van de game dit ook kunnen bewerkstellen? Mijn eerste indrukken waren van wel. Iedere fout werd meteen genadeloos afgestraft en na iedere race moest ik ook echt weer even bijkomen. De balans in het spel is goed en je krijgt echt een gevoel van moeten winnen tijdens de races, en de drang om een ideale lijn te blijven volgen zijn daar. Het is absoluut geen arcade-racer, maar echte simulatie en dat is goed gedaan door de ontwikkelaar. Het voelt daardoor allemaal echt.

Valentino Rossi

De ontwikkelaar geeft aan dat dit de MotoGP game is met de meeste content ooit is. Uiteraard is het een Valentino Rossi game en dus krijg je ook alle informatie omtrent de legende: video’s, achtergrondinformatie alles. In het begin is dit wel leuk, maar op den duur voegt dit weinig toe. Driften, Monza Rally, Motorcross, challenges, online en klassieke banen maken het spel echt compleet.

Grafisch gezien is het niet een spel van de bovenste categorie. Naast dat het grafisch dus niet geweldig is voelt het ook allemaal een beetje steriel aan. Hierdoor is er weinig sfeer in het spel. Dat terwijl de echte races juist vol met sfeer zitten. Ik denk dat dit een gemiste kans is, maar als ik kijk wat voor games de ontwikkelaar in het verleden uitbracht hebben ze dit keer hun focus wel goed verdeeld  en de hele belangrijke punten goed opgepakt.

Valentino Rossi

Zo begin je dus met frisse tegenzin aan een spel omdat het totaal je ding niet is en zo ben je weer uren verder en probeert kampioen te worden in de koningsklasse van motoren. Ondanks dat het grafisch niet helemaal top was is het een geweldige game die qua gameplay een dikke pluim verdient. Er is genoeg content om je lang bezig te houden en anders kun je ook nog online racen als het in je eentje te saai wordt. Ik heb genoten.

• Gameplay goed
  • Veel content
  • Valentino Rossi