Dead Island Definitive Collection

Het is weer bijna vakantietijd, buiten is het 25 graden, binnen is het niet uit te houden qua warmte, dus is het weer tijd om onder een dekentje op de bank te zitten. Omdat al mijn vakantiegeld toch op gaat aan hardware, onder andere de Ocolus Rift, de nieuwe Nvidia 1080 GTX en straks de PlayStation 4.5, heb ik bijna geen geld om op vakantie te gaan. Daarom ga ik maar een weekje naar Banoi Island. Een paar jaar geleden was dat zo goed bevallen, dat ik er dit jaar maar weer terug naartoe ga.

 

Je kunt veel van Techland zeggen, maar ze hebben wel hun best gedaan voor Dead Island Definitive Collection. Als je de Xbox One-versie koopt, dan krijg je beide games (Dead Island en Dead Island: Riptide) op één disc. De PlayStation 4 bezitters krijgen een downloadcode. Niet dat dat erg is, maar in de Steelcase zit dan wel weer ruimte voor twee discs. Daar kun je dan je porno dvdtje in verstoppen ofzo. Ook krijgt Dead Island Retro Revenge erbij, plus alle DLC die voor beide delen zijn uitgekomen. Dus aan content geen gebrek.

 

Verder heeft Techland ook de graphics aangepakt. Het eiland ziet er drukker uit, vanwege extra bomen, plantjes en rotzooi wat her en der extra verspreid is. Tenminste, in mijn gedachten zag het er minder levendig uit dan dat ik nu gepresenteerd op mijn beeld krijg. Maar sommige items zoals een bal die je vroeger kon wegschoppen, zitten nu weer vast aan de grond genageld. 

 

Het zijn helaas de foutjes van de AI die de boel nog steeds verpesten. Zombies die vast komen te zitten achter stoelen en tafels, blijven stilstaan als je op de grond ligt, het zit er allemaal nog in. Wat wel gelukkig is aangepast, zijn de menu’s. Die zijn nu in elk spel gelijkgetrokken. Wat ook gelijk is getrokken is de framerate, die nog steeds gelimiteerd is op 30FPS en deze kakt nog wel eens in bij grote explosies. Beetje jammer, want Dying Light heeft wel bewezen dat dat niet hoeft te gebeuren.

 

Maar al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. De fetchquests, in de trant van haal dit op op lokatie A, ga naar punt B en doe dat, zijn nog steeds even saai en daardoor zal de game net zoals in 2011 ergens na 10 uur wel in de kast gedumpt worden. Terwijl er toch voor zo’n 30 uur aan gameplay aanwezig is. En dan krijg je ook nog eens Dead Island Retro Revenge wat toch leuk is voor 15 minuten. In deze fighter ren je continu naar voren terwijl je zombies tegenkomt. Aan jou de taak om zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen door zombies in elkaar te slaan. Leuk voor op de iPad of telefoon, maar niet voor een console.

 

Het is jammer dat bij remakes nooit de gameplay wordt aangepakt. Deze is zo slecht gerijpt dat ik tandenknarsend de game zat te spelen. Techland nam een gok met Dead Island en andere games hebben de gameplay van Dead Island verbeterd Als First Person Slashers echt iets voor jouw is of je als je een leuke co-op game zoek, dan is Dead Island misschien iets voor jouw.