SteamWorld Heist - Outsider DLC

We hebben de game SteamWorld Heist al lang en breed een uitgebreide en diepgaande review gegeven. Dat was voor de Nintendo 3DS-versie. SteamWorld Heist is nu in Full HD inclusief DLC ook uit op PlayStation 4, Xbox One, MacOS, Linux en pc. De game is ook beschikbaar voor PlayStation Vita, maar dan niet in full HD.

SteamWorld Heist speelt zich af in het SteamWorld-universum waar ook SteamWorld Dig zich afspeelde. Dit vindt vele jaren later plaats in de ruimte. In een 2D strategisch turn-based schietspel à la Worms en Xcom leid je jouw stoomrobots door levels vol vijanden. De game is heel verzorgd gemaakt en zit degelijk in elkaar. De meeste missies worden procedureel gegenereerd en zijn dus steeds anders. Ook je loot, genaamd swag, varieert sterk. Er zit wel een tekortkoming aan procedureel gegenereerde levels: als de levels voor jou ‘goed vallen’, dan is ook een hoge moeilijkheidsgraad een makkie. Valt het ‘verkeerd’, dan is de laagste moeilijkheidsgraad nog steeds lastig.

Als een teamlid doodgaat in een level, dan krijg deze geen xp. Sterft je hele team, dan heb je niets: geen XP, geen swag, maar wel de boete van het doodgaan. Op je Nintendo 3DS moet je dat gewoon slikken, maar uiteraard gaan bepaalde pc-gamers een ragequit uitvoeren. Aangezien de game geen multiplayer heeft, is dit geen ramp.

SteamWorld Heist is een aanrader, zeker voor de kleine prijs. De vraag is alleen: is de DLC ook de moeite waard?

Fen laadt zich op

De Outsider DLC kun je zien als een kleine uitbreiding op het spel. Je kan het te allen tijde installeren en het geeft je extra missies, meer wapens, meer gadgets, meer hoeden (jawel, hoofddeksels) en de mogelijkheid om een extra teamlid op te pikken. Het extra teamlid heet Fen en hij functioneert als een vampier. Als hij een robot kapotmaakt, dan laadt hij energie hiervan op. Hiermee kan hij zichzelf repareren of een krachtige laser afschieten. Hij is een echte aanwinst.

Wat Fen helemaal interessant maakt, is zijn bijdrage bij het verhaal. SteamWorld Heist draait namelijk om het verhaal en Fen geeft daar veel diepgang aan mee. Alhoewel je de DLC altijd kan opstarten, raad ik je aan dit bij je tweede playthrough te doen. Je hebt dan het verhaal ervaren zonder Fen en kan dan zien hoe bepaalde figuren anders reageren als hij bij je in het team zit. Ook zit hij in het begin van het “universum” en is hij een schamele level 3. Dat is ook een sterke motivatie om hem bij de tweede keer mee te nemen, want dan levelt hij netjes met je mee.

Fen laat zich even gaan

Ook al is Fen erg handig om bij je te hebben, het maakt het spel niet opeens veel makkelijker. Fen heeft namelijk een beperkte actieradius. Zodra je deze met een gadget wilt vergroten, heb je dus één gadget minder die je kunt inzetten.

De Outsider-DLC is echt voor het verhaal en de variatie in wapens. Vond je SteamWorld Heist leuk, neem de DLC en geniet nog een paar keer van dit maffe spel. Heb je het nog nooit gespeeld, koop dan alleen SteamWorld Heist en laat de DLC lekker liggen. Omdat deze zich integreert in het hele spel, is er geen mogelijkheid om de ‘originele’ game te spelen zonder Fen.

De Steam Summer Sale is nog steeds bezig en SteamWorld Heist kost nu €14,99. De Outsider DLC is van jou voor €3,74.

• Verhaal is nog leuker en complexer
  • Fen is… anders